Middel waterongeval (drenkeling) Ketelbrug - Swifterbant 04-08-2014

Auteur Topic: Middel waterongeval (drenkeling) Ketelbrug - Swifterbant 04-08-2014  (gelezen 15842 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JeffreyBrw

  • Fotograaf | Videograaf | Redacteur
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 39
  • 112 volger en redacteur van www.Regio25.nl
    • Regio25.nl
Reactie #10 Gepost op: 5 augustus 2014, 00:06:10
Voor meer informatie en foto's: http://regio25.nl/grote-zoekactie-naar-drenkeling-bij-ketelbrug/

Video zal ik later plaatsen.
Altijd nieuws gierig | Regio25.nl | @JeffreyBrw


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #11 Gepost op: 5 augustus 2014, 07:54:04
http://www.kustwacht.nl/nl/liveblog040814.html

18:46 Updated : 18:47
Om 18.05 ontving het Kustwachtcentrum van station Urk van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij de melding dat een persoon vermist zou zijn nabij de Ketelbrug. De melder zou de betreffende persoon van de bvrug hebben zien springen. Door het Kustwachtcentrum zijn direct de beide reddingboten van Urk ingezet en is een Kustwacht helikopter gealarmeerd. Een lokale berger en het politievaartuig P-85 zijn inmiddels ook ter plaatse.

19:05 De initiële melder is niet te bereiken. De regio politie tracht deze nu te achterhalen, omdat meer informatie nodig is.

19:19 Er is contact geweest met de melder. Deze heeft het, rijdende op de A-6, vanuit de auto gezien.
 
19:57 Updated : 19:58 Bij de politie is nog geen melding van een vermissing binnengekomen.

De initiële melder is bij de brug terug geweest en heeft de plek aangeduid waar volgens hem iemand van de brug sprong. Tot op heden heeft de zoekactie nog niets opgeleverd.

Het is toch algemeen bekend dat ook naar aanleiding van dit soort meldingen door de hulpdiensten prompt wordt gereageerd en een uitgebreide inzet volgt.
Ik ben van mening dat als je een dergelijke melding doet je als melder ook ter plaatse moet blijven om de gearriveerde hulpverleners (en die zijn er in de regel toch binnen hoogstens 10 minuten) de nodige informatie uit de eerste hand te kunnen geven.
Nu heeft het betrekkelijk lang geduurd totdat de initiele melder bereikt kon worden door de politie om meer informatie te kunnen geven (waar kennelijk de nodige behoefte aan was) en nog langer totdat deze melder terug bij de brug is gekomen.

Ook aan dit soort inzetten, zeker met duikers, zijn de nodige gevaren voor de hulpverleners verbonden.

De ontvanger van de melding en de centralist die de hulpverleners vervolgens alarmeert zou er dan naar mijn mening zeker op moeten kunnen aandringen (min of meer dwingend) dat de melder ter plaatse blijft tot minstens het moment dat de eerste hulpverleners ter plaatse zijn gearriveerd.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #12 Gepost op: 5 augustus 2014, 09:29:03
In principe ben ik het met Thor eens, echter mogen we hier wel bedenken dat het om een autosnelweg gaat. Het (op korte afstand van de locatie) stoppen kan ook extra gevaren opleveren (denk aan waarneming vanaf rijstrook 1, wellicht zelfs bij een rit in de tegenovergestelde rijrichting, en dan "even stoppen" brengt je snel al honderden meters verder weg). 98uiye
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #13 Gepost op: 5 augustus 2014, 10:40:14
Citaat van: Thor link=msg=1287415 date=1407218044
Het is toch algemeen bekend dat ook naar aanleiding van dit soort meldingen door de hulpdiensten prompt wordt gereageerd en een uitgebreide inzet volgt.
Ik ben van mening dat als je een dergelijke melding doet je als melder ook ter plaatse moet blijven om de gearriveerde hulpverleners (en die zijn er in de regel toch binnen hoogstens 10 minuten) de nodige informatie uit de eerste hand te kunnen geven.
Nu heeft het betrekkelijk lang geduurd totdat de initiele melder bereikt kon worden door de politie om meer informatie te kunnen geven (waar kennelijk de nodige behoefte aan was) en nog langer totdat deze melder terug bij de brug is gekomen.

Ook aan dit soort inzetten, zeker met duikers, zijn de nodige gevaren voor de hulpverleners verbonden.

De ontvanger van de melding en de centralist die de hulpverleners vervolgens alarmeert zou er dan naar mijn mening zeker op moeten kunnen aandringen (min of meer dwingend) dat de melder ter plaatse blijft tot minstens het moment dat de eerste hulpverleners ter plaatse zijn gearriveerd.

Neem van mij aan, er wordt meer dan regelmatig gevraagd of de melder ter plaatse kan blijven of in ieder geval zijn telefoon bij de hand kan houden voor het geval de meldkamer hem/haar terug wil bellen. Soms gooien ze 'm halverwege het 112-belletje al erop, en anders wel aan het einde ''want ik moet gaan werken en moet weg hier''. Alle begrip voor, maar meer kan je als centralist ook niet doen. Komt ook vaak genoeg voor dat er dan teruggebeld wordt en vervolgens neemt de melder ook na 10 x bellen nog steeds niet op... Erg vervelend, maar het is niet anders. Je kan iemand niet dwingen daar te blijven staan.
If you can dream it, you can do it.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #14 Gepost op: 5 augustus 2014, 10:46:28
Citaat van: Thor link=msg=1287327 date=1407178966
Uit : http://www.kustwacht.nl/nl/liveblog040814.html

18:46 Updated : 18:47

Om 18.05 ontving het Kustwachtcentrum van station Urk van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij de melding*) dat een persoon vermist zou zijn nabij de Ketelbrug. De melder zou de betreffende persoon van de bvrug hebben zien springen. Door het Kustwachtcentrum zijn direct de beide reddingboten van Urk ingezet en is een Kustwacht helikopter gealarmeerd. Een lokale berger en het politievaartuig P-85 zijn inmiddels ook ter plaatse.

19:19

Er is contact geweest met de melder. Deze heeft het, rijdende op de A-6, vanuit de auto gezien. Inmiddels is ook de reddingboot van KNRM station Lelystad gealarmeerd om te assisteren bij de zoekactie. Brandweerduikers zijn ter plaatse en het scheepvaartverkeer onder de Ketelbrug is stilgelegd i.v.m. het duiken.

*)Opmerkelijk een melding naar het KNRM station Urk (hoe je moet KNRM URK wel weten te bereiken mobiel, mariefoon ?) en niet direct naar 112 of de Kustwacht.

Zonder ter plaatse goed bekend te zijn heb ik de volgende vraag:
Hoe kun je vanuit een op een snelweg rijdende auto als chauffeur of passagier zien dat iemand van de brug springt, waar deze terecht komt en dan ook nog aangeven dat de persoon vermist wordt?

Ik zie regelmatig mensen van een brug afspringen om vervolgens een stukje te gaan zwemmen, aan wal te klimmen en weer van de brug te springen. Moet ik dan ook bellen als ik voorbij rij en de persoon alleen maar zie springen?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #15 Gepost op: 5 augustus 2014, 11:01:21
Citaat van: kens62 link=msg=1287432 date=1407228388
Zonder ter plaatse goed bekend te zijn heb ik de volgende vraag:
Hoe kun je vanuit een op een snelweg rijdende auto als chauffeur of passagier zien dat iemand van de brug springt, waar deze terecht komt en dan ook nog aangeven dat de persoon vermist wordt?

Het eerste stukje van je zin is de belangrijkste.
Je springt niet van de Ketelbrug om een stukje te zwemmen...


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #16 Gepost op: 5 augustus 2014, 11:03:46
Dit is wel een hele hoge brug. Als je van deze brug springt doe je dat niet om ff re zwemmen want van deze hoogte wordt water heel erg hard. Ik kan wel als ik weet waar gesprongen is ongeveer aanduiden waar iemand moet zijn neergekomen.  Meestal recht eronder want de wind waait een persoon nooit 100 meter verder op. Dat maakt het in dit geval niet makkelijker omdat de IJssel hier best nog wel voor stroming zal zorgen en het eventuele slachtoffer dus niet op de plek van springen blijft liggen. Maar daar zullen de hulpdiensten wel rekening mee houden want het daar wel vaker gebeurt.


Panigale

  • Underthekuffer......
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • Team ABC
Reactie #17 Gepost op: 5 augustus 2014, 11:09:24
Klopt, bovendien zou het niet de eerste spinger van de Ketelbrug zijn geweest....


redder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
Reactie #18 Gepost op: 5 augustus 2014, 11:16:42
Op het Ketelmeer bij Swifterbant hebben hulpdiensten maandagavond gezocht naar een drenkeling. Er is niemand gevonden meldt de Kustwacht. Volgens ooggetuigen zou een persoon rond 18:00 uur van de Ketelbrug zijn gesprongen.

Diverse hulpdiensten waren op zoek naar de drenkeling, waaronder twee reddingsboten uit Urk en een helikopter van de Kustwacht. Ook de politie en brandweer waren aanwezig. Het scheepvaartverkeer werd tijdelijk stilgelegd zodat duikers het water in konden.

Volgens een woordvoerder van de KNRM Urk is de zoekactie gestaakt omdat er na een paar uur geen kans op overleven meer is. Hij vermoedt dat het lichaam van de drenkeling binnen een aantal dagen naar de oppervlakte drijft.

Bron: http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/115162/flevoland-zoektocht-gestaakt-naar-drenkeling-op-ketelmeer


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #19 Gepost op: 5 augustus 2014, 11:33:15
Voor de beeldvorming.

Dit is de ketelbrug. Op zijn hoogste punt is hij 18m hoog.
De brug heeft 4x rijbanen snelweg (2 ri noord en 2 ri zuid) en 1 parallelbaan voor lokaal verkeer genaamd 'Fleveroute'.




Inderdaad, zou niet de 1e keer zijn dat dit gebeurd.