Als de politie als enige over bepaalde beelden kan beschikken, dan wat mij betreft wel.
Denk aan luchtbeelden van de turkish airlines crash. De politieheli was op dat moment de enige die daar luchtbeelden kon maken. Dan concurreer je dus ook niet met persfotografen op de grond.
Concurrentie is het altijd omdat de media keuze hebben tussen beelden van persfotografen en politie. Maar in dit geval heb je wel gelijk. Ik zie mezelf nog geen helicopter huren terwijl en luchtfoto veel kan toevoegen aan de verslaggeving.
Hetzelfde zou kunnen gelden voor beelden van een PD of van heimelijke operaties, die in een later stadium worden vrijgegeven. Dat zijn zaken waar persfotografen niet bij mogen zijn en waar zij die beelden niet kunnen maken. Ook daar geen sprake van concurrentie.
Dan moet er wel heel wat aan de hand zijn. Laatst overigens wel meegemaakt dat wij van te voren door de politie werden ingeseind (zonder details). Vervolgens in optocht naar de locatie zodra deze veilig was.
Verder heb ik aan één van de persvoorlichters van de veiligheidsregio Kennemerland (brandweer) wel eens zo'n vraag gesteld. Hij was stellig van mening dat zij geen foto's vrij gaan geven.
Dit alles dan wel hoogstens tegen kostprijs, het kan m.i. niet zo zijn dat er een marktprijs voor wordt gevraagd.
De politie zal de beelden eerder gratis ter beschikking stellen. Als er betaald wordt dan liever de marktprijs uit het oogpunt van eerlijke concurrentie. Maar dat zie ik niet snel gebeuren gezien de hoeveelheid administratie ;-)
Hoe je ook wend of keert, er zullen altijd uitzonderlijke situaties zijn. Maar die moeten wel uitzonderlijk blijven.