Gebruik van brandweerlogo's/brandweerbordjes door (regionale) brandweerfotografen

Auteur Topic: Gebruik van brandweerlogo's/brandweerbordjes door (regionale) brandweerfotografen  (gelezen 57010 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Ik denk dat jij zelf goede afspraken moet maken met de media die daardoor jou foto's niet afneemt. Die zijn in mijn ogen nét zo fout als de "gratis hobbyfotograaf"...  :|
Ja, maar die hebben daar geen boodschap aan. Sterker nog, als ik tegen zo'n hobbyfotograaf zeg dat hij broodroof pleegt dan gaat hij klagen bij de redactie en moet ik op het matje komen :-(

JordyDelwel

• Senior gebruiker
  • www.DelwelFotografie.nl
Ja, maar die hebben daar geen boodschap aan. Sterker nog, als ik tegen zo'n hobbyfotograaf zeg dat hij broodroof pleegt dan gaat hij klagen bij de redactie en moet ik op het matje komen :-(

Probeer jij maar eens alle mannetjes met telefoontjes te verbieden om foto´s naar de media te sturen. Hier op de veluwe zijn goede afspraken gemaakt tussen de beroepspers/media en hobbyfotografen.
Je kan niemand verbieden om foto's in te sturen. Maar als ik het goed begrijp is het daar ''wie het eerst komt wie het eerst maalt'' dat lijkt me erg vervelend werken, zo snel mogelijk foto's opsturen omdat anders een andere (pers)fotograaf al een foto in heeft gestuurd.  :-\
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.

OK, de lokale krant in mijn omgeving heeft een vaste freelance fotograaf die al het fotowerk voor hun doet, en men pakt ook niets aan van anderen. Maar dat is blijkbaar bijzonder.

erdebee

• EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
    • Erdebees website
De vele 112 figuren, meestal hobbyisten, GEVEN hun
geschoten kiekjes GRATIS aan de media, vaak ui naamsgeilheid. Wij, BEROEPSPERSMENSEN hebben het nakijken.
Zo, jij scheert even iedere incidentfotograaf over één kam, zeg! Beetje jammer.

Ik ben dan niet voor mijn inkomen afhankelijk van de foto's, maar van mij zul je in de krant geen foto zien staan waarvoor niet is betaald. Juist om niet in het vaarwater van de beroeps te gaan zitten EN omdat ik gewoon ook vind dat er voor een foto betaald moet worden, of-ie nou van een beroeps is of niet.
Vergeet ook even niet dat bijna iedere krant, zeker de lokale kranten, tegenwoordig gewoon te belazerd is om voor een foto te betalen. Ze willen alles gratis.... Zo werkt het wat mij betreft niet.

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Probeer jij maar eens alle mannetjes met telefoontjes te verbieden om foto´s naar de media te sturen. Hier op de veluwe zijn goede afspraken gemaakt tussen de beroepspers/media en hobbyfotografen.
Je kan niemand verbieden om foto's in te sturen. Maar als ik het goed begrijp is het daar ''wie het eerst komt wie het eerst maalt'' dat lijkt me erg vervelend werken, zo snel mogelijk foto's opsturen omdat anders een andere (pers)fotograaf al een foto in heeft gestuurd.  :-\
Het gaat niet om het verbieden maar om mensen die eerst bij mij komen zeuren om informatie en dan vervolgens mij te snel af willen zijn :-( Dan vaak onder het motto van: "Jij krijgt toch je geld wel". Hetgeen uiteraard van geen kanten klopt.
Soms heb je ook van die plakkerige gasten die achter je aan lopen en als je info haalt bij de OvD er snel bij komen staan.

OK, de lokale krant in mijn omgeving heeft een vaste freelance fotograaf die al het fotowerk voor hun doet, en men pakt ook niets aan van anderen. Maar dat is blijkbaar bijzonder.    
Nee hoor. Dat hebben de meeste kranten. Alleen dan wel voor dingen die ze van te voren weten. Als het gaat om incidenten zijn er altijd meerdere aanbieders zoals ik. Alleen zitten ik en enkele collega's zeven dagen per week op het vinkentouw en dan is het vervelend als je drie keer met de krant belt om ze van informatie te voorzien en de volgende dag moet constateren dat ze een foto van een ander nemen.

Overigens is de situatie het laatste jaar minder aan de orde en gaat het over het algemeen goed. Maar het feit dat je op het matje moet komen na een anonieme klacht voelt niet lekker.

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Zo, jij scheert even iedere incidentfotograaf over één kam, zeg! Beetje jammer.

Ik ben dan niet voor mijn inkomen afhankelijk van de foto's, maar van mij zul je in de krant geen foto zien staan waarvoor niet is betaald. Juist om niet in het vaarwater van de beroeps te gaan zitten EN omdat ik gewoon ook vind dat er voor een foto betaald moet worden, of-ie nou van een beroeps is of niet.
Dat is denk ik de juiste insteek. Op dat moment is er sprake van een gelijkwaardige concurrentie.

Vergeet ook even niet dat bijna iedere krant, zeker de lokale kranten, tegenwoordig gewoon te belazerd is om voor een foto te betalen. Ze willen alles gratis.... Zo werkt het wat mij betreft niet.
Mijn klanten betalen gewoon. Alleen incidentele aanbieders moeten het vaak doen  met alleen een naamsvermelding, domweg omdat aan betalen een hoop administratie vast zit.
En wie niet wil betalen krijgt van mij gewoon niets ;-)

peebee

• Senior gebruiker
Ik ben geen fotograaf en heb geen belang bij foto wel of niet verkopen (buiten het feit dat ik ze kijk als ik kranten lees en websites bezoek)

Ik lees een aantal stellingnames van mensen die daar wel belang bij hebben en ik denk eigenlijk het volgende. We hebben de diverse "oude" modellen op verschillende beroepsgroepen die door het internet gedwongen zijn anders te gaan denken. Ik denk hierbij aan de platenindustrie, film industrie en dus nu de fotografen.

Wellicht zouden de fotografen eens moeten nadenken over hoe te handelen in de veranderende samenleving om te overleven ipv de oude structuren proberen te handhaven.

Zoals?
Het is nu makkelijker dan ooit om een eigen foto distributie netwerk op te zetten. Het ANP is niet heilig meer. Ga voor kwaliteit, snelheid en accuraatheid en je kan de concurrentie aan. De best georganiseerde (zowel bedrijfsmatig als financieel) zal overleven. Het bewaken van de oude waarden zal tot gevolg hebben dat de beroepsgroep zichzelf buitenspel zet.

De kern van het probleem zit niet bij de hobbyist die een foto maakt, maar bij de afnemer of commerciele aanbieder.
- Als een hobbyist wel het nieuws kan brengen dat voldoet aan de eisen, maar goedkoper is of zelf gratis; is er misschien geen markt meer voor de beroepsfotograaf in dit segment
- Als de afnemer met minder kwaliteit genoegen neemt op basis van kosten is ook dat een signaal. Het kan zijn dat de beroepsfotograaf alleen kan overleven als hij zijn kwaliteit (en kosten) wil inleveren. Het kan ook zijn dat de afnemer zijn kwaliteit niet meer wil nastreven in foto materiaal.

Als ik kijk naar de (informatie) markt op dit moment is dat een febo-wereld. Ik wil zien wat ik op dat moment wil, de kwaliteit is voor mij als burger minder een issue. Ik wil geinformeerd zijn (zie maar het aantal Twitter foto's dat gebruikt wordt). Vijf minuten later is dat voor mij geen relevant onderwerp meer.....Het lokale/regionale suffertje bijvoorbeeld moet op de centen letten (zijn tegenwoordig allemaal onderdeel van grote concerns) en zal dus voor de goedkope variant gaan als deze ook het doel dient.

Als hulpverleners kan ik mij voorstellen dat goede vastlegging kan helpen in de analyse, verwerking of training. Zelf ben ik altijd heel blij als ik foto's zie van een incident, omdat het voor mij een beeld geeft van het totale incident. Ter plaatse ben ik toch voornamelijk met mijn taak bezig en heeft dat mijn concentratie. (Ik leid overigens zo min mogelijk aan tunnelvisie :):):) )

Ik zeg hier niet: Fotografen stop met zeuren, jullie zijn achterhaald.
Ik zeg: Fotografen accepteer dat je rol veranderd en wees creatief in het zoeken naar nieuwe markten.

En als ondertoon, trap niet in dezelfde val als de muziekindustrie en filmindustrie door jezelf uniek te vinden.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Ik zeg hier niet: Fotografen stop met zeuren, jullie zijn achterhaald.
Ik zeg: Fotografen accepteer dat je rol veranderd en wees creatief in het zoeken naar nieuwe markten.
En als ondertoon, trap niet in dezelfde val als de muziekindustrie en filmindustrie door jezelf uniek te vinden.
Op zich klopt het wat je zegt. En dat gebeurd ook. Zo ben ik ook gaan schrijven voor Vakblad Incident en kan je foto's van mij zien staan op de website van de krant terwijl ik nog steeds ter plaatse sta ;-) Daarnaast heb ik nog wat ander fotowerk waar jullie (nog) niets wat van zien. En bij televisie-items kan je niet zien of het wel of niet van mij is.

Accuraat, kwalitatief, continuiteit en snelheid zijn sleutelwoorden. Alhoewel kwaliteit en snelheid nogal eens met elkaar op gespannen voet staan ;-)
Daarnaast moet je constant de kosten en baten tegen elkaar afwegen. Op een zonnige dag kan iedereen foto's en video maken. Maar kom daar nu eens om bij nacht en/of slecht weer...
Als fotojournalist blijf je ook vaak langer ter plaatse om een verhaal rond te krijgen terwijl de amateur al lang al weer verdwenen is. Dat kan alleen maar zolang er klanten zijn die dat waarderen.

Maar nieuwe markten zijn er niet zo veel en als ze er zijn dan is er geen budget. Maar ik ben er mee bezig. (Gevolg kán natuurlijk wel zijn dat ik minder tijd heb voor incidenten ;-))

Verder kan je in algemeenheid stellen dat lokale kranten en vooral weekbladen steeds meer steunen op niet-professionelen, of het nu 112-gasten zijn of gepensioneerden. Feit is wel dat op deze wijze beroepsmensen werkeloos worden gemaakt door mensen die op een andere manier al een inkomen hebben. Overigens zijn de media hier niet uniek in.
Zelf ben ik een aantal jaren geleden net op tijd ingestapt. Voorzichtig aan begonnen zonder iemand voor het hoofd te stoten en meegegroeid met de veranderingen. Ik denk niet dat in die tijd iemand heeft kunnen klagen over broodroof van mijn kant. Sterker nog, ik heb anderen werk bezorgd. (Andersom heb ik wel eens klachten gehad dat ze aan het werk moesten omdat ik de krant had gebeld ;-) )

Mensen die nu denken even snel in te stappen zonder rekening te houden met een ander hoeven er niet op te rekenen dat een volgende generatie rekening houdt met hun. Het koekje van eigen deeg zal altijd om de hoek loeren ;-)

Regio 23-Noord

• Junior gebruiker
  • **
Ik denk dat jij zelf goede afspraken moet maken met de media die daardoor jou foto's niet afneemt. Die zijn in mijn ogen nét zo fout als de "gratis hobbyfotograaf"...  :|

Is inderdaad opgelost. Het kostte veel moeite, maar de persoon hoeft niet meer bij een brand of ongeval te komen achter de afzetting. Helaas heeft dit enige jaren moeten duren, maar de tijd heeft de overheid geleerd.

Ook moest hij ALLE officiele brandweer logo's van zijn bluspak en site weghalen. Deelde tijdens een incident foto cd's uit aan de hulpverleners.

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Is inderdaad opgelost. Het kostte veel moeite, maar de persoon hoeft niet meer bij een brand of ongeval te komen achter de afzetting. Helaas heeft dit enige jaren moeten duren, maar de tijd heeft de overheid geleerd.

Ook moest hij ALLE officiele brandweer logo's van zijn bluspak en site weghalen. Deelde tijdens een incident foto cd's uit aan de hulpverleners.

Je hebt het over Limburg Noord?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.