Het gebruik van een nekklem bij aanhouding van verdachte

Auteur Topic: Het gebruik van een nekklem bij aanhouding van verdachte  (gelezen 27630 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #20 Gepost op: 8 augustus 2014, 18:06:50
Citaat van: Red link=msg=1288035 date=1407473162
Volgens mij maken houdingsverstikkende handelingen geen onderdeel meer uit van de standaard IBT opleiding, juist doordat er zo'n grote kans op letsel is. Een verwurging of nekklem valt daar namelijk wel onder.
Is dit sarcastisch bedoeld? Want als je kijkt naar het gemiddelde AE optreden dan zal je zien dat vrijwel alles gebeurd middels opbrengtechnieken op de armen. En ja, een bokkepoot of come-a-long werkt beter als een nekklem. Het is in ieder geval een stuk veiliger voor jou en voor de verdachte.

Een nekklem is geen verstikkende handeling, pas als hij foutief gebruikt wordt zou hij verstikkend kunnen werken.
Wij hebben hem zowel op het korps als op de academie behandeld (tot aan het moment van ''out'' gaan)
De werkwijze van de AE kun je natuurlijk niet vergelijken met de werkwijze van de gewone diender op straat. De diender op straat staat eerst een half uur te praten en te ''bemiddelen'' alvorens er overgegaan wordt tot fysiek contact.
AE'ers hebben de winst voor het merendeel uit overrompeling en verrassingseffect.

Zoals gezegd, ik heb hem een aantal malen in de praktijk toegepast en nog nooit letsel veroorzaakt bij de verdachte. De geweldsrapportage's zijn dan ook allemaal zonder enige opmerking goedgekeurd.
Proportioneel gezien zou je hem wel een blauw oog mogen meppen en is de nekklem volgens sommige hier een te zwaar middel.

De nekklem wordt de laatste tijd niet meer behandeld bij IBT, maar dat wordt de schildenprocedure, BTGV en nog wat andere dingen ook niet. Gaat ook niet in 3 IBT dagen per jaar  :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Marrk

• Forum gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 8 augustus 2014, 18:21:21
Citaat van: Jerommeke link=msg=1288151 date=1407514010
Een nekklem is geen verstikkende handeling, pas als hij foutief gebruikt wordt zou hij verstikkend kunnen werken.
Wij hebben hem zowel op het korps als op de academie behandeld (tot aan het moment van ''out'' gaan)
De werkwijze van de AE kun je natuurlijk niet vergelijken met de werkwijze van de gewone diender op straat. De diender op straat staat eerst een half uur te praten en te ''bemiddelen'' alvorens er overgegaan wordt tot fysiek contact.
AE'ers hebben de winst voor het merendeel uit overrompeling en verrassingseffect.

Zoals gezegd, ik heb hem een aantal malen in de praktijk toegepast en nog nooit letsel veroorzaakt bij de verdachte. De geweldsrapportage's zijn dan ook allemaal zonder enige opmerking goedgekeurd.
Proportioneel gezien zou je hem wel een blauw oog mogen meppen en is de nekklem volgens sommige hier een te zwaar middel.

De nekklem wordt de laatste tijd niet meer behandeld bij IBT, maar dat wordt de schildenprocedure, BTGV en nog wat andere dingen ook niet. Gaat ook niet in 3 IBT dagen per jaar  :-X

En soms red je het niet met de standaard IBT dingetjes. Dan gaat er niks boven ouderwets straatvechten! Niks aan de hand zolang het maar proportioneel blijft😉

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 8 augustus 2014, 18:35:10
En de kans dat hij foutief gebruikt wordt is groot. Zoals je zelf al aangeeft, er is veel te weinig training dus om te zeggen dat men er geoefend in is?... Het nadeel van een nekklem is het feit dat de verdachte een reële kans op ernstig letsel heeft (een blauw oog is niet bepaald ernstig letsel) Daarnaast is de kans aanwezig dat de verdachte zich juist veel heftiger gaat verzetten omdat hij mogelijk denkt dat hij geen lucht meer krijgt of het gevoel heeft dat hij out gaat. Tot slot heeft hij ook zijn armen en benen nog vrij en kan hij daar ook bij de aanlegger van de nekklem letsel veroorzaken.

Tja, makkelijke dooddoener. Zolang het goed gaat gaat het goed, is het prima en wordt het goedgekeurd. Gaat het wel een keer mis dan zit je vast aan een rijksrecherche onderzoek.

Zeg ik dat je het dan niet meer moet doen? Nee. Ik denk wel dat er niet voor niets weinig tot geen aandacht meer aan besteed wordt en er inmiddels andere technieken worden aangeleerd.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

grizz

• Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Reactie #23 Gepost op: 8 augustus 2014, 21:05:34
Citaat van: Red link=msg=1288157 date=1407515710
En de kans dat hij foutief gebruikt wordt is groot. Zoals je zelf al aangeeft, er is veel te weinig training dus om te zeggen dat men er geoefend in is?... Het nadeel van een nekklem is het feit dat de verdachte een reële kans op ernstig letsel heeft (een blauw oog is niet bepaald ernstig letsel) Daarnaast is de kans aanwezig dat de verdachte zich juist veel heftiger gaat verzetten omdat hij mogelijk denkt dat hij geen lucht meer krijgt of het gevoel heeft dat hij out gaat. Tot slot heeft hij ook zijn armen en benen nog vrij en kan hij daar ook bij de aanlegger van de nekklem letsel veroorzaken.
Tja, makkelijke dooddoener. Zolang het goed gaat gaat het goed, is het prima en wordt het goedgekeurd. Gaat het wel een keer mis dan zit je vast aan een rijksrecherche onderzoek.

Zeg ik dat je het dan niet meer moet doen? Nee. Ik denk wel dat er niet voor niets weinig tot geen aandacht meer aan besteed wordt en er inmiddels andere technieken worden aangeleerd.

Nee tot je iemand een blauw oog mept en blijkt dat het jukbeen gebroken is... geloof me... t gebeurd...

Klemmen en fixaties hebben de voorkeur. Een nekklem lijkt lomp... maar is een vuistslag op het oog ook niet lomp ? Ik deins overigens voor beide niet terug. Als het nodig is, is het nodig en zal ik het gebruiken. Maar... mijn 5 cent... met de huidige geweldstraining beheers je zowiezo geen technieken. Dan zul je al een vechtsport moeten gaan beoefenen. Echter zal dit voorlopig niet binnen het ibt gaan plaats vinden... maar goed das weer een hele andere discussie... Nekklem heeft niet de voorkeur maar als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #24 Gepost op: 8 augustus 2014, 22:31:18
Citaat van: Red link=msg=1288157 date=1407515710
En de kans dat hij foutief gebruikt wordt is groot. Zoals je zelf al aangeeft, er is veel te weinig training dus om te zeggen dat men er geoefend in is?... Het nadeel van een nekklem is het feit dat de verdachte een reële kans op ernstig letsel heeft (een blauw oog is niet bepaald ernstig

Mijn ervaring is juist het tegenovergestelde...
De verdachte voelt dat hij geen kant meer op kan en daarvoor hoef je de nekklem niet eens aan te zetten.
Gaat hij toch nog gekke dingen doen, even aanzetten (en blijven praten tegen een verdachte), het doet wonderen....

Geloof me, ik gebruik die nekklem ook niet wekelijks, maar soms is het net even die techniek waar je de kans voor krijgt...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Hammie

• Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 9 augustus 2014, 11:21:57
Nekklem komt met enige regelmaat voorbij tijdens de training.
Correct toegepast, ofwel elleboog op het strottenhoofd en niet je onderarm, is het een veilige methode.
Zoals Jerommeke al zegt even wat aanknijpen en je hebt volledige aandacht.
Met name drugskikkers voelen geen pijnprikkels en kun je prachtige overstrekkingen doen ed, echter de kans op 100% controle is niet groot.
"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn

DKAG

• Forum gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 10 augustus 2014, 12:36:59
Wel of geen nekklem...is een discussie met voor en tegens. Deze discussie komt toch om de zoveel tijd weer terug in de actualiteit. Je kan hem goed toepassen en toch kan het fout gaan. Natuurlijk is dat over meerdere handelingen zo te stellen, maar we hebben het hier over de nekklem die toch wereldwijd als zijnde gevaarlijk bekend staat. Zoals eerder aangegeven...die minimale IBT dagen jaarlijks maken niet van jou een expert. Je zal daar toch echt veel vaker de dojo in moeten en trainen wil je dit soort technieken goed kunnen beheersen.

guest15549

• Gast
Reactie #27 Gepost op: 10 augustus 2014, 20:56:31
Een vraagje tussendoor als buitenstaander; als een politiemedewerker bij een aanhouding de nekklem aanzet waardoor de verdachte bewusteloos raakt om hem tijdelijk 'uit te schakelen', kunnen er situaties zijn waarin dat als proportioneel geweld kan worden gezien?

Als buitenstaander lijkt het me wel erg eenvoudig bij een niet meewerkende verdachte als het je lukt om achter hem te staan; nekklem aanleggen, aanzetten tot verdachte 'in slaap valt', handboeien, wachten tot hij bijkomt en meenemen..

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 10 augustus 2014, 22:56:29
Citaat van: RS496 link=msg=1288511 date=1407696991
Een vraagje tussendoor als buitenstaander; als een politiemedewerker bij een aanhouding de nekklem aanzet waardoor de verdachte bewusteloos raakt om hem tijdelijk 'uit te schakelen', kunnen er situaties zijn waarin dat als proportioneel geweld kan worden gezien?

Lastig om hier wat van te zeggen maar het toepassen van dit "foefje" is NIET zonder risico.
Derhalve zal eea snel als buitenproportioneel worden gezien.

Maar je hebt gevallen waarbij een verdachte zwaar onder invloed is van alcohol/drugs dat hij nergens op reageert. Ik heb het meegemaakt -> pepperspray, hondenbeet, kogel in het been. Verdachte bleef zwaar agressief en liep toch gewoon door, collega's kapot te slaan...
Pas nadat een collega de nekklem toepaste en de verdachte "even wegviel", kon hij geboeid worden. Maar dit zijn uitzonderingen.

DKAG

• Forum gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 11 augustus 2014, 05:58:32
dat is de vraag die altijd van belang is...was het toegepast geweld proportioneel....niet altijd eenvoudig te beantwoorden.
De nekklem is gewoon risicovol...maar ik kan me zo voorstellen dat als je al gebruikt hebt gemaakt van je dienstwapen (en dat was al proportioneel).....