Ik ben geen fotograaf en heb geen belang bij foto wel of niet verkopen (buiten het feit dat ik ze kijk als ik kranten lees en websites bezoek)
Ik lees een aantal stellingnames van mensen die daar wel belang bij hebben en ik denk eigenlijk het volgende. We hebben de diverse "oude" modellen op verschillende beroepsgroepen die door het internet gedwongen zijn anders te gaan denken. Ik denk hierbij aan de platenindustrie, film industrie en dus nu de fotografen.
Wellicht zouden de fotografen eens moeten nadenken over hoe te handelen in de veranderende samenleving om te overleven ipv de oude structuren proberen te handhaven.
Zoals?
Het is nu makkelijker dan ooit om een eigen foto distributie netwerk op te zetten. Het ANP is niet heilig meer. Ga voor kwaliteit, snelheid en accuraatheid en je kan de concurrentie aan. De best georganiseerde (zowel bedrijfsmatig als financieel) zal overleven. Het bewaken van de oude waarden zal tot gevolg hebben dat de beroepsgroep zichzelf buitenspel zet.
De kern van het probleem zit niet bij de hobbyist die een foto maakt, maar bij de afnemer of commerciele aanbieder.
- Als een hobbyist wel het nieuws kan brengen dat voldoet aan de eisen, maar goedkoper is of zelf gratis; is er misschien geen markt meer voor de beroepsfotograaf in dit segment
- Als de afnemer met minder kwaliteit genoegen neemt op basis van kosten is ook dat een signaal. Het kan zijn dat de beroepsfotograaf alleen kan overleven als hij zijn kwaliteit (en kosten) wil inleveren. Het kan ook zijn dat de afnemer zijn kwaliteit niet meer wil nastreven in foto materiaal.
Als ik kijk naar de (informatie) markt op dit moment is dat een febo-wereld. Ik wil zien wat ik op dat moment wil, de kwaliteit is voor mij als burger minder een issue. Ik wil geinformeerd zijn (zie maar het aantal Twitter foto's dat gebruikt wordt). Vijf minuten later is dat voor mij geen relevant onderwerp meer.....Het lokale/regionale suffertje bijvoorbeeld moet op de centen letten (zijn tegenwoordig allemaal onderdeel van grote concerns) en zal dus voor de goedkope variant gaan als deze ook het doel dient.
Als hulpverleners kan ik mij voorstellen dat goede vastlegging kan helpen in de analyse, verwerking of training. Zelf ben ik altijd heel blij als ik foto's zie van een incident, omdat het voor mij een beeld geeft van het totale incident. Ter plaatse ben ik toch voornamelijk met mijn taak bezig en heeft dat mijn concentratie. (Ik leid overigens zo min mogelijk aan tunnelvisie
)
Ik zeg hier niet: Fotografen stop met zeuren, jullie zijn achterhaald.
Ik zeg: Fotografen accepteer dat je rol veranderd en wees creatief in het zoeken naar nieuwe markten.En als ondertoon, trap niet in dezelfde val als de muziekindustrie en filmindustrie door jezelf uniek te vinden.