Dat Bouman zegt dat hij nooit is onderwezen vind ik een zeer boude uitspraak. Misschien dat hij niet in het officiële lesprogramma zit (zoals vroeger de bokkepoot etc wel en deze werden dan ook afgetoetst), maar hij is ook bij mij (andere discipline dan politie) en zeer zeker binnen de DJI wel eens onderwezen. Echter omdat er een paar mensen waren die hem verkeerd deden in de les, is er na aanleiding daarvan nooit echt officieel les in geweest.
Dus ja ik heb hem wel geleerd, en weet ook hoe ik hem moet doen. Zal ik hem snel gebruiken, nee maar ik snap wel dat hij in sommige zaken gebruikt kan en zal worden door agenten. Zeker omdat je nu niet meer om de technieken gaat bij de opleiding maar om het fixeren en overwicht krijgen op de situatie.
Let wel, bij een goed aangelegde nekklem kan je als agent binnen enkele seconden als het overwicht krijgen in een situatie waardoor je makkelijk kan boeien en afvoeren zonder zwaar letsel. Echter zitten er veel haken en ogen aan waardoor het als snel gebeurt dat je hem verkeerd aanlegt.