Gebruik van brandweerlogo's/brandweerbordjes door (regionale) brandweerfotografen

Auteur Topic: Gebruik van brandweerlogo's/brandweerbordjes door (regionale) brandweerfotografen  (gelezen 56039 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rolf Pieters

• Forum gebruiker
  • Rolf Pieters
Dit is een discussie die al jaren zo af en toe de kop opsteekt.

De vraag die ik hierbij heb is deze:
"Waarom rijdt iemand met zo'n bordje" ?
Wat wil je ermee zeggen?
Wat wil je ermee bereiken?
Wat 'gaat er mis' als je zo'n bordje NIET hebt?

"Wij" weten (schijnbaar) allemaal hoe het zit, maar "Mien uit Assen" ziet zo'n bordje en denkt toch "He dat is iemand VAN de brandweer".

Ik heb het altijd al gezegd. De term 'Brandweerfotograaf' betekent nu eenmaal helemaal NIETS.
Maakt zo iemand foto's VAN de brandweer?
Maakt zo iemand foto's VOOR de brandweer?
Maakt zo iemand foto's NAMENS de brandweer?
Maakt zo iemand foto's IN OPDRACHT van de brandweer?

In mijn beleving komt deze uitleg er het dichtste bij:
Zo iemand maakt foto's voor ZICHZELF om deze vervolgens op 112-sites te zetten.

Een ECHTE fotojournalist (met perskaart) rijdt niet met zo'n bordje. Waarom zou hij?
Toch?

Hoe dan ook, ik kan het alleen maar toejuichen dat deze juridische zaak is opgestart.
Wat de uitkomst ook is, er wordt weer even goed over nagedacht en het zal een hoop duidelijkheid geven.

Danny

• Senior gebruiker
  • Waalwijk (Midden- en West Brabant)
    • www.dannyijpelaar.com
Zoals gezegd eerder vandaag; in andere landen kan het schijnbaar wel... in New York hebben ze zelfs een webshop waar je zelfs petjes kunt kopen met het logo en al.

In nederland ook: http://www.brandweerwinkel.nl/

Crashtender

• Senior gebruiker
De onderstaande tekst is te vinden op www.brandweerhuisstijl.nl:

Brandweerveld

Met de introductie van de huisstijl brandweer is ook ‘het brandweerveld’ beschreven. Hierbij is vastgesteld dat naast de brandweermedewerkers van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid, het Nederlands bureau brandweerexamens en de regionale en gemeentelijke brandweerkorpsen - als bedoeld in de Brandweerwet 1985 - de volgende organisaties tot ‘het brandweerveld’ behoren:

- de brandweerorganisaties op burgerluchtvaartterreinen als bedoeld in artikel 2 van de Brandweerregeling burgerluchtvaartterreinen;
- de brandweerorganisaties op een militair terrein;
- de bedrijfsbrandweerorganisaties als bedoeld in artikel 13 van de Brandweerwet 1985;
- de bedrijfsbrandweerorganisaties die naar het oordeel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waarin het bedrijf is gelegen, voldoen aan de normen in de toelichting van het toepassingsbereik in de Brancherichtlijn optische en geluidssignalen brandweer.
- De bedrijfsbrandweerorganisaties dienen instemming te hebben van de regionale commandant van de regio waarin zij hun werkzaamheden verrichten

Met het beschrijven van het brandweerveld zijn ook de nader genoemde organisaties gerechtigd de brandweerhuisstijl inclusief brandweerstriping te gebruiken.

[......]
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.

free3

• Forum gebruiker
na al het doorlezen van de reakties van alle "experts" hier zal ik ook maar even reageren.

het bekende bordtje met daarom brandweer of brandweerfotograaf heeft voor zover ik weet officieel geen echte functie en geeft je ook helemaal nergens recht toe.
tuurlijk wordt je vaak makkelijker doorgelaten bij wegafzettingen maar het bordtje op zich geeft daar geen recht toe.

dus als iemand weet welk wettelijk recht er aan het bordtje hangt dan zijn we al een heel stuk verder.

greetz free
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar

riesbruins

• Forum gebruiker
volgens mij zijn alle uitspraken van een rechter op onderstaande link te vinden. Heb al gezocht maar daar kan ik hem nog niet vinden.

http://www.rechtspraak.nl/default.htm

vanmiddag of morgen nog een keer kijken. Vindt een en ander erg interessant
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel

DistrictZuid

• Forum gebruiker
  • brandweer vrijwilliger & verpleegkundige
Duurt dat niet minimaal 2 weken voordat de uitspraak online staat? Verdachte heeft nog 2 weken om er tegen in beroep te gaan, daarna wordt het vastgelegd, als ik mij niet vergis.

JackM

• HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
Even simpele logica dan... Je mag je niet zo voordoen als jet he niet bent.. mar als mijn zoon mijn muts bedrukt met "brandweer" draagt omdat die tenminste zijn hele kop bedekt, kan hij een boete krijgen als ik deze uitspraak lees? :-X

Vindt het overigens kwalijk dat je vervolgt wordt voor dit bordje, aan de andere kant wel de vraagstelling, waarom "brandweerfotograaf" achter je raam als je een perskaart hebt ?
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.

johnfok

• Verbannen gebruiker
  • Junior gebruiker
  • **
vandaag stond ik dan ook in de krant,

Nep-fotograaf van brandweer beboet,

Wijhe/Zwolle amateurfotografen die zich te pas en te onpas uitgeven voor officele plaatjesschieter moeten dan ook op hun tellen passen. Dat bleek donderdag bij de politierechter in Zwolle. ***  hij kreeg een boete van 500 euro waarvan de helft voorwaardelijk, opgelegd omdat hij zich als officele brandweerfotograaf afficheerde. Het bordje achter de vooruit van zijn auto was voorzien van allerlei brandweer tekens en leek daarom echt.

Het fotograveren van ongelukken branden is echter niets neer dan een hobby van de jongen.
Met het zo officieel lijkend bordje achter zijn voorruit kon hij natuurlijk dicht bij de plek des onheils parkeren. De Officier van Justiie vertelde hem dat het misschien wel makkelijk is om toegang te verschaffen maar dat dit voor verwarring zorgt. En daarom wil het OM hier een einde aan maken, zo was de boodschap. Dit is een van de eerste zaken in dit verband, maar er zijn natuurlijk meer hobbyfotograven met bordjes en jassen. De Officier van Justitie wilde de ****  beboet zien met 600 euro waarvan de helft voorwaardelijk. Omdat de rechter geen boze opzet zag werd de boetebedrag iets gematigd.

bron: www.destentor.nl

Bart S

• Gast
klopt en in amerika heb je zelfs als brandweervrijwilliger, de hele auto vol met blauw/rode lampen hangen ipv een klein bordje... :p sorry, schoot er effe uit ;)

Lekker belangrijk. We zijn hier in Nederland... Het gaat er niet om hoe het in de rest van de wereld is geregeld, maar in Nederland. Denk niet dat de rechter van gedachten veranderd als je zegt dat het in Amerika allemaal wel mag...

Bart S

• Gast
vandaag stond ik dan ook in de krant,

(...)

bron: www.destentor.nl

Oei, hebben ze daar geen spellingcontrole?