ALS zorg op evenementen

Auteur Topic: ALS zorg op evenementen  (gelezen 60157 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #400 Gepost op: 21 juli 2016, 19:45:25
Citaat van: RAdeR link=msg=1437985 date=1469114911
Ik moet nevenfuncties melden aan werkgever om belangverstrengeling te voorkomen.

Citaat van: RemRoof link=msg=1437986 date=1469115035
Dat gaat hier ten dele op. MAI en Ocean zijn volle dochters van een RAV.

Ik weet dat iemand die bij Ocean werkt als ambu vpk niet voor het Rode Kruis of welke andere instantie/organisatie mag werken (ookal is het maar als EHBO'er) in verband met belangenverstrengeling. Dus een inzet draaien voor een Rode Kruis afdeling die niet in de regio is waar Ocean draait mag ook niet...
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #401 Gepost op: 21 juli 2016, 19:57:53
Citaat van: oma link=msg=1437993 date=1469118074
Laten we daar duidelijk over zijn het is ook leuk. Ik heb geen idee wat de definities aangaande integriteit zijn bij Ambulancezorg Nederland. Ik zou het niet willen als OvD-G omdat je aanwezigheid daar het bijzonder onprettig maakt voor de dienstdoende OvD-G zodra er een meningsverschil ontstaat tussen de OvD-G en de evenementenzorgaanbieder/organisator. De belangen van de organisator/evenementenzorgaanbieder zijn niet altijd dezelfde als de belangen van brandweer, politie en de ambulancedienst.

Ik doe geen diensten als ALS hulpverlener in mijn eigen veiligheidsregio. Dan wordt het inderdaad een integriteitsdingetje denk ik. In andere veiligheidsregio's weet men niet op zo'n moment dat ik ook OvDG ben. Tenzij ik net die OvDG tref die ik wel ken, maar die kans is klein. En daarnaast kan ik prima de rol aanhouden voor wat ik daar ben. Dat betekend dat ik mij niet zou bemoeien met de OvDG die dienst heeft.

Citaat van: oma link=msg=1437993 date=1469118074
De belangen van de organisator/evenementenzorgaanbieder zijn niet altijd dezelfde als de belangen van brandweer, politie en de ambulancedienst.

Dat zou zo kunnen zijn. Ik heb echter maar 1 belang. En dat is de gezondheid van de aanwezige mensen. Dat is het enige belang wat ik dien. En ik heb nog nooit een OvDG meegemaakt die daar anders over dacht.
Secundair is mijn belang natuurlijk een gezellige leuke dienst draaien...


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #402 Gepost op: 21 juli 2016, 20:03:50
Citaat van: voske83 link=msg=1438002 date=1469120199
Dat doet me denken aan de volgende quote uit het rapport "Meer aandacht nodig voor veiligheid en gezondheid bij publieksevenementen" van de Inspectie V en J en de IGZ:
https://www.ivenj.nl/Images/meer-aandacht-nodig-voor-veiligheid-en-gezondheid-bij-publieksevenementen_tcm131-476109.pdf

Voske,

Het rapport zegt genoeg. Ik had in een ander topic daar ook iets over gezegd...

Re: GGB inzet marathon - Rotterdam 10-04-2016
« Reactie #40 Gepost op: 16 juli 2016, 22:34:36 »


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #403 Gepost op: 21 juli 2016, 20:07:26
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1438017 date=1469123125
Ik weet dat iemand die bij Ocean werkt als ambu vpk niet voor het Rode Kruis of welke andere instantie/organisatie mag werken (ookal is het maar als EHBO'er) in verband met belangenverstrengeling. Dus een inzet draaien voor een Rode Kruis afdeling die niet in de regio is waar Ocean draait mag ook niet...

Hoe is het mogelijk om als ambulanceverpleegkundige te werken bij Ocean?

Waarom zou het Rode Kruis mensen als ambulanceverpleegkundige aan het werk willen hebben, ze leveren in Nederland toch geen ambulancezorg waar je deze mensen voor nodig hebt?

Ik heb er persoonlijk veel moeite mee als je als werkgever je personeel gaat verbieden om zich in te zetten voor het rode kruis.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #404 Gepost op: 21 juli 2016, 20:10:19
Citaat van: oma link=msg=1438027 date=1469124446
Hoe is het mogelijk om als ambulanceverpleegkundige te werken bij Ocean?

Waarom zou het Rode Kruis mensen als ambulanceverpleegkundige aan het werk willen hebben, ze leveren in Nederland toch geen ambulancezorg waar je deze mensen voor nodig hebt?

Ik heb er persoonlijk veel moeite mee als je als werkgever je personeel gaat verbieden om zich in te zetten voor het rode kruis.

Omdat Ocean ook zorgt voor de mensen op de ambulances. En diegene heeft in het verleden als EHBO'er inzetten gedraaid voor het Rode Kruis, niet als ambulanceverpleegkundige enzo.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #405 Gepost op: 21 juli 2016, 20:16:18
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1438028 date=1469124619
Omdat Ocean ook zorgt voor de mensen op de ambulances. En diegene heeft in het verleden als EHBO'er inzetten gedraaid voor het Rode Kruis, niet als ambulanceverpleegkundige enzo.

Ocean is een evenementenzorgaanbieder en volle dochter van een RAV?

Ocean zorgt voor mensen op ambulances van de RAV of heeft Ocean eigen ambulances (waar ze geen ambulancezorg mee leveren)?


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #406 Gepost op: 21 juli 2016, 20:47:48
Citaat van: oma link=msg=1438029 date=1469124978
Ocean is een evenementenzorgaanbieder en volle dochter van een RAV?

Ocean zorgt voor mensen op ambulances van de RAV of heeft Ocean eigen ambulances (waar ze geen ambulancezorg mee leveren)?

Ocean zorgt voor de mensen op de ambulances van de RAV. Als Ocean een ambulance nodig heeft voor een evenement "huren" ze deze bij de RAV en zorgen ze "zelf" voor bemanning.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #407 Gepost op: 21 juli 2016, 21:25:46
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1438041 date=1469126868
Ocean zorgt voor de mensen op de ambulances van de RAV. Als Ocean een ambulance nodig heeft voor een evenement "huren" ze deze bij de RAV en zorgen ze "zelf" voor bemanning.

Duidelijk.

Ocean kan dus bij een evenement echte ALS zorg bieden plus vervoeren naar de kliniek per ambulance en opdrachten van meldkamer Limburg Noord aannemen (Ocean B.V. als onderaannemer van RAV Limburg Noord).


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #408 Gepost op: 21 juli 2016, 21:35:13
Citaat van: oma link=msg=1438046 date=1469129146
Duidelijk.

Ocean kan dus bij een evenement echte ALS zorg bieden plus vervoeren naar de kliniek per ambulance en opdrachten van meldkamer Limburg Noord aannemen (Ocean B.V. als onderaannemer van RAV Limburg Noord).

Vervoer van het slachtoffer vanuit het evenemententerrein naar het ziekenhuis zal gebeuren door een andere ambulance, aangezien die ene op het evenement moet blijven. En dan nemen ze alleen opdrachten aan van de meldkamer voor op het evenemententerrein (ja, daar staan ze wel in contact mee wanneer nodig).
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #409 Gepost op: 21 juli 2016, 21:50:29
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1438048 date=1469129713
Vervoer van het slachtoffer vanuit het evenemententerrein naar het ziekenhuis zal gebeuren door een andere ambulance, aangezien die ene op het evenement moet blijven. En dan nemen ze alleen opdrachten aan van de meldkamer voor op het evenemententerrein (ja, daar staan ze wel in contact mee wanneer nodig).

Dat vind ik dan wel weer een vreemde constructie omdat ze bijna een gelijke situatie hebben zoals wij ook hebben (publieke ambulancedienst). De boys op kantoor maken de roosters voor alle ambulancesectoren. Ze moeten zorgen dat de dekking voor de reguliere ambulancezorg gewaarborgd is. Als er op een evenement in een sector twee ambulances ingezet moeten worden krijgt de sector op die dag 2 extra ambulancebemanningen bovenop de reguliere ambulancezorg. De officier van dienst van de sector weet dat hij moet zorgen dat er twee ambulances op het evenement aanwezig zijn.

De OvD vraagt meestal tijdens de briefing wie er zin heeft in een evenement, als niemand zin heeft wijst hij er gewoon een paar aan die op het evenement gaan werken.

Als de ambulance op het evenement moet vervoeren geven ze het door aan de meldkamer. De meldkamer kijkt op het scherm (GPS) en roept de dichtsbijzijnde (surveillerende) ambulance op om naar het evenement te gaan. Als de vervoerende ambulance zich vrij meldt aan de meldkamer hervatten ze de surveillance in de ambulancesector (reguliere ambulancezorg).

Ik vind het raar om een ambulancedienst die moet gaan vervoeren naar de SEH te laten wachten op de ambulancedienst.