"Traumahelikopter bijna gebotst met modelvliegtuigje boven Nistelrode"

Auteur Topic: "Traumahelikopter bijna gebotst met modelvliegtuigje boven Nistelrode"  (gelezen 6819 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ColinC

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 379
  • Hoi =)
    • Website
NISTELRODE - Een traumahelikopter blijkt in maart van dit jaar bijna te zijn gebotst met een modelvliegtuig boven Nistelrode. De Onderzoeksraad voor de Veiligheid deed onderzoek naar het voorval en concludeert nu dat de piloot van de helikopter het modelvliegtuig niet op de radar kon zien.
De traumahelikopter werd vanuit het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam ingezet voor een ongeluk op de A50. Toen de traumaheli op zo'n 180 meter boven de grond vloog, zag de piloot een modelvliegtuigje recht op hem afkomen. Om een botsing te voorkomen maakte de piloot een uitwijkmanoeuvre en liet zijn helikopter stijgen.  

Geen waarschuwing van anti-botsingsysteem
Uit onderzoek blijkt nu dat het modelvliegtuigje op zo'n tien meter afstand van de helikopter kwam. De bijna-botsing vond plaats in een gedeelte van het luchtruim waar piloten het zelf voor het zeggen hebben. Ze zijn dan zelf verantwoordelijk voor het afstand houden met andere toestellen. In dit geval was het modelvliegtuigje niet waargenomen door het botsing preventiesysteem van de helikopter.

De bestuurder van het modelvliegtuig was niet in overtreding: het vliegtuigje mocht tot op 300 meter hoogte vliegen.


http://www.omroepbrabant.nl/?news/217223612/Traumahelikopter+bijna+gebotst+met+modelvliegtuigje+boven+Nistelrode.aspx




DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #1 Gepost op: 24 september 2014, 00:08:31
Zo'n gele heli zie je toch wel aankomen vanaf een redelijke afstand. Al is dat vliegtuigje zelf een stuk minder zichtbaar.

Ik heb mijn drone ook weleens op die hoogtes, maar als ik dan een gele heli of iets anders aan zien komen haal ik hem toch snel naar beneden.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #2 Gepost op: 24 september 2014, 00:15:39
Fouten maken is menselijk, ik denk niet dat diegene een crash met een traumahelikopter of wat dan ook heeft willen veroorzaken...


Gast

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 24 september 2014, 00:19:26
Citaat van: ColinC link=msg=1297702 date=1411483285
In dit geval was het modelvliegtuigje niet waargenomen door het botsing preventiesysteem van de helikopter.

Natte-neuzen journalistiek zonder enig diepgaander onderzoek..... natuurlijk was het modelvliegtuigje niet waargenomen door het "botsing-preventiesysteem" van de helicopter  ::) Modelvliegtuigjes zullen NOOIT worden waargenomen door dit systeem. Vogels niet, vrolijke roodgekleurde ballonnen met kaartje niet en modelvliegtuigen niet. TCAS kijkt naar andere transponders, het is geen radar.


Bart S

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 29 september 2014, 15:06:22
Citaat van: specialagent112 link=msg=1297802 date=1411510539
Fouten maken is menselijk, ik denk niet dat diegene een crash met een traumahelikopter of wat dan ook heeft willen veroorzaken...

Fouten maken is menselijk? Dit had mensenlevens kunnen kosten! Tientallen meters is heel dichtbij hoor als zo'n heli met een kleine 230 km/u aan komt zetten.  >:(


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #5 Gepost op: 30 september 2014, 01:06:50
Hoe moet "Jan met de pet" weten, terwijl hij met zijn speelgoed speelt, dat er een traumaheli aan gaat komen en dan ook nog gaat landen in het gebiedjes waar hij speelt?


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #6 Gepost op: 30 september 2014, 20:03:04
Citaat van: Bert65 link=msg=1299243 date=1412032010
Hoe moet "Jan met de pet" weten, terwijl hij met zijn speelgoed speelt, dat er een traumaheli aan gaat komen en dan ook nog gaat landen in het gebiedjes waar hij speelt?

sirene en zwaailicht monteren op de gele vogel?  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Citaat van: Bert65 link=msg=1299243 date=1412032010
Hoe moet "Jan met de pet" weten, terwijl hij met zijn speelgoed speelt, dat er een traumaheli aan gaat komen en dan ook nog gaat landen in het gebiedjes waar hij speelt?
Iets met oren en ogen (en hersens).


Gast

  • Gast
Andersom is de vlieger op de lifeliner (en elke VFR piloot) zélf verantwoordelijk voor separatie met andere luchtvarenden en objecten. Onder de 1000ft behoort elke VFR-piloot zich te realiseren dat hij modelbouwvliegtuigen kan tegenkomen, ook buiten de daarvoor aangewezen gebieden.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #9 Gepost op: 6 november 2014, 08:24:46
In deze kwartaalrapportage treft u informatie aan over alle ernstige incidenten en ongevallen met luchtvaartuigen die in het tweede kwartaal van 2014 zijn gemeld aan de Onderzoeksraad, de onderzoeken die zijn gestart en welke rapporten zijn gepubliceerd.

Zie pagina 8 van Kwartaalrapportage Luchtvaart 2e kwartaal 2014