Als ik van die grote evenementen zou organiseren zou ik echt super vrolijk worden van dit topic: ik hoef al die dure bedrijfjes met flitsende pakjes helemaal niet in te huren. Ik laat de lokale EHBO een tentje neerzetten met de opdracht om 112 te bellen voor alles wat hun pet te boven gaat. Scheelt mij veel centen, en als het misgaat geef ik de RAV, of nog beter 'het NL zorgstelsel' de schuld dat ze niet goed georganiseerd zijn.
Ik zie het al helemaal voor me, bij grote dance-feesten wordt dat gewoon boven-regionaal opschalen, want zoveel ambulances zijn er niet in een regio. Bij een feest met 50.000 bezoekers heb je het over tientallen gevallen in een paar uur tijd die meer mankeren dan iemand met een EHBO-diploma aan kan.
En dan gaat het in dit topic vooral nog over dancefeesten en middelengerelateerde zorg. Wat te denken van een Vierdaagse in Nijmegen, met de hitte van de komende dagen. Daar worden eerder genoemde bedrijfjes ook volop ingeschakeld omdat het event anders niet te behappen is voor RAV en Rode Kruis. Vierdaagse ook maar afblazen dan?
Ik lees en begrijp de zorgen wel, maar je moet ook bedenken dat die bedrijfjes er niet voor niets zijn: blijkbaar vervullen ze een behoefte van zowel opdrachtgevers als controlerende partijen. Een behoefte die blijkbaar ook niet regulier kan worden ingevuld. Ik weet van regio's waar de vergunning niet rond komt als je niet zo'n bedrijf inschakelt, omdat de vergunningverleners weten dat het reguliere stelsel van RAV en ziekenhuizen het anders niet aankan.
Die capaciteit zou je kunnen aanpassen, maar dan wordt voor iedere NL'er de zorgpremie weer hoger. Nu wordt dat bedrijf betaalt uit de kaartopbrengst van zo'n feest: de gebruiker betaalt. Ik vind dat als niet-bezoeker een hele goede oplossing. Dit zie je bijvoorbeeld bij voetbalwedstrijden: minder politie en meer 'security', die door de bezoeker worden betaald.
Dan blijft alleen over dat je de kwaliteit moet kunnen garanderen, daar moeten we toch wel iets op kunnen verzinnen? Keurmerk? ISO-norm?