Ik kan me aansluiten bij de bevindingen van Golly.
Op diverse evenementen meegemaakt waar ik voor BLS was en tevens een extern ingehuurd ALS team (1vpk en 1 chauffeur in meeste gevallen, een monitor, ALS koffer, zuurstof en wat overige zaken worden op een tafel in de hoek van de post klaar gezet.)
Slachtoffer wordt binnengebracht met zeer waarschijnlijk alcohol intoxicatie. Niet aanspreekbaar, wel ademhaling, reageert op pijnprikkel van de avp of EHBO'er (het is immers druk en de AVP is ook maar alleen en kent de EHBO'er en vertrouwd dat die ene prikkel wel correct uitgevoerd wordt). SO komt dus even bij kennis, maar zakt gewoon weer weg (slaapt?).
Bij een volgende prikkel zou hij gewoon weer terug komen, maar je hoeft iemand zijn schouder niet perse blauw te drukken als hij in een goede stabiele zijligging ligt en mooi blijft ademen.
Overleg tussen de AVP, de chauffeur en de EHBO'ers, je bent immers een team. In dat overleg kijk je naar hoe veel ruimte je hebt in je post, hoe zeker je bent van je conclusie alcohol intox en de verwachting wat het SO verder gaat doen. Daarnaast hoe veel meer van dit soort gevallen je verwacht op je post. (en ruimte je er voor hebt) Op veel evenementen heb je in je post maar 1 of 2 brancards waar je iemand kunt laten liggen.
De afweging die je maakt is: laten we hem hier liggen en houden we hem zelf in de gaten en kan hij over een of twee uur in een taxi met een spuugbakje en een paar vrienden naar huis of hebben we daar de middelen niet voor, zijn er geen vrienden etc. en bel je de RAV voor vervoer. Vanzelfsprekend maakt de AVP de beslissing welke van de 2 het wordt. Het eventuele bewaken als er gekozen wordt hem op de post te laten voorlopig kan een ehbo'er onder toezicht van de AVP, zodat de AVP zijn handen vrij houdt. Er is immers meer te doen.
Als er geen ALS team is dan maak je (ik in ieder geval) altijd de keuze gewoon de RAV te bellen.
Het kan echter voorkomen dat de RAV gebeld wordt, zei ter plaatsen komen en concluderen: "Hij komt toch bij als ik hier even druk, dan nemen we hem niet mee, hou hem maar in de gaten en stuur hem lekker over een paar uur in een taxi naar huis." en de ambulance rijdt weer weg. Dan kun je dus inderdaad gaan lullen als brugman als je helemaal niet de mensen of ruimte beschikbaar hebt om die persoon gewoon te laten liggen op de post.
Wellicht dat de RAV in die gevallen de mogelijkheden (en bevoegdheden) van de hulpverleners ter plaatsen overschat. Ze zien een AVP lopen, een monitor op tafel klaar staan en komen tot de conclusie: De middelen zijn hier beschikbaar het is prima zo.