Ambulance personeel dat ruit inslaat.

Auteur Topic: Ambulance personeel dat ruit inslaat.  (gelezen 5617 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kaytje19

• Forum gebruiker
  • BOA - domein 1
Gepost op: 8 augustus 2014, 13:04:41
Al een tijdje heb ik een vraag, ik zie en lees vaak dat het personeel van de ambulance zelf een ruit inslaat of een deur forceert. Zijn hun wettelijk bevoegd om daadwerkelijk toegang te verschaffen tot de woning? Bij het volgende artikel is te zien dat het personeel van de ambulance zelf met een ram een ruit inslaat, de politie staat hier bij maar ze doen het zelf niet. http://www.omroepbrabant.nl/?news/215075842/Vrouw+ten+val+in+gesloten+kinderdagverblijf+Rijsbergen,+hulpverleners+slaan+raam+in+met+stormram+.aspx

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #1 Gepost op: 8 augustus 2014, 13:11:27
Ik zie allemaal hulpverleners daar. Dan maakt het m.i. niet uit wie nou het ruitje intikt, er wordt hulp geboden.

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #2 Gepost op: 8 augustus 2014, 13:37:41
Een ieder is bevoegd om in dat soort gevallen zich toegang te verschaffen. Je kan je daarvoor beroepen een rechtvaardigheidsgrond namelijk "overmacht in de zin van noodtoestand".
Hobby Bobby eenheid Den Haag

Bart S

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 8 augustus 2014, 14:36:57
Als er geen hele grote spoed bij is laten wij het altijd door de brandweer doen. Die hebben de spullen en de juiste beschermende kleding. Is er wel grote spoed en kunnen we niet wachten gaan we zelf aan de gang met maatje 45, zuurstoffles of Maglite.

De ram op de foto hoort volgens mij niet bij de standaard inventaris van een ambulance (of het moet de brambulance zijn 0098). Zou het niet zo kunnen zijn dat de drie politiedames het niet voor elkaar kregen (no offence) om het raam eruit te rammen en dat de collega van de ambulance het vervolgens heeft geprobeerd?

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 8 augustus 2014, 14:39:07
Dit geld ook voor de brandweer. is er geen dringende spoed zoals bv waterlekkage wachten we over het algemeen ook even op de politie. Dit meer om eventuele problemen te voorkomen. In alle andere dringende gevallen gaan we gewoon naar binnen

Vider

• NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 8 augustus 2014, 19:00:21
Laten we blij zijn dat iemand dat doet en de verantwoordelijkheid neemt. om het te doen.
Lijkt mij vreemd dat als iemand in nood is, je geen ruit zou mogen inslaan.

Ik heb het zelf 1x gedaan, om als omstander een ruit in te slaan van een auto omdat de bestuurder niet reageerde en de portieren afgesloten waren door de klap van het ongeval.
Hierna bij de politie aangegeven wat er gebeurd was en wat er gedaan was en er werd keurig hiervan een notitie gemaakt, dat dit noodzakelijk was.
Helaas was het slachtoffer niet meer te redden en is hij ter plaatse overleden. (ga verder niet in over het letsel).
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw

cavia

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 12 augustus 2014, 09:02:50
De ambus van Gelderland midden waren altijd wel voorzien van een breekijzer en/of betonschaar. Lag op de plek van de wervelplank. Geen idee of dit nu nog steeds zo is.

kaytje19

• Forum gebruiker
  • BOA - domein 1
Reactie #7 Gepost op: 14 augustus 2014, 14:08:19
Vandaag las ik een blog van een ambulance medewerker. Deze heeft zich zoals in de topic aanbod komt toegang verschaft tot de woning. Nu valt mij op dat er in de tekst (die hier telezen is: http://www.demensenvandeambulance.nl/een-goede-buur/ ) staat dat ze wettelijk niet bevoegd zijn de woning te betreden. Letterlijk uit tekst: ''Wat we doen, mag niet volgens de wet, maar de gearriveerde politie hoeft niets meer te forceren''

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #8 Gepost op: 14 augustus 2014, 14:15:34
Ik zou zelfs als eigen persoon een ruit inslaan om toegang te verschaffen als ik weet dat er iemand ligt die direct hulp nodig heeft. Zal politie er moeilijk over doen? Ik denk het niet, ze zullen al lang blij zijn dat ik dat gedaan heb om hulp te verlenen.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Frank.

• Hoofdagent
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 14 augustus 2014, 14:17:24
Ambulancepersoneel (en hulpvaardige burgers) zijn inderdaad niet bevoegd, maar ze zijn ook niet strafbaar wegens de rechtvaardigingsgrond overmacht. Alleen de politie heeft de bevoegdheid een woning te betreden (artikel 7 lid 2 politiewet) en desnoods daarvoor geweld te gebruiken (artikel 7 lid 1 politiewet).