Dronken in MMBS voertuig

Auteur Topic: Dronken in MMBS voertuig  (gelezen 13072 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Gepost op: 2 augustus 2014, 13:35:52

Na aanlijding van onderstaand filmpje heb ik de volgende vraag.

Bestaat niet de mogelijkheid tot het in beslag nemen van dit voertuig? Bij mijn weten mag je dronken niets besturen? Of je er nu een rijbewijs voor nodig hebt of niet?

http://www.dumpert.nl/mediabase/6611421/3aa3b082/zat_iets_in_de_cola.html

De Het volledige item

https://www.facebook.com/photo.php?v=793842300665992


Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #1 Gepost op: 2 augustus 2014, 13:56:34
Citaat
Het is een ieder verboden een voertuig te besturen of als bestuurder te doen besturen, terwijl hij verkeert onder zodanige invloed van een stof, waarvan hij weet of redelijkerwijs moet weten, dat het gebruik daarvan - al dan niet in combinatie met het gebruik van een andere stof - de rijvaardigheid kan verminderen, dat hij niet tot behoorlijk besturen in staat moet worden geacht.
Het is inderdaad niet toegestaan om onder invloed een MMBS voertuig te besturen (of welk voertuig dan ook).
Een boete wordt gegeven, maar het rijbewijs wordt niet ingenomen daar er geen rijbewijsplicht is voor dat voertuig.
Voor het rijden onder invloed kan het voertuig niet in beslag worden genomen.

In principe het zelfde verhaal als de fiets, mag je ook niet onder invloed besturen maar er kan ook geen rbw worden ingevorderd.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #2 Gepost op: 2 augustus 2014, 14:06:01


Dankjewel voor je andwoord. Hoop er snel iets aan veranderd want vind deze ontwikkeling levensgevaarlijk!
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #3 Gepost op: 2 augustus 2014, 14:26:26
Levensgevaarlijk. Mensen zonder enige kennis van de afmetingen en snelheid van een normaal voertuig gaan hier in rijden. Wat gedacht van de parkeerschade aan andere voertuigen of levensgevaarlijke "dat kan nog best" situaties. Ik voorzie veel werk voor de hulpdiensten.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #4 Gepost op: 2 augustus 2014, 15:38:24
Hier hebben we d'r al 1 gehad. Reed aan de verkeerde kant van de weg. Bestuurder van de MMBS had niks, bestuurder van de andere auto gezichtsletsel.

Eigenaar was vooral boos op de politie en wilde z'n auto terug. Jammer genoeg voor hem werd z'n MMBS auto + Grote Aanhanger in beslag genomen voor nader technisch onderzoek.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #5 Gepost op: 2 augustus 2014, 15:59:34


Hopelijk gaat dat gebakje van hem de schredder in!
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #6 Gepost op: 2 augustus 2014, 19:08:52
Aangezien van die dingen meestal niets klopt kan je daar wel op rekenen.

Citaat van: Dion link=msg=1286893 date=1406980594
Voor het rijden onder invloed kan het voertuig niet in beslag worden genomen.

Het is wel degelijk mogelijk. Sterker nog, het OM juicht het zelfs toe. Lees bijlage 2 van de Aanwijzing Inbeslagneming maar.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0029019/Bijlage2/geldigheidsdatum_02-08-2014/afdrukken/redirect_BWBR0029019%252FBijlage2
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #7 Gepost op: 3 augustus 2014, 10:51:54
Citaat van: DiNozzo link=msg=1286947 date=1406999332
Aangezien van die dingen meestal niets klopt kan je daar wel op rekenen.

Het is wel degelijk mogelijk. Sterker nog, het OM juicht het zelfs toe. Lees bijlage 2 van de Aanwijzing Inbeslagneming maar.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0029019/Bijlage2/geldigheidsdatum_02-08-2014/afdrukken/redirect_BWBR0029019%252FBijlage2
Had ik even gemist, dankje voor de aanvulling!  O0


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #8 Gepost op: 3 augustus 2014, 13:34:26
eventjes terug naar het orgineel filmpje.

Dinozzzo, ik heb er even naar gekeken, maar begrijp eruit dat het enkel in beslag kan worden genomen als de bestuurder geen medewerking verleent?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #9 Gepost op: 3 augustus 2014, 18:48:46
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1286909 date=1406986704
Hier hebben we d'r al 1 gehad. Reed aan de verkeerde kant van de weg. Bestuurder van de MMBS had niks, bestuurder van de andere auto gezichtsletsel.

Eigenaar was vooral boos op de politie en wilde z'n auto terug. Jammer genoeg voor hem werd z'n MMBS auto + Grote Aanhanger in beslag genomen voor nader technisch onderzoek.
Ik neem aan dat je met een grote aanhanger bedoelt dat die meer dan 750kg max toelaatbaar gewicht heeft (of een totaalgewicht boven 3500kg)?

Daar mag ik zelf MET mijn rijbewijs niet mee rijden!! Moet ik eerst nog E achter B voor halen.

Mag dat met zo'n autotje wel gewoon ?
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)