Als we het hebben over waterwinning, dan wint de dompelpomp het van de aanzuigpomp, door de langere afstand (zowel horizontaal als verticaal). Hoe zit het met het gereedmaken van de waterwinning? Door hoeveel personen en welke tijd kan de waterwinning via dompelpomp gereed zijn voor gebruik, in vergelijking met de aanzuigpomp? En de kosten in aanschaf van een dompelpomp in vergelijking met een aanzuigpomp? En het onderhoud? En de pompcapaciteit?
Ik heb deze vragen gesteld zodat de voor- en nadelen beter in beeld komen.
Is de bedoeling dat de TS met dompelpomp als vervanging komt voor de TS met aanzuigpomp? (lees: wordt elke nieuwe TS met een dompelpomp uitgevoerd?)
2 personen + pompbediende kunnen de hydraulische pomp binnen 2 a 3 minuten operationeel hebben, uiteraard afhankelijk van de afstand tot het open water. De pomp gereedmaken komt op het volgende neer:
- Pomp uit de kast halen en naast het voertuig neerzetten
- Slang bevestigen aan pomp (6-duimer, ligt op ons voertuig 2x 10 meter 6" naast de pomp)
- Pomp naar waterlijn sjouwen, is met 2 personen goed te doen
- pomp het water in gooien: stuurlijn vastmaken
- Pompbediende schakelt hydraulische pomp in
- Waterwinning gereed
Er zijn dus genoeg situaties mogelijk dat waterwinning via hydraulische pomp sneller is dan opbouwen via ondergrondse brandkraan. Ook denk ik dat het sneller is dan het opbouwen met zuigbuizen, maar dat is mijn onderbuikgevoel. Wel is het zo dat je een stuk minder ruimte nodig hebt achter het voertuig in vergelijking met het afleggen met zuigbuizen. Er zit ongeveer 20 meter hydraulische slang aan onze pomp, dus dat is ook de maximale inzetafstand. De wateropbrengst per minuut ligt boven de 3000 lpm, dus dat is prima te noemen.
Nadelen: je bent een kast kwijt voor de pomp en toebehoren. Ook is de aanschaf uiteraard een stuk duurder dan een aantal zuigbuizen, omdat het een compleet extra systeem is (extra hydraulische installatie etc.). Qua onderhoud vergt het uiteraard ook de nodige werkzaamheden, voornamelijk het schoonmaken na een inzet. Zo is het mogelijk dat de waaier vast gaat zitten wanneer er niet (goed) schoongemaakt is.
Overigens hebben wij ook gewoon zuigbuizen op het voertuig liggen. Eens per jaar raken we die aan voor de oefenkaarten: verder gebruiken we eigenlijk altijd de hydraulische pomp als we op open water afleggen...
Overigens is de pomp ook inzetbaar in open geboorde putten. Mocht er interesse zijn in foto's van de kast waar de pomp ingebouwd zit, hoor ik het graag...