GRIP 1 Zeer grote Brand (industrie) Hermeskade - Harlingen 19-07-2014

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote Brand (industrie) Hermeskade - Harlingen 19-07-2014  (gelezen 9357 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

PingPong

  • Reanimatie / AED Bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,920
  • Burgerhulpverlener Harlingen e.o.
    • Scannernet
Zeer grote brand verwoest panden Harlingen (GRIP 1)

Zeer grote brand verwoest panden Harlingen (GRIP 1)

Video: Maurice van Miltenburg
Harlingen, wereldstad! <3


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Het lijkt erop dat dit de zoveelste gebouwbrand is die door een container die naast het gebouw in brand is geraakt.


AVN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 227
Ben ik met je eens.
En wat mij ook opvalt is dat er in eerste instantie met prio 2 wordt uitgerukt.
Was deze ZGB (met alle schade) te voorkomen als er gelijk met prio 1 was uitgerukt en de eerste TS een paar minuten eerder ter plaatse was geweest ?

PS :  Dit is geen bewering, maar een vraag.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: AVN link=msg=1284577 date=1405770891
Ben ik met je eens.
1.En wat mij ook opvalt is dat er in eerste instantie met prio 2 wordt uitgerukt.
2.Was deze ZGB (met alle schade) te voorkomen als er gelijk met prio 1 was uitgerukt en de eerste TS een paar minuten eerder ter plaatse was geweest ?

PS :  Dit is geen bewering, maar een vraag.

1.Die prioriteit zal in hoge mate te maken hebben gehad met de melding.
Als wordt gemeld dat er een container in de brand staat of dat er een container naast een gebouw in de brand staat zal wel een groot verschil maken mbt de prioriteit. En wat voor container, je hebt ze in alle maten en soorten en voor een groet variëteit aan (al dan niet behoorlijk brandbaar) afval.
Als die container van de kringloopwinkel zelf was zit er in de regel wel het nodige brandbare afval in.

2.Dat ligt er maar net aan hoe ver de brand in de container ondertussen bij aankomst eerste TS was gevorderd en zou zijn gevorderd in jouw paar minuten verschil in ter plaatse.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Prio 2 gealarmeerd wil niet zeggen Prio 2 terplaatse gegaan. Bij dit soort meldingen wordt er na het inmelden vaak alsnog Prio 1 meegegeven.

Opkomende vrijwilligers rijden vaak ook niet heel veel zachter voor een prio 2.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1284586 date=1405772631

Opkomende vrijwilligers rijden vaak ook niet heel veel zachter voor een prio 2.

Hoe zit het officieel met het gebruik van toeters en bellen bij Prio2.

Dat ze vaak niet veel langzamer zullen rijden lijkt mij ook, maar welke zijn de consequenties bij een bots ?


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Prio 2 is zonder OGS met gepaste spoed, dus geen herrie maar wel zsm met inachtneming van de verkeersregels.

Bij een boem gelden dus de normale regels als voor elk ander voertuig
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: AVN link=msg=1284577 date=1405770891
Ben ik met je eens.
En wat mij ook opvalt is dat er in eerste instantie met prio 2 wordt uitgerukt.
Was deze ZGB (met alle schade) te voorkomen als er gelijk met prio 1 was uitgerukt en de eerste TS een paar minuten eerder ter plaatse was geweest ?

PS :  Dit is geen bewering, maar een vraag.

De eerste melding was vanaf de Koningsbrug*) in de N31 over het van Harinxma kanaal en betrof toen een buitenbrand. *)Uitzicht op het industrieterrein. De eerste brandweerwagen zal ook wel even hebben moeten zoeken en ze hebben vervolgens vrij snel grote brand gegeven.


mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1284590 date=1405773507
Prio 2 is zonder OGS met gepaste spoed, dus geen herrie maar wel zsm met inachtneming van de verkeersregels.

Bij een boem gelden dus de normale regels als voor elk ander voertuig
Ik denk dat Thor bedoelt wat er gebeurt als er tijdens de rit naar de kazerne een aanrijding plaatsvindt.

Vrijwilligers die onderweg zijn naar de kazerne worden geacht zich aan de geldende verkeersregels te houden, ongeacht er een prio 1 of 2 alarmering is. De praktijk leert dat een groot deel zich daar niet helemaal aan houdt, zeker niet bij de 'spannende' meldingen. Als er dan een aanrijdsel plaatsvind, gelden de normale regels van de WVW, dus ook de normale schuldvraag.
Assumption is the mother of all fuck-ups


PingPong

  • Reanimatie / AED Bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,920
  • Burgerhulpverlener Harlingen e.o.
    • Scannernet
Even voor de duidelijkheid: de politie was binnen enkele minuten tp na de melding. Deze hebben het doorgegeven aan de AC. De brandweer heeft de hele weg prio 1 gereden en heeft niet hoeven zoeken. Het gebouw was sowieso al niet te redden.  Het begon met een klein beetje rook en een minuut later stond de achterzijde in lichterlaaie. De container stond overigens onder de afpakking van de kringloop winkel.
Harlingen, wereldstad! <3