Ik ben geen fotograaf en heb geen belang bij foto wel of niet verkopen (buiten het feit dat ik ze kijk als ik kranten lees en websites bezoek)
Ik lees een aantal stellingnames van mensen die daar wel belang bij hebben en ik denk eigenlijk het volgende. We hebben de diverse "oude" modellen op verschillende beroepsgroepen die door het internet gedwongen zijn anders te gaan denken. Ik denk hierbij aan de platenindustrie, film industrie en dus nu de fotografen.
Wellicht zouden de fotografen eens moeten nadenken over hoe te handelen in de veranderende samenleving om te overleven ipv de oude structuren proberen te handhaven.
Zoals?
Het is nu makkelijker dan ooit om een eigen foto distributie netwerk op te zetten. Het ANP is niet heilig meer. Ga voor kwaliteit, snelheid en accuraatheid en je kan de concurrentie aan. De best georganiseerde (zowel bedrijfsmatig als financieel) zal overleven. Het bewaken van de oude waarden zal tot gevolg hebben dat de beroepsgroep zichzelf buitenspel zet.
De kern van het probleem zit niet bij de hobbyist die een foto maakt, maar bij de afnemer of commerciele aanbieder.
- Als een hobbyist wel het nieuws kan brengen dat voldoet aan de eisen, maar goedkoper is of zelf gratis; is er misschien geen markt meer voor de beroepsfotograaf in dit segment
- Als de afnemer met minder kwaliteit genoegen neemt op basis van kosten is ook dat een signaal. Het kan zijn dat de beroepsfotograaf alleen kan overleven als hij zijn kwaliteit (en kosten) wil inleveren. Het kan ook zijn dat de afnemer zijn kwaliteit niet meer wil nastreven in foto materiaal.