Hulpverlening tijdens SOLAR Weekend Festival

Auteur Topic: Hulpverlening tijdens SOLAR Weekend Festival  (gelezen 16040 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #40 Gepost op: 8 augustus 2014, 11:16:39
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1288015 date=1407444756
Ik kan mij behoorlijk wat casuistieken voor de geest halen waarbij de van de door de ingehuurde (commerciele) eerste hulp organisatie gestelde diagnose niet juist bleek. De relevantie van de reden om in te sturen verviel daardoor. En ik zal zeker niet de laatste zijn die de onjuiste indicatie benoemt en niet gaat vervoeren.

jij hebt het over een eerste hulp organisatie...ik c.q. wij (in deze discussie) hebben het over ALS-zorg.....

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #41 Gepost op: 8 augustus 2014, 14:48:24
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1288015 date=1407444756
Ik kan mij behoorlijk wat casuistieken voor de geest halen waarbij de van de door de ingehuurde (commerciele) eerste hulp organisatie gestelde diagnose niet juist bleek. De relevantie van de reden om in te sturen verviel daardoor. En ik zal zeker niet de laatste zijn die de onjuiste indicatie benoemt en niet gaat vervoeren.

Tja andersom heb ik ook situaties meegemaakt waarin de ambupleeg een patiënt onderschat, wat vervolgens leidt tot een behoorlijke discussie. Ik moet zeggen dat dit ook voornamelijk voorkomt bij een bepaald type pleeg, van de oude stempel zullen we maar zeggen. Over het algemeen is de samenwerking met de RAV echter prima en wordt de situatie gewoon gezamenlijk besproken en een plan van aanpak gemaakt. Mocht er gezamenlijk worden besloten dat de patiënt stabiel genoeg is gaat deze of gene gewoon met vervolg en noteert de RAV een EHGV. Krijg je nog een bak koffie erbij en gaat iedereen weer verder met de normale gang van zaken.  O0

Deze consulterende manier is wat mij betreft ook de meest prettige manier van werken, dat wil niet zeggen dat er op de wat grotere evenementen toch sprake kan zijn van een vorm van overplaatsing. Waarbij er dan al overleg is geweest met de SEH c.q. de GHOR.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #42 Gepost op: 9 augustus 2014, 21:24:56
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1288070 date=1407489399
jij hebt het over een eerste hulp organisatie...ik c.q. wij (in deze discussie) hebben het over ALS-zorg.....

ALS is een loose definition, niet specifiek genoeg. een eerste hulp organisatie op een evenement kan (pretenderen) ALS (te) verlenen, maar onder welke voorwaarden/afspraken/deskundigheidwaarborging etc is niet vaak duidelijk. Bijklussende IC/SEH/Anesthesie plegen en artsen zonder relevante ervaring/opleiding op gebieeid van ALS / trauma bij een evenement is veelal vragen om moeilijkheden. Om over de aan sprakelijkheid en bijsturing nog maar te zwijgen. RAV-en liepen en lopen hier tegenaan. harde voorwaarden en afspraken mbt competentie/capaciteit en veran twoordelijkheden zijn nodig.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Pyro_loe

• Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #43 Gepost op: 14 augustus 2014, 15:02:50
Vraagje, ik lees dat uitgegaan wordt van 1% aan s.o.
Dus op een evenement van 30.000 worden er zo'n 300 verwacht.
Ik merk dat degenen met evenmentenervaring dat niet veel vinden, maar dat dit aantal naar verwachting is.

In een gemiddeld dorpje van 30.000 inwoners zijn toch geen 300 amburitten?
Ik vind dus eigenlijk dat er wel veel inzet wordt gedaan door de RAV.
Zeker omdat naar een evenement toch (i.h.a) gezonde mensen gaan.

Is er dan toch niet een verkeerde inschatting op de EHV die de evenementenorganisatie zelf zou moeten regelen?
M.i. is het best wel een zware extra belastng voor de ambu-hulpverlening
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #44 Gepost op: 14 augustus 2014, 15:54:50
Niet 1% heeft een ambu nodig, 1% komt ergens voor bij de ehbo. Daar valt alles van een pleister voor een blaar tot een reanimatie tussen. Pleisters zullen vaker voorkomen ;-)

NicoHeerlen

• Nederlands Rode Kruis afdeling Brunssum eo.
  • Forum gebruiker
  • Verkeersregelaar
    • Facebook Profiel
Reactie #45 Gepost op: 17 augustus 2014, 13:39:31
ik wil hier ook even op reageren, let wel dat veel ambulances met A2 zijn opgeroepen, daarnaast is er ook de dreiging geweest van slecht weer.. Daarvoor heeft men ook een opschaling voor gemaakt.

Daarnaast een melding kan tijdens het rijden ook gecanceld worden of de ambulance krijgt via C2000 in een andere melding en wordt een nieuwe ambulance richting solar gestuurd. Ofwel stel je hebt in 10 minuten tijd 10 x een A2 naar solar, kan het best zijn dat de eerste 9 een andere melding toebedeeld kregen via C2000. Op P2000 is niet alles zoals het lijkt.
Met Vriendelijke Groet,  Nico Beckers  P.s. berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #46 Gepost op: 17 augustus 2014, 14:12:59
Dat is zeker waar. Voor opschaling is 1 ambu met A2 naar Solar is gegaan preventief. Ik heb ook expres meldingen bij elkaar gezet en "gelinkt" aan elkaar als er binnen korte tijd 2 meldingen kwamen voor Solar, ik ga daar er vanuit dat de 1e melding is te komen vervallen, dat gaf ik ook al aan. Ondanks dat vind ik dat er veel meldingen zijn voor Solar, wetende dat er 27.000 bezoekers zijn.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Hendriksje

• Hoofdagent | Den Haag
  • Forum gebruiker
Reactie #47 Gepost op: 20 augustus 2014, 12:04:29
Bij opschaling werden er 3 onder A2 gestuurd.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #48 Gepost op: 20 augustus 2014, 13:12:41
Mijn vader is die dag ter plaatse geweest en kon mij bevestigen dat maar 1 ambu met A2 ter plaatse is geweest voor preventieve opschaling. Meldkamer heeft alleen geschoven met welke ambu.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Hendriksje

• Hoofdagent | Den Haag
  • Forum gebruiker
Reactie #49 Gepost op: 21 augustus 2014, 03:13:30
Dan weet ik niet of je vader beide dagen daar heeft gewerkt. Maar zeker op de laatste dag waren er 3 ambu's preventief aanwezig. Was daar zelf centralist en hadden nauw contact met de OvdG.