ALS zorg op evenementen

Auteur Topic: ALS zorg op evenementen  (gelezen 60133 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #250 Gepost op: 7 juli 2016, 11:44:20
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1435002 date=1467829441
Welke regio is dat?

Ik heb een tijdje voor een commerciele EHBO club gewerkt als EHBO'er. Als er daar ALS nodig was werd die overigens door AmbulanceZorg Rotterdam-Rijnmond verzorgd. De evenementen waren door heel het land, maar de ambulance van AZRR stond gewoon op het evenement. Vervoer deden ze niet, als vervoer nodig was kwam er gewoon een ambulance van de reguliere RAV. Ook omdat er anders immers geen ambulance(team) meer op het evenement aanwezig was.
Zo is dat bij ons ook geregeld, ambu+motor blijven op het evenement en bij vervoer komt er een andere ambulance ter plaatse.

Dat is in de regio noord-holland-noord


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #251 Gepost op: 7 juli 2016, 11:46:42
En zo hebben wij dit ook in de omgeving Roermond als er BLS+ of ALS zorg moet zijn op het evenement. Als er vervoerd moet worden komt gewoon een ambu van buiten het evenement.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #252 Gepost op: 7 juli 2016, 12:03:46
Hoe vaak zou het gebeuren dat er ALS-zorg wordt geleverd door een evenementenorganisatie terwijl dit niet in de vergunning staat en niet bekend is bij de GHOR/gemeente?

Hoe vaak zou het gebeuren dat er ALS-zorg wordt geleverd door een evenementenorganisatie vernoemd in de vergunning en de er geen enkele controle plaatsvindt door gemeente/GHOR/IGZ etc.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #253 Gepost op: 8 juli 2016, 06:50:46
Citaat van: RemRoof link=msg=1435127 date=1467885826
Hoe vaak zou het gebeuren dat er ALS-zorg wordt geleverd door een evenementenorganisatie vernoemd in de vergunning en de er geen enkele controle plaatsvindt door gemeente/GHOR/IGZ etc.

IGZ hoeft ze niet te controleren aangezien zij de toezichthouder zijn voor zorgaanbieder, evenementenzorgaanbieders vallen onder toezicht van de gemeente en organisator evenement.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #254 Gepost op: 8 juli 2016, 07:51:18
Citaat van: oma link=msg=1435321 date=1467953446
IGZ hoeft ze niet te controleren aangezien zij de toezichthouder zijn voor zorgaanbieder, evenementenzorgaanbieders vallen onder toezicht van de gemeente en organisator evenement.

Dat is mij bekend en ook zeer bijzonder, zie o.a. jouw terechte eerdere opmerkingen. Ik weet wel dat de IGZ weleens op bezoek is geweest bij bijvoorbeeld het rode kruis tijdens grote evenementen. Wellicht heeft dat te maken met het feit dat zij een erkende zorginstelling zijn.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #255 Gepost op: 8 juli 2016, 08:04:53
Citaat van: RemRoof link=msg=1435324 date=1467957078
Dat is mij bekend en ook zeer bijzonder, zie o.a. jouw terechte eerdere opmerkingen. Ik weet wel dat de IGZ weleens op bezoek is geweest bij bijvoorbeeld het rode kruis tijdens grote evenementen. Wellicht heeft dat te maken met het feit dat zij een erkende zorginstelling zijn.

Wellicht is het alleen maar een gerucht. De meeste mensen werkzaam bij zorgaanbieders hebben geen flauw idee hoe een IGZ-inspecteur er uitziet. De kans om een IGZ inspecteur in de zorg tegen te komen is ongeveer gelijk aan de kans een wolf tegen te komen tijdens een wandeling op de hoge veluwe.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #256 Gepost op: 11 juli 2016, 17:08:28




Citaat van: Expert link=msg=1433307 date=1467281386

Met enige regelmaat word ik in mijn hoedanigheid van MMT arts ingezet tijdens evenementen....

Kijk..., zolang het goed gaat, gaat het goed. Dan is het allemaal niet zo spannend. Als echter ineens de situatie rond een patiënt ineens serieus kantelt, dan wordt er naar jou gekeken als arts.  Dan ineens blijkt het toch wel erg lastig om een ademweg vrij te maken. Dan ineens is een ALS training een heel droog stukje kennis uit het verleden en dan ineens is men de controle snel kwijt en dan ineens heb je letterlijk paniek in de tent.


Afgelopen Zaterdagnacht 23:07HRS: MMT Inzet Lathum, festival Dreamfields. Dit even als puur gegeven, dat gezien de inhoud van de P2000 melding, mogelijk aan de aandacht is ontsnapt. Amper twee weken na bovenstaande posting worden we weer met de realiteit geconfronteerd.


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #257 Gepost op: 11 juli 2016, 21:30:20
Citaat van: Expert link=msg=1435977 date=1468249708



Afgelopen Zaterdagnacht 23:07HRS: MMT Inzet Lathum, festival Dreamfields. Dit even als puur gegeven, dat gezien de inhoud van de P2000 melding, mogelijk aan de aandacht is ontsnapt. Amper twee weken na bovenstaande posting worden we weer met de realiteit geconfronteerd.

Kun je iets over de casus en de daar ter plaatse voorzieningen vertellen? In het kader van dit topic?


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #258 Gepost op: 12 juli 2016, 10:50:10
Citaat van: Expert link=msg=1435977 date=1468249708



Afgelopen Zaterdagnacht 23:07HRS: MMT Inzet Lathum, festival Dreamfields. Dit even als puur gegeven, dat gezien de inhoud van de P2000 melding, mogelijk aan de aandacht is ontsnapt. Amper twee weken na bovenstaande posting worden we weer met de realiteit geconfronteerd.

Citaat van: robin89 link=msg=1436024 date=1468265420

Kun je iets over de casus en de daar ter plaatse voorzieningen vertellen? In het kader van dit topic?


Neen,

Daarmee zou ik privacy gevoelige patiënt informatie prijs geven.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #259 Gepost op: 12 juli 2016, 11:04:56
Citaat van: Expert link=msg=1436128 date=1468313410
Neen,

Daarmee zou ik privacy gevoelige patiënt informatie prijs geven.
Was jij daar ook als MMT lid bij betrokken? Was je samenwerking aldaar wel goed of vond je dat er door de organisatie dingen anders hadden gekund?
(Ik was er niet bij hoor, maar ben wel benieuwd of je de verhalen uit het topic idd kan beamen)