Gebruik van brandweerlogo's/brandweerbordjes door (regionale) brandweerfotografen

Auteur Topic: Gebruik van brandweerlogo's/brandweerbordjes door (regionale) brandweerfotografen  (gelezen 56055 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Rolf Pieters

• Forum gebruiker
  • Rolf Pieters
Zwaailampmaker er zit een verschil tussen iemand die is aangesteld bij een brandweerkorps en zich daarmee identificeerd d.v.m. een bordje en iemand die meent zich te moeten identificeren als zijnde brandweer.

Dat is dus het bijzondere aan onze brandweer-cultuur. Iemand die bij 'de brandweer' zit, heeft blijkbaar een bepaalde drang om dat naar buiten toe kenbaar te maken.
"Ik hoor erbij" wat wordt ondersteund met kleding, stikkers, bordjes etc etc.
Ga maar naar een brandweerbeurs en velen lopen daar te paraderen met hun uniform, trui, bordjes achter de voorruit. Altijd wel weer leuke poppenkast hoor, gaat het niet om.

In geen enkele andere 'beroepsgroep' zie je dat.

Ooeps, toch wel, de brandweerfotografen.
[Zo is het toch weer ONtopic]

Guppie3335

• Senior gebruiker
Niks. Ook zo'n bordje heeft geen enkele status. Ook dit is een discussie die om de zoveel jaar weer de kop op steekt.
Een brandweerman op weg naar de kazerne voor een uitruk heeft zich gewoon aan de verkeersregels te houden. Zo simpel ligt het.

Met zo'n bordje wil men hooguit enig 'begrip' vragen voor eventueel afwijkend weggedrag, maar enige status heeft het dus niet.

Is er iemand die mij het verschil uit kan leggen tussen een brandweer man onderweg naar de kazerne voor een Prio 1 uitruk en een brandweer man in een brandweer auto onderweg naar een Prio 1 ??
Voor mij is dit eigenlijk bijna hetzelfde !!!
Men wordt geacht om een korte aanrijtijd te hebben maar de man in de brandweer auto kan zich herkenbaar maken dmv zijn toeters en bellen, terwijl de man onderweg naar de kazerne voor uitruk dit niet kan, hoewel, alleen maar met een herkenningsbordje BRANDWEER.
Hier in de gemeente werkt met met vrijwillgers en ik zie ze met regelmaat gaan.
Ook zie ik het gedrag van andere weggebruikers op het moment dat deze mensen proberen om iets sneller bij de kazerne te komen.

Dus is misschien toch wel handig om je medeweggebruikers te laten weten dat je voor of bij de brandweer werkt.
Kan een hoop ergernis en onbegrip schelen.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Is er iemand die mij het verschil uit kan leggen tussen een brandweer man onderweg naar de kazerne voor een Prio 1 uitruk en een brandweer man in een brandweer auto onderweg naar een Prio 1 ??
Voor mij is dit eigenlijk bijna hetzelfde !!!
Lijkt me wel duidelijk toch, brandweerauto Prio1 met toeters en bellen is een voorrangsvoertuig, brandweerman met bordje brandweer in zijn auto is een gewone weggebruiker die geen extra rechten heeft.
Samen sterk in de hulpverlening!

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Voor alle duidelijkheid, de brancherichtlijn optische en geluidssignalen geeft aan dat opkomst naar de kazerne niet onder prio 1 plaats vindt. Dus in gewone woorden. Ook een brandweerauto mag geen sirene en zwaailichten gebruiken bij opkomst naar de kazerne ;)

Guppie3335

• Senior gebruiker
Voor alle duidelijkheid, de brancherichtlijn optische en geluidssignalen geeft aan dat opkomst naar de kazerne niet onder prio 1 plaats vindt. Dus in gewone woorden. Ook een brandweerauto mag geen sirene en zwaailichten gebruiken bij opkomst naar de kazerne ;)
is dat niet een beetje vreemd dat wij hier dan in onze gemeente regelmatig de SvD (denk ik) in zijn kleine brandweer auto voor bij horen racen met optische en geluids signalen onderweg naar de kazerne..

Bommel17

• Gast
Ja dat klopt. Maar de producent vraagt de toestemming aan. Die hoeft geen verantwoording af te leggen voor de eindgebruiker.  :)  Ik weet niet of deze fotograaf het bordje ergens heeft gekocht of zelf heeft laten produceren?

bordje gekocht op brandweerwinkel,

Bommel17

• Gast
Het PV zal misschien wat veel werk zijn, maar je hebt een dagvaarding ontvangen. Daar staat ook de tenlastelegging in. Dat kan nooit meer dan een paar regels zijn. Zou je die hier kunnen plaatsen (plaats en datum mag je gerust anonimiseren, daar gaat het niet om)?

de pv wordt inderdaad veel werk, de dagvaarding heb ik hier ergens liggen,  zal hem morgen ever anoniem onvertypen

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Kan je misschien ook aangeven of je voor de kantonrechter of rechtbank geweest bent en welke rechtbank. Dat zoekt digitaal wat gemakkelijker naar de uitspraak. :)
;)
Samen sterk in de hulpverlening!

zwaailampmaker

• Senior gebruiker
  • R & D- OGS

In geen enkele andere 'beroepsgroep' zie je dat.

Ooeps, toch wel, de brandweerfotografen.
[Zo is het toch weer ONtopic]

kan me zo even geen andere beroepsgroep voor de geest halen die op dezelfde manier werkt, buiten de reddingsbrigade en die gaat op dezelfde manier, bij ons tenminste wel.

bij rode kruis en sigma werkt het wel anders, is mijns inziens niet vergelijkbaar.

de uitspraak van de rechter vindt ik ook verbazingwekkend, maar aan de andere kant lopen er veel ''rare'' ambtenaren in nederland rond, ze verzinnen het waar je bij staat, we hadden er nog zo 1, Koos Spee, die doet gelukkig nu wat anders.
Nemo me impune lacessit

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
ach hier in noord holland rijden fotograven van SBS6 en telegraaf compleet met blauwe flitsers aan ;D

Televisiezenders werken met een kleine groep free-lancers via contracten.
Ik weet bij wie het contract ligt voor Noord-Holland en die hebben geen
blauwe lampen.
Mogelijk dat iemand zich uitgeeft als werkend voor SBS6 ;D