ALS zorg op evenementen

Auteur Topic: ALS zorg op evenementen  (gelezen 60153 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #380 Gepost op: 21 juli 2016, 09:28:27
Doodbloeden is helemaal niet nodig. Daar hebben we andere topics voor ...

Misschien nog niet helemaal duidelijk voor iedereen maar ...

Citaat van: Hulpverleningsforum link=msg=1437742 date=1469008399
....
Nu gaan we naar de oplossingen.

Welke stappen moeten als eerste gezet worden? En vooral welke partijen zijn daarvoor aan zet?

^RAdeR


... we zitten inmiddels in de fase van oplossingen in de de PDCA-cyclus.

Niet oplossingsgerichte bijdragen zullen daarom worden verwijderd.

^^RAdeR


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #381 Gepost op: 21 juli 2016, 12:27:23
Citaat van: cavia link=msg=1437686 date=1468965375
Naast deze hele lijst heb je ook nog ambus nodig van de rav om te vervoeren. Stel deze 4 ambus hebben tegelijk een patient welke daar niet verkoeverd mag worden en gaat richting seh. Dan heb je toch ook daar een probleem?

Ik denk dat we het in nederland niet rond zouden kunnen krijgen om de ALS zorg zoals deze nu is te laten vervangen door de zorg van de RAV. Dat zou betekenen dat je een hoop ambulances extra nodig hebt. Bij voorkeur een soort landelijke pool want per regio 5 ambus en bemanning extra gaat erg prijzig worden.

Dus zou zou je weer op een bedrijfsconstructie uitkomen om het betaalbaar te houden en kom je er dus eigenlijk op uit wat je nu ook hebt...
Of heeft er iemand een voor nederland pasklare optie zonder dat mijn zorgpremie giga omhoog schiet? Hij is nu al hoog genoeg...

Verkoeveren doen we in een adequate zorginstelling, let wel een PACU in een algemeen ziekenhuis, niet in een ALS tent op een evenement.

ALS zorg op een evenement is nodig omdat de meeste RAV en dat logistiek gezien niet kunnen ophoesten qua personeel/beschikbaarheid materiaal en  ambulances etc. men kan daar moeilijk de GGB unit voor inzetten.
NB. In sommige regios kiest de GHOR er voor om preventief NHT en GGB in te zetten al naa gelang de behoefte/afspraken en veelal alleen als aanvulling op de door d eorganisator ingehuurde  BLS en ALS hulp.

Ik ben van mening dat ook de in  te huren zorg zoals BLS en ALS zorg en al wat dies meer zei, actief door de IGZ gecontroleerd moet (kunnen) worden, ook tijdens het leveren van de zorg net als bij iedere RAV in Nederland.
Keurmerk invoeren voor particuliere zorgleveranciers op gebied van evenementenhulp en actievere bemoeienis van GHOR en IGZ met de materie. Ik heb genoeg ondermaatse hulp en zorgverlening door diverse evenementenzorgverleners/bedrijfjes gezien die dat nooddzakelijk maakt. Medische missers komen helaas niet alleen voor in ziekenhuizen of andere reguliere zorginstellingen...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #382 Gepost op: 21 juli 2016, 12:45:36
Citaat van: Juffie link=msg=1437896 date=1469085521
Ik ben het me je eens Sensei,

Het vrij kunnen spreken staat onder druk op deze manier.

Ik voel ook geen behoefte meer om nog aan dit topic bij te dragen....

Ik zou zeggen dim een beetje en doe gewoon normaal mee aan een professionele discussie onder meteen een kort lotje te laten ontbranden... het is al warm genoeg buiten en hele lappen textuele ruis te moeten doorlezen om de discussie die loopt nog te kunnen volgen vind ik ook wel een beetje veel gevraagd,.

Juffie, allerlei postings met aandachtvragende witregels tussen iedere zin is ook zeer vermoeiend lezen. Juffie en Oma zijn t er in ieder geval over eens dat de ALS zorg beter moet op een evenement, nou Juffie met jouw ervaring in de evenementenzorg kun je vast wel kort en bondig aangeven wat e rdan veranderd moet worden.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #383 Gepost op: 21 juli 2016, 14:58:53
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1437939 date=1469097936
Ik zou zeggen dim een beetje en doe gewoon normaal mee aan een professionele discussie onder meteen een kort lotje te laten ontbranden... het is al warm genoeg buiten en hele lappen textuele ruis te moeten doorlezen om de discussie die loopt nog te kunnen volgen vind ik ook wel een beetje veel gevraagd,.

Juffie, allerlei postings met aandachtvragende witregels tussen iedere zin is ook zeer vermoeiend lezen. Juffie en Oma zijn t er in ieder geval over eens dat de ALS zorg beter moet op een evenement, nou Juffie met jouw ervaring in de evenementenzorg kun je vast wel kort en bondig aangeven wat e rdan veranderd moet worden.

Joffry,

Het is mijn inziens noodzakelijk dat alle evenementenzorg op ALS niveau door als zorginstelling aangemerkte organisaties moet worden verricht. Dat is denk ik de enige juiste weg. En dat betekend dat deze bedrijven voldoen aan alle aan een zorginstelling vereiste regelgeving. En vallen onder toezicht van de IGZ. De IGZ zou mijn inziens meer moeten handhaven hierin. Met name bedrijfjes die wel medische handelingen verrichten maar niet bekend staan als zorginstelling of aangemeld zijn bij de IGZ. Maar ik vrees dat de IGZ hier een capaciteitsprobleem heeft. En dat zij al moeite hebben om problematiek vanuit de reguliere gezondheidszorg allemaal aan te kunnen. Daarnaast is het lastig om als organisatie van ALS evenementenhulpverlening goed te kunnen inschatten wat de verpleegkundige of arts wel of niet mag. Spreekt voor zich dat een arts of verpleegkundige zich moet houden aan datgene wat hij tijdens zijn dagdagelijkse werkzaamheden ook doet. En dat gebeurt helaas niet altijd. Men voelt zich op evenementen soms vrijer om die grenzen op te rekken. Bij de organisatie waar ik nu wel eens voor werk heeft men een procedure beoordeling deskundigheid. Bedoelt om precies vast te stellen waar je do's en waar je don'ts liggen. Inhoudelijk ken ik deze procedure nog niet. En daar kan ik dus niet over toelichten. Misschien wel in een later stadium. Ik zal mijn licht eens opsteken. In ieder geval zijn er genoeg mogelijkheden om ALS zorg op een evenement veilig te maken. 110% veiligheid wordt naar gestreefd. Maar zoals we allemaal weten. Mensen maken wel eens fouten.

Oeps toch een witregeltje  ;)

Groet Juffie


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #384 Gepost op: 21 juli 2016, 15:34:54

Daarnaast zie ik ook wel wat in een landelijke overheids organisatie die centraal alle evenementenvergunningen uitgeeft.
Een organisatie met veel deskundigen die onafhankelijk van gemeenten bepalen of een evenementenvergunning wel of niet wordt afgegeven en aan welke voorwaarden die moet voldoen.
En steeksproefgewijs ook controleren of men zich aan de eisen van de vergunning houd. Mensen die inhoudelijk veel weten van brandveiligheid, medische hulpverlening en kunnen beoordelen of de organisator het goed heeft geregeld. Uiteraard heeft dit orgaan contact met de IGZ en kan navraag doen over de medische hulpverlening en de organisatie van het evenement manen een andere partij te kiezen voor het verrichten van de medische hulpverlening. Een onafhankelijk bureau van gemeentes.
Nu beoordelen heel veel gemeentelijke ambtenaren die vergunningen waar weinig tot geen expertise is.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #385 Gepost op: 21 juli 2016, 16:03:35
Ambulancepersoneel en ziekenhuispersoneel (die bij geactiveerd ZiRop) opgeroepen gaan worden verbieden te werken bij evenementenzorgverleners.

In het plan van aanpak van de organisator hoort ook het plan van aanpak bij grote calamiteiten. De evenementenzorgverleners moeten dan ter plaatse blijven om de hulpdiensten te versterken. Ze komen ook te vallen onder het commando van de politie (in NL vermoedelijk de brandweer).

Het plan van aanpak faalt als deze evenementenzverleners vrij moeten instromen bij de hoofdwerkgever (RAV) of naar hun ziekenhuis moeten komen (ZiRop).


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #386 Gepost op: 21 juli 2016, 16:28:21
Citaat van: Juffie link=msg=1437970 date=1469108094
En steeksproefgewijs ook controleren of men zich aan de eisen van de vergunning houd.

Je kan ook je (hoofd)officieren van dienst (ambulance, brandweer en politie) hiervoor gebruiken ondanks dat ze niet de toezichthouder zijn. De meeste officieren van dienst in Nederland draaien piketdienst met auto van de zaak voor de deur. Veel evenementen zullen buiten kantooruren plaatsvinden, wat let ze om in de auto te stappen om even een kijkje te nemen bij evenement met meer dan 5.000 bezoekers.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #387 Gepost op: 21 juli 2016, 16:33:53
Citaat van: oma link=msg=1437975 date=1469111301
Je kan ook je (hoofd)officieren van dienst (ambulance, brandweer en politie) hiervoor gebruiken ondanks dat ze niet de toezichthouder zijn. De meeste officieren van dienst in Nederland draaien piketdienst met auto van de zaak voor de deur. Veel evenementen zullen buiten kantooruren plaatsvinden, wat let ze om in de auto te stappen om even een kijkje te nemen bij evenement met meer dan 5.000 bezoekers.

Niets, dat gebeurt ook. Ik heb tijdens ehbo inzetten al een aantal keer een ovd-g over de vloer gehad die even kwam polsen hoe het ging.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #388 Gepost op: 21 juli 2016, 16:42:32
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1437977 date=1469111633
Niets, dat gebeurt ook. Ik heb tijdens ehbo inzetten al een aantal keer een ovd-g over de vloer gehad die even kwam polsen hoe het ging.

Hoe heb jij dat ervaren als ehbo-er/rode kruis vrijwilliger? Als controle, betutteling of juist als goede zaak, blijk van waardering, serieus genomen worden omdat een officier van een hulpdienst in een ontspannen setting even een kijkje komt nemen en een praatje maakt (om vermoedelijk weer te vertrekken zodra hij geen gekke dingen heeft gezien).


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #389 Gepost op: 21 juli 2016, 16:55:52
Citaat van: oma link=msg=1437978 date=1469112152
Hoe heb jij dat ervaren als ehbo-er/rode kruis vrijwilliger? Als controle, betutteling of juist als goede zaak, blijk van waardering, serieus genomen worden omdat een officier van een hulpdienst in een ontspannen setting even een kijkje komt nemen en een praatje maakt (om vermoedelijk weer te vertrekken zodra hij geen gekke dingen heeft gezien).

Ik zie het als rode kruiser als blijk van waardering. Het geeft mij het idee dat mijn werk serieus genomen wordt.