ALS zorg op evenementen

Auteur Topic: ALS zorg op evenementen  (gelezen 60117 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #120 Gepost op: 30 juni 2016, 21:07:11
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1433414 date=1467313181
Als het goed is zal er registratie zijn. Dat verschilt natuurlijk per organisatie, maar ik ben er nog geen tegengekomen die niet registreren. De professionelere bedrijven gebruiken meestal formulieren gebaseerd op de ritformulier bedrijven van de rav.

Als EHBO'er heb ik al een flinke administratie tijdens een evenement, dus ik ga er ook vanuit dat dit voor ALS-zorg ook geregeld is. Het is alleen de vraag wie er na het evenement inzage in heeft en hoe makkelijk het slachtoffer aan deze info kan komen.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #121 Gepost op: 30 juni 2016, 21:26:42
Citaat van: RemRoof link=msg=1433417 date=1467313631
Als EHBO'er heb ik al een flinke administratie tijdens een evenement, dus ik ga er ook vanuit dat dit voor ALS-zorg ook geregeld is. Het is alleen de vraag wie er na het evenement inzage in heeft en hoe makkelijk het slachtoffer aan deze info kan komen.

Precies, het is de vraag hoe simpel je het als dokter nog even door de papierversnipperaar kan halen of nog kan aanpassen zonder dat er ooit iemand iets van kan merken.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #122 Gepost op: 30 juni 2016, 21:36:29
Citaat van: oma link=msg=1433423 date=1467314802
Precies, het is de vraag hoe simpel je het als dokter nog even door de papierversnipperaar kan halen of nog kan aanpassen zonder dat er ooit iemand iets van kan merken.
Te makkelijk in de meeste gevallen.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #123 Gepost op: 30 juni 2016, 23:05:49
Ooit heeft iemand van een GHOR bedacht en geroepen dat er EHBO op BLS-niveau moet zijn en indien noodzakelijk aanvullende EHBO op ALS niveau. Dat klonk leuk dus elke zichzelf respecterende (overheids)orgaan heeft dat overgenomen.
Toen is ook de grote verwarring ontstaan ten aanzien van wie en wat, het gewenste niveau, geachte kennis en competentie. De definities van BLS (reanimatie) en EHBO (incl.reanimatie) zijn flink door elkaar gehutseld. Dat zelfde geldt ook voor ALS. Als ik alleen reanimatie zou hebben (=BLS) dan zou ik sec genomen "gekwalificeerd" zijn om op een groot evenement als EHBO-er rond te lopen.

Zodra de individuele regio GHOR-en en zelfs Gemeenten denken te bepalen dat er EHBO op BLS niveau aanwezig dient te zijn dan wordt vaak verwezen naar het (opleidings)niveau van het Rode Kruis en Rode Kruis. Zoals bekend is hun niveau de laatste jaren staag gedaald en daalt wederom met de nieuwe gezamelijke richtlijnen waarin alles is vereenvoudigd om nog meer mensen in staat te stellen een EHBO diploma te kunnen laten behalen. Deze dramatische trend heeft zich ook in het Onderwijs afgespeeld en daar plukken wij nu vele jaren later als samenleving nog steeds de wrange vruchten met als gevolg massaal te laag opgeleide vakmensen.
De verwijzing naar het hebben van een OK of RK diploma is daarom niet meer van deze tijd, daar de GHOR en Gemeenten er kennelijk nog steeds vanuit gaat dat het niveau van het OK en RK nog steeds voldoende is om als EHBO-er eerstehulp te laten verlenen op (grote) evenementen. Vele voorbeelden van hoe het fout is gegaan zijn aan te halen en waargenomen.

Feitelijk is het verwijzen naar de richtlijnen van het OK en RK dan ook puur afschuiven van de GHOR-en en Gemeenten van haar eigen verantwoordelijkheden ten aanzien van de kwaliteit en niveau van EHBO-ers (BLS en ALS!) op evenementen. Als publiek organen hebben zij verantwoordelijkheden ten aanzien van het welzijn van alle bezoekers van evenementen. Dat kan m.i. niet worden gewaarborgd met de huidig opgeleide EHBO-ers.

Het zou de GHOR NL (en niet de regio GHOR-en) sieren om zelf EHBO richtlijnen voor evenementen hulpverlening op te stellen welke onafhankelijk zijn van de EHBO certificeerders en waaraan EHBO-ers dienen te voldoen. Dat heeft als belangrijk voordeel dat EHBO-ers welke niet aan de eisen van de GHOR voldoen (en niet die van de certificeerders!) geen evenementen hulpverlening mogen doen. Dit zal de kwaliteit en het niveau van EHBO-ers ten goede komen.

Dat zelfde verhaal geldt ook voor de ALS ten aanzien van bevoegdheden en bekwaamheden van verpleegkundigen en artsen in dienst als vrijwilliger naast hun reguliere werk.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #124 Gepost op: 30 juni 2016, 23:28:43
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1433400 date=1467309499
Die persoon kan prima een professional zijn. Een huisarts zal in zijn eigen praktijk ook geen 112 bellen voor iedereen die daar hyperventileert. Een huisarts die op visite is bij een patiënt die hyperventileert zal ook niet altijd direct 112 bellen daarvoor. Als die huisarts vervolgens een dienst doet op het concert van Justin Bieber verandert de situatie niet ineens waardoor hij direct 112 zou moeten bellen.

Dit is misschien net een iets andere discussie maar wel relevant in dit topic. Je ziet nu al 3 versies in het systeem en bij allen zitten er haken en ogen aan.
-Arts/vpk staat er als ehbo-er, zich zo, doet niks meer of minder en stuurt dus iedere hyperventilatie oid in.
-arts/vpk staat er als 'bls+/ehbo+. Mag officieel niet meer als een ehbo-er maar besluit de patiënt naar huis te sturen omdat hij het vertrouwd. Mag geen controles doen want dan is hij bezig als medicus.
- arts/vpk staat er in functie met materiaal en werkt evt onder leiding van een medisch manager oid.

In alle 3 de gevallen kan deze arts of vpk zelf gigantisch op zijn flikker krijgen mocht het fout gaan.
Dat wordt nog als eens vergeten, vooral als ze er geheel vrijwillig staan. Ze zetten wel hun baan op het spel. En dan maar hopen dat de organisatie er iets voor geregeld heeft.

Mocht het alleen een ehbo-er zijn krijgt die een tik op de vingers. Baalt er gigantisch van maar kan de volgende dag weer gewoon aan het werk...

(mocht een mod dit iets vinden voor een apart topic mag het wat mij betreft afgesplitst worden)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #125 Gepost op: 1 juli 2016, 06:44:36
Citaat van: Willem D. link=msg=1433467 date=1467320749
Ooit heeft iemand van een GHOR bedacht en geroepen dat er EHBO op BLS-niveau moet zijn en indien noodzakelijk aanvullende EHBO op ALS niveau. Dat klonk leuk dus elke zichzelf respecterende (overheids)orgaan heeft dat overgenomen.
Toen is ook de grote verwarring ontstaan ten aanzien van wie en wat, het gewenste niveau, geachte kennis en competentie. De definities van BLS (reanimatie) en EHBO (incl.reanimatie) zijn flink door elkaar gehutseld. Dat zelfde geldt ook voor ALS. Als ik alleen reanimatie zou hebben (=BLS) dan zou ik sec genomen "gekwalificeerd" zijn om op een groot evenement als EHBO-er rond te lopen.

Zodra de individuele regio GHOR-en en zelfs Gemeenten denken te bepalen dat er EHBO op BLS niveau aanwezig dient te zijn dan wordt vaak verwezen naar het (opleidings)niveau van het Rode Kruis en Rode Kruis. Zoals bekend is hun niveau de laatste jaren staag gedaald en daalt wederom met de nieuwe gezamelijke richtlijnen waarin alles is vereenvoudigd om nog meer mensen in staat te stellen een EHBO diploma te kunnen laten behalen. Deze dramatische trend heeft zich ook in het Onderwijs afgespeeld en daar plukken wij nu vele jaren later als samenleving nog steeds de wrange vruchten met als gevolg massaal te laag opgeleide vakmensen.
De verwijzing naar het hebben van een OK of RK diploma is daarom niet meer van deze tijd, daar de GHOR en Gemeenten er kennelijk nog steeds vanuit gaat dat het niveau van het OK en RK nog steeds voldoende is om als EHBO-er eerstehulp te laten verlenen op (grote) evenementen. Vele voorbeelden van hoe het fout is gegaan zijn aan te halen en waargenomen.

Feitelijk is het verwijzen naar de richtlijnen van het OK en RK dan ook puur afschuiven van de GHOR-en en Gemeenten van haar eigen verantwoordelijkheden ten aanzien van de kwaliteit en niveau van EHBO-ers (BLS en ALS!) op evenementen. Als publiek organen hebben zij verantwoordelijkheden ten aanzien van het welzijn van alle bezoekers van evenementen. Dat kan m.i. niet worden gewaarborgd met de huidig opgeleide EHBO-ers.

Het zou de GHOR NL (en niet de regio GHOR-en) sieren om zelf EHBO richtlijnen voor evenementen hulpverlening op te stellen welke onafhankelijk zijn van de EHBO certificeerders en waaraan EHBO-ers dienen te voldoen. Dat heeft als belangrijk voordeel dat EHBO-ers welke niet aan de eisen van de GHOR voldoen (en niet die van de certificeerders!) geen evenementen hulpverlening mogen doen. Dit zal de kwaliteit en het niveau van EHBO-ers ten goede komen.

Dat zelfde verhaal geldt ook voor de ALS ten aanzien van bevoegdheden en bekwaamheden van verpleegkundigen en artsen in dienst als vrijwilliger naast hun reguliere werk.

Het is een warrig verhaal, niemand van GHOR hoeft te bedenken dat EHBO op BLS niveau moet zijn. EHBO (first aid) is per definitie op BLS niveau.

Het is vreemd om EHBO diploma te kwalificeren als ALS zodra het inclusief reanimatie is. De reanimatie door de EHBO-er is namelijk ook Basic Life Support.

In NL kan alleen de RAV + MMT de ALS zorg leveren.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #126 Gepost op: 1 juli 2016, 07:00:13
Citaat van: cavia link=msg=1433473 date=1467322123

- arts/vpk staat er in functie met materiaal en werkt evt onder leiding van een medisch manager oid.



Die medische manager is iets wat we in Nederland kennen voor de RAV-en. Het zegt niet dat je dit systeem zo maar kan omslaan naar een evenementenhulpverleningsclub.

De functie MMA staat omschreven in wetten/besluiten en er zijn ook nog eens zware voorwaarden aan verbonden. De MMA van een RAV mag niet via protocol (LPA) een verpleegkundige zelfstandig handelingen laten uitvoeren. Hij mag het alleen als het gaat om ambulanceverpleegkundigen (besluit functionele zelfstandigheid ambulanceverpleegkundigen).

Een IC-verpleegkundige in het ziekenhuis geeft een patient in het ziekenhuis een spuitje morfine zodra een arts de opdracht heeft gegeven. De eindverantwoordelijk arts van een RAV doet dat niet omdat de aard van de werkzaamheden van ambulanceverpleegkundigen anders is. De arts van de ambulancedienst (MMA) zet bij voorbaat in protocol welk medicijn en hoeveel de ambulanceverpleegkundige moet/mag geven bij een specifiek probleem.

Het is onmogelijk om binnen de evenementenzorg te zeggen we zoeken iemand met artsenbul en stellen hem aan als MMA en laten hem het LPA gebruiken. Het is namelijk onmogelijk om een diabetesverpleegkundige, IC-verpleegkundige, wijkverpleegkundige, etc bij voorbaat opdrachten te geven (bijv. IV toedienen midazolam) middels protocol. Al deze verpleegkundigen mogen geen naald in iemand steken om een medicijn in te spuiten zonder dat ze eerst de opdracht van een arts ter plaatse hebben gekregen.

Iedere commerciele aanbieder die op haar website zet dat ze conform LPA evenementenzorg leveren zou aangepakt moeten worden omdat je dan bezig bent ambulancezorg te leveren of bezig bent met misleiding (in Nederland mag je ook geen product of dienst beloven als je weet dat je het niet waar kan maken).


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #127 Gepost op: 1 juli 2016, 09:08:17
persoonlijk merk ik het ook wel eens omdat ik af en toe als verpleegkundige bij een motorcross evenementen sta en daner  samenwerk met een of 2 gemotiveerde EHBO-ers

We hebben dan diverse materialen tot onze beschikking: oa. verbandmateriaal, infuusmateriaal, medicatie, saturatie meter, bloeddruk meter en zuurstof (intubatiemateriaal)

Persoonlijk ben ik erg kritisch in het uitvoeren van `handelingen` in het veld, heb al redelijk wat diensten gedraaid maar het is nog nooit voorgekomen. Terwijl ik van een EHBO collega begreep dat er vlak voor wij samenwerkte, er een (ervaren) SEH verpleegkundige een dag mee had gelopen voor het eerst, om te kijken of het iets is

bleek dat tijdens die dag er iemand was met een bovenbeen fractuur, en dat hij (of zij) deze persoon Fentanyl had gegeven, hieruit kwam een leuke discussie via welk protocol (opdracht) dit eventueel gebeurt en wat de eventuele reden, meerwaarde of juist tegenargumenten zijn

Mijn vraag was bijv. hoe lang het duurde voor de ambulance er was, nadat de Fentanyl gegeven was. Dit bleek 5 minuten te zijn. Persoonlijk heb ik een LPA boekje bij me, om in uiterste noodweer (zoals anafylactische shock) ergens op terug te kunnen vallen in combinatie met de middelen die ik op dat moment ter beschikking heb

Persoonlijk ben ik heel laagdrempelig wat betreft advies vragen van de MKA en het inroepen van de Ambulance


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #128 Gepost op: 1 juli 2016, 09:19:53
Maar of het in LPA staat maakt toch helemaal niet uit? Die verpleegkundige en LPA mag helemaal niet volgens LPA werken.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #129 Gepost op: 1 juli 2016, 09:25:29
Ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen, de LPA staat los van deze situatie (waarin de SEH verpleegkundige zonder opdracht medicatie geeft)

Persoonlijk heb ik een boekje van de LPA bij me om in uiterste noodsituaties een protocol te hebben die ik kan volgen.

Even voor alle duidelijkheid ik volg het LPA niet bij mijn EHBO inzetten, aangezien ik geen ambulanceverpleegkundige ben. Ik heb ook nog geen verpleegkundige handelingen uitgevoerd in het kader van EHBO evenementen (oh trouwens een keer bedenk ik me net, in opdracht van een spoedeisende hulp arts heb ik medicatie via het infuus gegeven  :))