ALS zorg op evenementen

Auteur Topic: ALS zorg op evenementen  (gelezen 60158 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #390 Gepost op: 21 juli 2016, 17:08:53
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1437980 date=1469112952
Ik zie het als rode kruiser als blijk van waardering. Het geeft mij het idee dat mijn werk serieus genomen wordt.

Dat is een juiste kwalificatie Ir. Ik kom daarom ook altijd graag kijken. Ik vind het belangrijk dat je beseft als OvDG dat je niet zonder de EHBO vrijwilligers kan.
Echter als OvDG heb je geen bevoegdheden om de geldigheid van een vergunning ter discussie te stellen als zaken niet op orde zijn.
Hoogstens kan je er een rapportage van maken die ergens over de vele schrijven die hij volgt vanzelf in een lade verdwijnt en nooit meer wordt teruggevonden.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #391 Gepost op: 21 juli 2016, 17:26:45
Citaat van: Juffie link=msg=1437981 date=1469113733
Dat is een juiste kwalificatie Ir. Ik kom daarom ook altijd graag kijken. Ik vind het belangrijk dat je beseft als OvDG dat je niet zonder de EHBO vrijwilligers kan.
Echter als OvDG heb je geen bevoegdheden om de geldigheid van een vergunning ter discussie te stellen als zaken niet op orde zijn.
Hoogstens kan je er een rapportage van maken die ergens over de vele schrijven die hij volgt vanzelf in een lade verdwijnt en nooit meer wordt teruggevonden.

Het is jammer dat een OvD-g geen bevoegdheden heeft en is het inderdaad een goed idee van Oma. Echter wil ik wel een kanttekening maken.De OvD-g is in dienst van het GHOR, maar vaak gedetacheerd vanuit de RAV. Er zijn al de nodige discussies gevoerd over het feit dat een RAV een commerciële private partij is. Ik zou er ernstig bezwaar tegen hebben dat ik gecontroleerd wordt, als evenementenzorgverlener, door een andere commerciële partij die ook een commercieel belang kan hebben. Zie het voorbeeld MAI, Ocean en de OvD-g met zijn eigen bedrijf.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #392 Gepost op: 21 juli 2016, 17:28:31
Ik moet nevenfuncties melden aan werkgever om belangverstrengeling te voorkomen.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #393 Gepost op: 21 juli 2016, 17:30:35
Citaat van: RAdeR link=msg=1437985 date=1469114911
Ik moet nevenfuncties melden aan werkgever om belangverstrengeling te voorkomen.

Dat gaat hier ten dele op. MAI en Ocean zijn volle dochters van een RAV.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #394 Gepost op: 21 juli 2016, 17:36:35
Citaat van: Juffie link=msg=1437981 date=1469113733
Dat is een juiste kwalificatie Ir. Ik kom daarom ook altijd graag kijken. Ik vind het belangrijk dat je beseft als OvDG dat je niet zonder de EHBO vrijwilligers kan.
Echter als OvDG heb je geen bevoegdheden om de geldigheid van een vergunning ter discussie te stellen als zaken niet op orde zijn.
Hoogstens kan je er een rapportage van maken die ergens over de vele schrijven die hij volgt vanzelf in een lade verdwijnt en nooit meer wordt teruggevonden.

Ik vind het eerste ontzettend belangrijk, officieren die graag een kijkje willen nemen bij evenementen in hun verzorgingsgebied tijdens hun dienst. Ik hecht ook veel waarde aan die voorbeeldfunctie als (hoofd)officieren van de ambulancediensten de ingezette ehbo-ers/vrijwilligers serieus nemen straal je iets uit naar deze mensen maar ook je eigen medewerkers.

We zoeken hier naar verbeterpunten, een OvD hoort bevoegdheden te hebben als zaken niet in orde zijn en niet acuut op orde kunnen worden gebracht.

Voorbeeld: Bij openlucht concert moeten 40 EHB0-ers geleverd worden conform vergunning door de organisator. Dit aantal EHBO-ers heb je nodig als bijv. een podium omvalt, incidenten door onverwacht extreem weer (zoals onlangs de hagelstenen zo groot als tennisballen) om samen met de beschikbare slagkracht van de hulpverleningsdiensten de grote aantallen bezoekers te evacueren en/of de medische hulp te verlenen.

Als de organisator er 25 heeft ingezet weet je als officier van dienst dat je bij een major incident 15 paar handen tekort komt. Het komt er dan op neer dat de organisator van een evenement, bewust of onbewust, van zijn probleem jouw probleem maakt.

Ik verwacht van mijn officieren geen rapportage achteraf omdat ze op dat moment al toe hebben gelaten dat wij als ambulancedienst ineens een probleem op ons bord hadden kunnen krijgen omdat een andere partij zich niet aan vergunningsvoorwaarden heeft gehouden.

Ik verwacht dat ze mij bellen (hoofdofficier) omdat ik dan mijn verantwoordelijk neem. Ik laat de hoofdofficier van politie weten wat er aan de hand is en dat ik het beshouw als een show stopper. De hoofdofficier van de politie heeft wel de bevoegdheid om de organisator te dwingen onmiddelijk te gaan voldoen aan de voorwaarden van de evenementenvergunning omdat hij zonder overleg kan besluiten dat het evenement gestaakt moet worden. Bij ons is de politie ook niet de toezichthouder voor evenementen maar ze hebben hier alles te zeggen en te vinden over de openbare orde.

Ik vind dat de burgers er op mogen vertrouwen dat de overheid (inclusief de hulpverleningsdiensten) haar verantwoordelijkheid neemt om ze te beschermen tegen gevaren waar zij zichzelf niet tegen kunnen wapenen, het staken van een evenement hoort daarbij zodra een organisator ze in potentieel gevaar brengt.


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #395 Gepost op: 21 juli 2016, 17:41:06
Citaat van: oma link=msg=1437987 date=1469115395
Ik vind het eerste ontzettend belangrijk, officieren die graag een kijkje willen nemen bij evenementen in hun verzorgingsgebied tijdens hun dienst. Ik hecht ook veel waarde aan die voorbeeldfunctie als (hoofd)officieren van de ambulancediensten de ingezette ehbo-ers/vrijwilligers serieus nemen straal je iets uit naar deze mensen maar ook je eigen medewerkers.

We zoeken hier naar verbeterpunten, een OvD hoort bevoegdheden te hebben als zaken niet in orde zijn en niet acuut op orde kunnen worden gebracht.

Voorbeeld: Bij openlucht concert moeten 40 EHB0-ers geleverd worden conform vergunning door de organisator. Dit aantal EHBO-ers heb je nodig als bijv. een podium omvalt, incidenten door onverwacht extreem weer (zoals onlangs de hagelstenen zo groot als tennisballen) om samen met de beschikbare slagkracht van de hulpverleningsdiensten de grote aantallen bezoekers te evacueren en/of de medische hulp te verlenen.

Als de organisator er 25 heeft ingezet weet je als officier van dienst dat je bij een major incident 15 paar handen tekort komt. Het komt er dan op neer dat de organisator van een evenement, bewust of onbewust, van zijn probleem jouw probleem maakt.

Ik verwacht van mijn officieren geen rapportage achteraf omdat ze op dat moment al toe hebben gelaten dat wij als ambulancedienst ineens een probleem op ons bord hadden kunnen krijgen omdat een andere partij zich niet aan vergunningsvoorwaarden heeft gehouden.

Ik verwacht dat ze mij bellen (hoofdofficier) omdat ik dan mijn verantwoordelijk neem. Ik laat de hoofdofficier van politie weten wat er aan de hand is en dat ik het beshouw als een show stopper. De hoofdofficier van de politie heeft wel de bevoegdheid om de organisator te dwingen onmiddelijk te gaan voldoen aan de voorwaarden van de evenementenvergunning omdat hij zonder overleg kan besluiten dat het evenement gestaakt moet worden. Bij ons is de politie ook niet de toezichthouder voor evenementen maar ze hebben hier alles te zeggen en te vinden over de openbare orde.

Ik vind dat de burgers er op mogen vertrouwen dat de overheid (inclusief de hulpverleningsdiensten) haar verantwoordelijk neemt om ze te beschermen tegen gevaren waar zij zichzelf niet tegen kunnen wapenen, het staken van een evenement hoort daarbij zodra een organisator ze in potentieel gevaar brengt.

Zo zou het idealiter hier ook moeten gaan..


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #396 Gepost op: 21 juli 2016, 17:54:30
Citaat van: Juffie link=msg=1437988 date=1469115666
Zo zou het idealiter hier ook moeten gaan..

Ik kom bijna iedere avond wel op een paar evenementen omdat ik het gewoon leuk vind om even naar het evenement te kijken. Ik combineer het mijn werk door even een praatje te maken met mensen van ambulancedienst en rode kruis die er aanwezig zijn. Ik ben sowieso verplicht om altijd telefoon en portofoon bij mij te hebben, als ik iets zie wat niet in orde is roep ik de officier van dienst op van de betreffende sector, vertel hem wat ik gezien heb waarna hij actie onderneemt.

Ik vind het zelfs belangrijk om buiten mijn eigen domein te kijken. Het komt regelmatig voor dat ik contact opneem met een bevelvoerder van een brandweerkazerne omdat de op de kaart aangegeven brandweeringang voor het evenemententerrein niet vrij is gehouden. In praktijk zegt de bevelvoerder dank je wel tegen mij en stapt met zijn mannen in de bluswagen om naar de brandweeringang te rijden. Zij lossen het dan zelf op met de organisator.

Bij veel evenementen in de openbare ruimte, zoals summer festival, laten we de joint response units surveilleren. Het is een koppel van paramedic met een agent van politie. Het zijn ook je ogen en oren om gevaarlijke of ongewenste situaties te signaleren en te melden aan leidinggevenden. In Nederland zou je dergelijke concepten ook kunnen invoeren, je kan het al doen door vrijwillige politiemensen samen met een ambulanceverpleegkundige te laten surveilleren.


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #397 Gepost op: 21 juli 2016, 18:09:48
Citaat van: oma link=msg=1437990 date=1469116470
Ik kom bijna iedere avond wel op een paar evenementen omdat ik het gewoon leuk vind om even naar het evenement te kijken.

Dat is nou precies de reden waarom ik het ook zo leuk vind om daar als ALS hulpverlener te acteren.

En Remroof....dat zou een van de vele voordelen zijn als de ambulancedienst een overheidsinstelling zou zijn.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #398 Gepost op: 21 juli 2016, 18:21:14
Citaat van: Juffie link=msg=1437991 date=1469117388
Dat is nou precies de reden waarom ik het ook zo leuk vind om daar als ALS hulpverlener te acteren.

En Remroof....dat zou een van de vele voordelen zijn als de ambulancedienst een overheidsinstelling zou zijn.

Laten we daar duidelijk over zijn het is ook leuk. Ik heb geen idee wat de definities aangaande integriteit zijn bij Ambulancezorg Nederland. Ik zou het niet willen als OvD-G omdat je aanwezigheid daar het bijzonder onprettig maakt voor de dienstdoende OvD-G zodra er een meningsverschil ontstaat tussen de OvD-G en de evenementenzorgaanbieder/organisator. De belangen van de organisator/evenementenzorgaanbieder zijn niet altijd dezelfde als de belangen van brandweer, politie en de ambulancedienst.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #399 Gepost op: 21 juli 2016, 18:56:39
Dat doet me denken aan de volgende quote uit het rapport "Meer aandacht nodig voor veiligheid en gezondheid bij publieksevenementen" van de Inspectie V en J en de IGZ:
Citaat
Uit de verdiepende gesprekken komt een wisselend beeld naar voren over de toezicht- en handhavingstaak van de GHOR. Sommige GHOR- functionarissen zijn daar heel strikt in en doen het niet ‘omdat het niet tot hun takenpakket behoort’. Anderen staan, afhankelijk van de risico’s bij het publieksevenement, wel open voor het bekijken van de getroffen maatregelen voor de gezondheid.

https://www.ivenj.nl/Images/meer-aandacht-nodig-voor-veiligheid-en-gezondheid-bij-publieksevenementen_tcm131-476109.pdf