ALS zorg op evenementen

Auteur Topic: ALS zorg op evenementen  (gelezen 60126 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #230 Gepost op: 3 juli 2016, 13:16:09
Citaat van: senseihomer link=msg=1434184 date=1467544321
Zo heb ik het inderdaad ook steeds proberen uit te leggen hoe ik het zie, dat mijn ervaring, kennis en scholing een toevoeging kan zijn, maar de verpleegkundige handelingen doe ik niet

Ik ook, niet de ene keer dat ik medicatie gaf op een evenement, was geen fentanyl

Dan ben je het ook met me eens dat er geen differentiatie zou moeten zijn tussen EHBO'er en verpleegkundige dus...

wat voor medicatie dan wel als ik vragen mag?


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #231 Gepost op: 3 juli 2016, 15:42:06
Citaat van: oma link=msg=1434164 date=1467539397

Ik denk dat MMT en RAV het allemaal een rotzorg zal zijn omdat ze weten dat ze zelf niet eens in staat zijn om evenementenzorg te kunnen verzorgen aangezien ze amper in staat zijn om op fatsoenlijke wijze de reguliere ambulancezorg te waarborgen. Het is jammergenoeg nog steeds de cultuur om je eigen vakbroeders en vakzusters geen oor aan te naaien als ze naast de pot pissen. Veel evenementenzorgbedrijfjes zijn eigendom van ambulanceverpleegkundigen die mogelijk zorgen voor wat beunhaasklusjes voor de eigen collega's, de MMA van de RAV en wat bevriende SEH-artsen, enz.
Ambulancedienst Groningen heeft volgens mij al wel in het verleden eens geprobeerd het bedrijfje EHBOteam Nederland, dat ook ambulances levert voor evenementen aan te pakken. Zonder succes overigens. Het was dit bedrijf vervolgens dat bij de rally in Amsterdam de mist in ging.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #233 Gepost op: 3 juli 2016, 15:59:02
Citaat van: robin89 link=msg=1434186 date=1467544569
Dan ben je het ook met me eens dat er geen differentiatie zou moeten zijn tussen EHBO'er en verpleegkundige dus...

Dat vind ik toch altijd een erg bijzondere opvatting, het is natuurlijk niet zo dat je op het moment dat je de kliniek uitloopt je de eed en juridische rechten en plichten aan de wilgen kan hangen. Je bent verpleegkundige of arts, dat ben je ook als je een keer op een evenement staat. Dat je geen behandelovereenkomsten aangaat en als 'passant' handelt is een ander verhaal, het zegt wel dat je vanuit je professionele verantwoordelijkheid dubbel zo secuur moet zijn met welke organisaties je in zee gaat.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #234 Gepost op: 3 juli 2016, 16:03:24
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1434212 date=1467553326
Ambulancedienst Groningen heeft volgens mij al wel in het verleden eens geprobeerd het bedrijfje EHBOteam Nederland, dat ook ambulances levert voor evenementen aan te pakken. Zonder succes overigens. Het was dit bedrijf vervolgens dat bij de rally in Amsterdam de mist in ging.

Waarschuwen of iets zeggen wat iedereen weet, bijv. water is nat, noem ik geen aanpakken.

Twee jaar geleden:

Citaat
De Academie voor Ambulancezorg is zeer bezorgd om de opkomst van particuliere ambulancediensten die op evenementen ingezet worden. De Academie is de enige opleiding waar je een officieel ambulancediploma kan behalen.

Het is volgens de Academie kinderlijk eenvoudig om een ambulancebedrijf te beginnen, zonder de benodigde diploma's op zak te hebben. Iedereen,die dat zou willen, kan een ambulance kopen en een ambulancedienst beginnen.

Het komt omdat Nederland verknipt is in 25 RAVs die allemaal iets vinden, de ene lult zus en de ander lult zo. De RAV van Groningen heeft hier grote problemen mee maar de OvD-G van RAV Brabant Midden West Noord is de eigenaar van een soortgelijk bedrijf met gele ambulances die exact lijken op de ambulancevoertuigen van een RAV.

Als je je werkelijk stoort aan deze ontwikkelingen zeg je als Ambulancezorg Nederland dat je iedereen op non-actief zet als ze ambulancewerk doen voor een andere werkgever dan de eigen RAV en iedereen met dit soort bedrijfjes ook kan oprotten.

Als je weet dat Ambulancezorg Nederland het copyright heeft van de Star of Life pak je al deze bedrijfjes zelf aan. Het zal je niet lukken om deze bedrijfjes hierdoor weg te krijgen maar je maakt ze het leven onaangenaam.

In de traumaregio kan je precies hetzelfde doen. Het is tijdens deze discussie al duidelijk geworden dat een AIOS ingezet wordt als arts op evenementen. Als ik opleider van deze assistent-chirurg ben had ik het willen weten om het vervolgens te bespreken met collega's en van het MMT willen weten wat zij er van vinden. Als ik weet wat andere chirurgen en MMT vinden help ik de AIOS even een handje waardoor het evenementendoktertje spelen verleden tijd is.

In de krant kan je lezen dat het gynaecologen wel lukt om de verloskundigen een beetje aan banden te leggen. Het lukt tandartsen vermoedelijk ook wel om de plannen van de minister om mondhygienisten gaatjes te laten vullen te dwarsbomen.


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #235 Gepost op: 3 juli 2016, 16:05:54
Citaat van: -Joost- link=msg=1434218 date=1467554342
Dat vind ik toch altijd een erg bijzondere opvatting, het is natuurlijk niet zo dat je op het moment dat je de kliniek uitloopt je de eed en juridische rechten en plichten aan de wilgen kan hangen. Je bent verpleegkundige of arts, dat ben je ook als je een keer op een evenement staat. Dat je geen behandelovereenkomsten aangaat en als 'passant' handelt is een ander verhaal, het zegt wel dat je vanuit je professionele verantwoordelijkheid dubbel zo secuur moet zijn met welke organisaties je in zee gaat.

Dat zeg ik toch ook? Jij mag dat bijzonder vinden, ik vind dat de titel verpleegkundige niet op een evemenent gevoerd moet worden, omdat je daar als EHBO'er werkt. Dat je ACHTERGROND verpleegkundige is, is prima, en zoals 2 posts van mij geleden te lezen is: alleen maar mooi dat je er meer dingen door ziet, maar dat veranderd er helemaal niks aan dat je nog steeds niets mag en kan wat een EHBO'er niet mag. Dus de titel is EHBO'er, geen verpleegkundige. Voegt niks toe, behalve dat je misschien meer ziet of opmerkt waar je vervolgens niks mee kan of mag.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #236 Gepost op: 3 juli 2016, 19:53:06
Citaat van: Expert link=msg=1434101 date=1467495268

Seneihomer..., het heeft niks met 'voelen' te maken en alles met 'zijn'!



Citaat van: senseihomer link=msg=1434142 date=1467534503

Ja maar ik zelf moet me bekwaam voelen, om bekwaam te zijn toch?


Neen Senseihomer..., het gaat erom dat je bekwaam bent. Voelen doe je maar in de slaapkamer.

Citaat van: senseihomer link=msg=1434142 date=1467534503

Tijdens een beachvolleybal toernooi vorig jaar (met een hittegolf) liepen we (aantal ehbo-ers en ik) over het strand en zag ik een jonge meid (16-18 jaar), waarvan ik een niet pluis gevoel kreeg. Ze waren op weg naar uitgang en ik ben even naar hen toegelopen, ze was met haar ouders. We hebben haar mee genomen naar de `behandelruimte`, enige nadeel was dat er geen thermometer was (leerpunt). We zijn vrijwel gelijk gaan koelen met handdoeken over heel haar lichaam. Ze had een snelle pols, zag niet lekker en bloeddruk was moeilijk te meten (automatische meter, geen handmatige meter aanwezig). Vrijwel direct heb ik de ambulance gebeld, omdat ik het niet vertrouwde. Uiteindelijk zakte ze door haar benen, dus hebben we haar op de grond gelegd.


Waarom moet jij zo nodig bloeddruk gaan meten? Hoe interpreteer je waarde en welk vervolg geef je daar dan aan? Wat is daar de verpleegkundige meerwaarde van?

Citaat van: senseihomer link=msg=1434142 date=1467534503

Andere casus betrof een jonge motor coureur van ong 7-8 jaar die op zijn borst en buik terecht was gekomen, geen hoge snelheid en volledige bescherming. Hij klaagde over benauwdheid, maar deze nam niet toe. Hij was hees, had af en toe de hik en had een wat afwijkende ademhaling (alles niet mee bekend). Hierop heb ik gelijk de ambulance gebeld.


Dus als er geen sprake was geweest van benauwdheid had je niet gebeld? Wat is een "wat afwijkende ademhaling"? Hoe beoordeel je ademhaling bij kinderen?

Citaat van: senseihomer link=msg=1434142 date=1467534503

Het zijn allemaal geen schokkende dingen en ik kan natuurlijk niet zeggen dat een EHBO-er in de eerste 2 casussen anders had gehandeld en of het meisje had mee genomen als ze haar hadden gezien. Maar persoonlijk ben ik in alle drie de casussen toch blij dat ik naar mijn gevoel heb geluisterd om toch hulp erbij te roepen.

Dat is wat ik persoonlijk de meerwaarde zie van een verpleegkundige, die kan mogelijk door meer ervaring, kennis en scholing, iets zien wat een EHBO-er mogelijk zou kunnen missen.


Je hebt naar je gevoel geluisterd en dat is de meerwaarde van jouw aanwezigheid in de verpleegkundige hoedanigheid tijdens evenement als hulpverlener. En dat met al jouw kennis, scholing en ervaring!

Wat een groot onzinverhaal!


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #237 Gepost op: 3 juli 2016, 21:23:41
Laat ik het voorop stellen dat ik het waardeer dat Senseihomer zich op dit forum kwetsbaar opstelt, dit geeft mij aan dat hij blijk geeft te willen verbeteren en leren. pluspunt! O0

Ik denk dat de voorbeelden inderdaad niet hangen op wel/geen medische/verpleegkundige achtergrond, maar op competent hulpverlenerschap. Deficiënties van andere hulpverleners zeggen niets over de meerwaarde van iemand met een rugzakje.

Ik ben ook geen doorsnee ehbo-er (meer) en heb ook een ander rugzakje, echter betekent dit voor mij niet dat ik langer blijf aanklussen, eerder dat ik nadat het slachtoffer adequate hulp heeft gekregen ter lering ende vermaak nog even probeer door te redeneren wat er aan de hand kon zijn en wat ik anders/beter had kunnen doen in die situatie. Daar helpt het rugzakje dan wel weer bij. Blijven leren, altijd en ook als je een casus al 20 keer hebt gehad is belangrijk, en maakt je een beter hulpverlener.

ALS op evenementen is een kwetsbaar iets, omdat er geen wettelijke kaders zijn en omdat de kantjes eraf lopen makkelijker en goedkoper is dan altijd alle regels volgen.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #238 Gepost op: 3 juli 2016, 22:34:03
Word er eerlijk gezegd een beetje moe van dat gemierenneuk (hoop dat ik het wel goed spel), maar goed daar gaan we weer

Citaat
Neen Senseihomer..., het gaat erom dat je bekwaam bent. Voelen doe je maar in de slaapkamer.

Voelen doe ik niet alleen in de slaapkamer, maar de gehele dag. Het is namelijk onderdeel van mijn sensorische gewaardwoording

en met bekwaam voelen, bedoel ik in de zin van de vier leerstadia van Maslov

https://www.google.be/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fwiehelptdedokter.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F10%2FOnbewust-bekwaam-min.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwiehelptdedokter.nl%2Fbewust-onbekwaam%2F&docid=jsa4_TefKH4o2M&tbnid=OPPAvE8zbSfbWM%3A&w=783&h=423&bih=899&biw=1280&ved=0ahUKEwiK-ejNjNjNAhVsC8AKHUwXCesQMwgkKAMwAw&iact=mrc&uact=8

als ik bekwaam ben, maar me niet bekwaam voel, zou dit dan effect kunnen hebben op mijn uitvoering Expert?
Dus zullen we samen afspreken dat als ik me bekwaam voel, dat dit voort komt uit en samen hangt met bekwaam zijn

Citaat
Waarom moet jij zo nodig bloeddruk gaan meten? Hoe interpreteer je waarde en welk vervolg geef je daar dan aan? Wat is daar de verpleegkundige meerwaarde van?

Omdat ik benieuwd was?

Ik interpreteer de waarde in samenspel met het klinische beeld en op basis van het verloop van deze waarden (en in ogenschouw genomen haar normaalwaarden), dan kan dit een indicatie zijn van een onderliggend of aangaand ziekteproces. Het heeft in zoverre een verpleegkundige meerwaarde, dat ik het eventuele verloop kan doorgeven aan de (echte) experts waardoor ze een eventuele basis parameter (s) hebben die al dan niet van toepassing kan zijn

Het zal onderdeel zijn van mijn overdracht

Citaat
Andere casus betrof een jonge motor coureur van ong 7-8 jaar die op zijn borst en buik terecht was gekomen, geen hoge snelheid en volledige bescherming. Hij klaagde over benauwdheid, maar deze nam niet toe. Hij was hees, had af en toe de hik en had een wat afwijkende ademhaling (alles niet mee bekend). Hierop heb ik gelijk de ambulance gebeld.

Citaat
Dus als er geen sprake was geweest van benauwdheid had je niet gebeld? Wat is een "wat afwijkende ademhaling"? Hoe beoordeel je ademhaling bij kinderen?

heb de zin misschien wel 12 keer doorgelezen, maar nergens kan ik terug halen dat ik suggereer dat ik niet gebeld had als hij niet benauwd zou zijn. Zou jij mij die zinsnede aan willen wijzen?

Hoe beoordeel ik de ademhaling van kinderen?

ik kijk naar:

kleur van huid
evt onrust van de patient
eventueel het gebruik van ademhaling spieren
eventueel het buik ademhalen
eventuele paradoxale ademhaling
symmetrie van de thorax
eventueel neusvleugelen
saturatie
regelmaat en diepte en snelheid van de ademhaling
eventuele aanwezigheid van een inspiratoire of exspiratoire stridor

Citaat
Je hebt naar je gevoel geluisterd en dat is de meerwaarde van jouw aanwezigheid in de verpleegkundige hoedanigheid tijdens evenement als hulpverlener. En dat met al jouw kennis, scholing en ervaring!

Wat een groot onzinverhaal!

Wat is het toch weer makkelijk he, om stukjes uit de tekst zo (te willen) lezen dat wederom de ander het weer niet goed doet

ik zal het niet meer hebben over gevoel, maar over het-niet-pluis (gevoel), volgens mij een van de belangrijkste eigenschappen van een goede hulpverlener.

Of jij het een onzin verhaal vindt, i couldn`t care less. Ik vind dat ik goed gehandeld heb

ik hoef de mate van mijn ego niet zo zeer te laten bepalen door het neersabelen van mensen die zich (zoals Golly zegt) kwetsbaar op durven stellen.

Ik zou wel graag op medisch technisch inhoudelijk gebied, willen weten wat ik volgens jouw expert mening anders had kunnen, mogen en of moeten doen


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #239 Gepost op: 3 juli 2016, 22:35:36
Citaat
Laat ik het voorop stellen dat ik het waardeer dat Senseihomer zich op dit forum kwetsbaar opstelt, dit geeft mij aan dat hij blijk geeft te willen verbeteren en leren. pluspunt! O0

Ik denk dat de voorbeelden inderdaad niet hangen op wel/geen medische/verpleegkundige achtergrond, maar op competent hulpverlenerschap. Deficiënties van andere hulpverleners zeggen niets over de meerwaarde van iemand met een rugzakje.

Ik ben ook geen doorsnee ehbo-er (meer) en heb ook een ander rugzakje, echter betekent dit voor mij niet dat ik langer blijf aanklussen, eerder dat ik nadat het slachtoffer adequate hulp heeft gekregen ter lering ende vermaak nog even probeer door te redeneren wat er aan de hand kon zijn en wat ik anders/beter had kunnen doen in die situatie. Daar helpt het rugzakje dan wel weer bij. Blijven leren, altijd en ook als je een casus al 20 keer hebt gehad is belangrijk, en maakt je een beter hulpverlener.

ALS op evenementen is een kwetsbaar iets, omdat er geen wettelijke kaders zijn en omdat de kantjes eraf lopen makkelijker en goedkoper is dan altijd alle regels volgen.

dank je wel voor het compliment Golly, is ook fijn voor de verandering

Citaat
echter betekent dit voor mij niet dat ik langer blijf aanklussen, eerder dat ik nadat het slachtoffer adequate hulp heeft gekregen ter lering ende vermaak nog even probeer door te redeneren wat er aan de hand kon zijn en wat ik anders/beter had kunnen doen in die situatie. Daar helpt het rugzakje dan wel weer bij. Blijven leren, altijd en ook als je een casus al 20 keer hebt gehad is belangrijk, en maakt je een beter hulpverlener.

AMEN !