Maar je staat er wel.
Ja omdat ik er veel van kan leren en (hopelijk) bij kan dragen aan goede zorg, is dat zo raar?
Op zich kan je als verpleegkundige er rustig gaan staan, bijvoorbeeld omdat je motorcross leuk vindt en/of leuk vindt om samen met andere mensen de EHBO te verzorgen.
Het is alleen van belang dat je zelf weet wanneer je weg moet wezen als verpleegkundige en andere artsen of verpleegkundigen het advies moet geven om 112 te bellen en even te wachten op de ambulancedienst voor ze gaan behandelen (= geen ehbo).
Precies,
Ik ken mijn grenzen erg goed en ben erg laagdrempelig met het bellen van de MKA
het moeilijke in het geheel is dat het per verpleegkundige (of arts, of ehbo-er, ambu vpk) verschilt in welke mate je eigen grenzen kent. En dan geldt ten alle tijden het principe: voel je je bekwaam en ben je bevoegd
want stel dat er door een arts gekoppeld aan een evenementen organisatie een duidelijk omschreven protocol is, dan wel een mondelinge opdracht gegeven wordt.
Volgens welk kader van de Wet BIG mag ik dan niet handelen?
(ik ben gewoon benieuwd onder welke wettelijke regelingen het wel of niet mag, of het wenselijk is houd ik voor de zuiverheid van de discussie er even buiten (denk dat ik daar al heel duidelijk over geweest ben)
Beroepenregulering: voorbehouden handelingenDe Wet BIG kent een regeling voor voorbehouden handelingen. Dit zijn op dit moment 14 handelingen3 die dusdanig risicovol zijn, dat onbevoegden ze niet zelfstandig mogen verrichten. In de wet worden beroepsgroepen aangewezen die zelfstandig bevoegd zijn voor deze handelingen. Beroepsgroepen die niet als zelfstandig bevoegd zijn aangewezen, mogen de handelingen alleen in opdracht uitvoeren. Hierbij moet voldaan worden aan bepaalde voorwaarden.
Zo moet de mogelijkheid tot toezicht en tussenkomst door de opdrachtgever geborgd zijn. De Wet BIG regelt voor enkele beroepsgroepen functionele zelfstandigheid. Deze beroepsgroepen mogen geen opdracht geven voor het verrichten van een voorbehouden handelingen, maar mogen deze wel zonder toezicht en tussenkomst van een andere beroepsbeoefenaar uitvoeren. In dat geval moet een zelfstandig bevoegde beroepsbeoefenaar de opdracht geven. In alle gevallen geldt dat degene die de handeling uitvoert bekwaam moet zijn voor deze handeling. De regeling voorbehouden handelingen wordt in tabel 3 nader toegelicht.
Tabel 3. Regeling voorbehouden handelingen
Tuchtrecht en strafrecht
Het tuchtrecht in de Wet BIG biedt de mogelijkheid om gedragingen van beroepsbeoefenaren te toetsen aan specifieke beroepsnormen. Tuchtcolleges bestaan uit juristen, meestal afkomstig uit de rechterlijke macht, en leden beroepsgenoten. Er zijn vijf regionale tuchtcolleges en een Centraal Tuchtcollege als beroepsinstantie. Doordat beroepsgenoten over beroepsgenoten oordelen draagt het tuchtrecht bij aan normontwikkeling binnen de beroepsgroepen (lerende functie).
Een tuchtmaatregel is geen strafmaatregel maar beoogt primair correctie van professioneel gedrag om herhaling van gemaakte fouten te voorkomen. Dat is in het bijzonder ook in het belang van de burger die zo wordt beschermd tegen ondeskundig en onzorgvuldig medisch handelen. Naast de tuchtcollege is er een College van Medisch Toezicht dat bevoegd is om te beoordelen of een beroepsbeoefenaar ongeschikt is om het beroep uit te oefenen wegens zijn geestelijke of lichamelijke gesteldheid of wegens zijn gewoonte van drank-, drugs- of medicijnmisbruik.
De Wet BIG bevat ook een aantal specifieke strafbepalingen voor individuele gezondheidszorg verricht door BIG-geregistreerden en niet BIG-geregistreerden. Het doel van die bepalingen is om de zorgverlener die schade of een aanmerkelijke kans daarop doet ontstaan, strafrechtelijk te kunnen vervolgen. De inzet van het strafrecht staat los van de toepassing van het tuchtrecht. Het strafrecht ziet op bescherming van de maatschappij.
3 Voorbehouden handelingen: heelkundige handelingen, verloskundige handelingen, verrichten van endoscopieën, verrichten van catheterisaties, geven van injecties, verrichten van puncties, brengen onder narcose, verrichten van handelingen met gebruikmaking van radioactieve stoffen of toestellen die ioniserende stralen uitzenden, verrichten van electieve cardioversie, toepassen van defibrillatie, toepassen van electroconvulsieve therapie, steenvergruizing voor geneeskundige doeleinden, handelingen ten aanzien van menselijke geslachtscellen en embryo's en voorschrijven van UR-geneesmiddelen.
Functionele zelfstandigheidVerpleegkundigen, ambulanceverpleegkundigen en mondhygiënisten;
allen voor zover bekwaam
‘In opdracht’ van een zelfstandig bevoegde (oa arts)bron:
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/.../2014/12/.../toelichting-op-de-wet-big.pdf