Ten alle tijden of te allen tijde?
ik vraag het me nog steeds af
Seneihomer..., het heeft niks met 'voelen' te maken en alles met 'zijn'!
ja maar ik zelf moet me bekwaam voelen, om bekwaam te zijn toch?
Nou..., kom eens met een paar voorbeelden die je rol als verpleegkundige verhelderen.
tijdens een beachvolleybal toernooi vorig jaar (met een hittegolf) liepen we (aantal ehbo-ers en ik) over het strand en zag ik een jonge meid (16-18 jaar), waarvan ik een niet pluis gevoel kreeg. Ze waren op weg naar uitgang en ik ben even naar hen toegelopen, ze was met haar ouders. We hebben haar mee genomen naar de `behandelruimte`, enige nadeel was dat er geen thermometer was (leerpunt). We zijn vrijwel gelijk gaan koelen met handdoeken over heel haar lichaam. Ze had een snelle pols, zag niet lekker en bloeddruk was moeilijk te meten (automatische meter, geen handmatige meter aanwezig). Vrijwel direct heb ik de ambulance gebeld, omdat ik het niet vertrouwde. uiteindelijk zakte ze door haar benen, dus hebben we haar op de grond gelegd.
na ongeveer 10 minuten kwam de ambulance en zag mij in mijn ambulance-polo (was op het laatste moment opgeroepen en had geen EHBO polo, dus in overleg organisatie heb ik een ambulancepolo aan gedaan, om toch enige herkenbaarheid te hebben). De ambulancebemanning negeerde mij vervolgens volledig (mijn interpretatie dat hen misschien dachten daar heb je weer aan ambulance wannabe)
De verpleegkundige deed was sarcastisch "koelen kunnen ze hier wel" zei hij tegen de chauffeur, terwijl deze net de temperatuur ging meten. Deze was 37,8 en toen schrok de verpleegkundige wel, aangezien deze temperatuur gemeten werd na ong een kwartier vol koelen
andere casus betrof een jonge motor coureur van ong 7-8 jaar die op zijn borst en buik terecht was gekomen, geen hoge snelheid en volledige bescherming. Hij klaagde over benauwdheid, maar deze nam niet toe. Hij was hees, had af en toe de hik en had een wat afwijkende ademhaling (alles niet mee bekend). Hierop heb ik gelijk de ambulance gebeld. Van de amb vpk begreep ik dat heesheid kan optreden bij een hoge CWK fractuur. Ik heb contact gehouden met de moeder en later bleek hij een gekneusd hart te hebben (allemaal wel hersteld)
voorbeeld 3: tijdens een motorcross evenement stond ik in het middenvlak en waren er EHBO-ers voor het publiek. Tijdens de pauze kwam een van de EHBO-ers naar mij toe en gaf aan dat een oudere man naar hem toe was gekomen met pijn op de borst klachten (waar hij wakker van was geworden). De EHBO-er gaf aan dat deze heer een litteken op zijn borst had, deze zag rood en was pijnlijk bij aanraking. Waarop de EHBO-er de koppeling heeft gemaakt dat deze wond de klachten zou veroorzaken.
Het zat me toch niet lekker en we zijn actief op zoek gegaan naar deze heer. Jammer genoeg konden we hem niet vinden en uiteindelijk heb ik verzocht hem te bellen (via de organisatie), deze kreeg hem te pakken en bleek dat de huisarts van de wachdienst langs was geweest. Dus dan is het voor mij klaar. Weer later kregen we te horen dat hij met dec.cordis was opgenomen op de CCU
Het zijn allemaal geen schokkende dingen en ik kan natuurlijk niet zeggen dat een EHBO-er in de eerste 2 casussen anders had gehandeld en of het meisje had mee genomen als ze haar hadden gezien. Maar persoonlijk ben ik in alle drie de casussen toch blij dat ik naar mijn gevoel heb geluisterd om toch hulp erbij te roepen.
dat is wat ik persoonlijk de meerwaarde zie van een verpleegkundige, die kan mogelijk door meer ervaring, kennis en scholing,iets zien wat een EHBO-er
mogelijk zou kunnen missen