Fire Defender aanhanger brandweer Gilze

Auteur Topic: Fire Defender aanhanger brandweer Gilze  (gelezen 26852 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #50 Gepost op: 14 augustus 2014, 09:08:54
Citaat van: Dierentuinen link=msg=1289221 date=1407948986
FD-30 Fire Defender bestaat uit:

6 Fire Defender-buizen van 4500 x 76 mm
6 koppelslangen 3"x500 mm
1 bochslangen 3"x2500 mm
2 storz eindkappen
1 FD korf
koppelsleutels

Zou dus gaan om 27 meter. Geluk dat het de korte kant van het gebouw was en niet de lange zijde was maar 200 meter. De stralen kwamen tot ongeveer 6 meter hoog.

Mijn verwachting is dat Gilze veel kilometers gaat maken met het systeem. Gilze is een dienstbus met aanhanger en zes personen bemanning. In de aanhanger zit ook een eigen dompelpomp. Het systeem van Wouw is na mijn mening te klein.
Ik twijfel een beetje of de stralen wel 6 meter hoog kwamen als ik de foto's interpreteer van de inzet. Een lichtmast met twee verjongingen heeft normaal een hoogte van 6 meter. De weg heeft waarschijnlijk een breedte van 5,5 tot 6 meter ( zijn standaard maten). De breedte parkeervakken geven mij geen aanleiding te denken dat de weg veel afwijkt van de standaard. Op basis daarvan kom ik op een hoogte van 5 meter met de middelste foto van het inzetverslag. De bovenste foto lijkt hoger te gaan. Ik vermoed dat het verwaaien van de stralen een (erg) grote invloed hebben op de behaalde hoogte.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #51 Gepost op: 14 augustus 2014, 10:19:53
Citaat van: JJ75 link=msg=1289348 date=1408000134
Ik twijfel een beetje of de stralen wel 6 meter hoog kwamen als ik de foto's interpreteer van de inzet. Een lichtmast met twee verjongingen heeft normaal een hoogte van 6 meter. De weg heeft waarschijnlijk een breedte van 5,5 tot 6 meter ( zijn standaard maten). De breedte parkeervakken geven mij geen aanleiding te denken dat de weg veel afwijkt van de standaard. Op basis daarvan kom ik op een hoogte van 5 meter met de middelste foto van het inzetverslag. De bovenste foto lijkt hoger te gaan. Ik vermoed dat het verwaaien van de stralen een (erg) grote invloed hebben op de behaalde hoogte.

Het onderhavige systeem is qua diameter, aantallen en type nozzels en lengte waarschijnlijk uitgelegd op de productie (volume/druk) van een enkele autospuit.
Als je beduidend hoger wil,wat nmm wel is aan te bevelen, moet er het nodige worden aangepast qua diameters, te leveren drukken en volumes etc.
Blijft dat door de opstelling van het systeem zoals bij deze brand er maar bitter weinig effect van kan worden verwacht, ook als er grotere hoogten zouden kunnen worden gerealiseerd.

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #52 Gepost op: 14 augustus 2014, 11:09:32
Citaat van: Peter71 link=msg=1289197 date=1407941913
Ik mag aannemen van wel. Het systeem wat er bedacht is is perfect voor natuurbranden. Dan kun je doelmatig stoplijnen enz maken. Je rolt de slang, of legt de leiding uit. Zet er water op, en je hebt een perfecte stoplijn. Bij dit soort branden gaat het gewoon te kort schieten. Wellicht is dit maar een probeersel/pilot geweest of het bruikbaar is bij dit soort inzetten. OK, dan kunnen we het snappen. Maar ik denk dat je de defender voornamelijk moet gebruiken voor natuurbranden.

De firedefender is bij natuurbrand alleen bruikbaar indien er continu 3000 liter water per 100 meter buislengte beschikbaar is, en daar zit misschien wel het probleem in grote delen van de Nederlandse natuur.

Je zou de firedefender wel kunnen inzetten tussen 2 gebouwen in die te dicht op elkaar staan om er met manschappen tussen te blussen.
Indien je dit doet moet je, per 50 meter firedefender wel 2200 liter per minuut kunnen leveren met 15 bar dan heb je een water gordijn met een sproeihoogte van 9,8 meter.
Dan zouden er wel wielenstellen of iets dergelijks bij het systeem moeten worden geleverd zodat je het systeem er tussen kunt rollen
Er bestaat dan wel het risico dat het firedefendersysteem verloren gaat doordat instortende gebouw delen er op vallen, maar beter zo'n systeem verliezen, als weer een naam op het monument in Schaarsbergen.

website van het systeem www.firedefender.nl
Foldertjes over de diverse bedachte mogelijke inzetscenario's en het firedefender "aflegsysteem":
http://static.squarespace.com/static/51a35ea4e4b0d5c254db860f/t/523989bde4b02bd4dce181c6/1379502525121/instructie%20kaarten%203.2.pdf
http://static.squarespace.com/static/51a35ea4e4b0d5c254db860f/t/5239eb50e4b07794ee01f987/1379527504831/Brochure%20FD%20(1).pdf

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #53 Gepost op: 14 augustus 2014, 11:19:34
Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1289370 date=1408007372
De firedefender is bij natuurbrand alleen bruikbaar indien er continu 3000 liter water per 100 meter buislengte beschikbaar is, en daar zit misschien wel het probleem in grote delen van de Nederlandse natuur.

Je zou de firedefender wel kunnen inzetten tussen 2 gebouwen in die te dicht op elkaar staan om er met manschappen tussen te blussen.
Indien je dit doet moet je, per 50 meter firedefender wel 2200 liter per minuut kunnen leveren met 15 bar dan heb je een water gordijn met een sproeihoogte van 9,8 meter.
Dan zouden er wel wielenstellen of iets dergelijks bij het systeem moeten worden geleverd zodat je het systeem er tussen kunt rollen
Er bestaat dan wel het risico dat het firedefendersysteem verloren gaat doordat instortende gebouw delen er op vallen, maar beter zo'n systeem verliezen, als weer een naam op het monument in Schaarsbergen.

website van het systeem www.firedefender.nl
Foldertje over de diverse bedachte mogelijke inzetscenario's en het firedefender "aflegsysteem":
http://static.squarespace.com/static/51a35ea4e4b0d5c254db860f/t/523989bde4b02bd4dce181c6/1379502525121/instructie%20kaarten%203.2.pdf
Volgens mij Is een leiding met daarop sectorsproeiers die voldoende overlappen ook heel effectief als ze een tijdje kunnen sproeien voordat de brand de locatie heeft bereikt. Een brede strook vegetatie is dan goed nat. Ik denk dat je daar met minder water net zoveel bereikt. Je stopt er geen kroonvuur mee, maar de fire devender doet dat ook niet denk ik.

Thor

• Senior gebruiker
Reactie #54 Gepost op: 14 augustus 2014, 13:19:18
Citaat van: JJ75 link=msg=1289372 date=1408007974
Volgens mij Is een leiding met daarop sectorsproeiers die voldoende overlappen ook heel effectief als ze een tijdje kunnen sproeien voordat de brand de locatie heeft bereikt. Een brede strook vegetatie is dan goed nat. Ik denk dat je daar met minder water net zoveel bereikt. Je stopt er geen kroonvuur mee, maar de fire devender doet dat ook niet denk ik.

Ik neem aan dat er in de loop der tijd het nodige onderzoek is gedaan naar aan de hand van de diverse variabelen die bepalend kunnen zijn voor de locaties, vormen en uitvoeringen van stoplijnen en dat er daaruit een aantal aanbevelingen zijn gekomen mbt de meest optimale stoplijnen afhankelijk van o.a. de vegetatie, de terreinomstandigheden, de windrichting en kracht, temperatuur, droogtefactor etc. de beschikbaarheid van water en/of eventuele andere blusmiddelen en technieken en de benodigde inzetten en het beschikbare materieel en de mankracht.

rozema12

• Senior gebruiker
Reactie #55 Gepost op: 14 augustus 2014, 14:03:05
Citaat van: erik 67 link=msg=1289047 date=1407869043
Ook Apeldoorn heeft iets soort gelijks op de voertuigen liggen maar dan in de vorm van slangen waar sproeikoppen zijn in gezet.
Er liggen er 4 op de voertuigen en kunnen gebruikt worden om overslag tegen te gaan maar per 4 slangen ben je 1 voertuig kwijt.
Voor een voorbeeld zie.  http://www.pvfotografie.nl/22-mei-2011-middelbrand-bij-keukenzaak-vlijtseweg-apeldoorn/#more-2511
En dan foto 13 en 14

Klopt, is in grote lijnen het zelfde systeem. Wordt zelden tot nooit gebruikt. Het voorbeeld hierboven is geloof ik ook de enige keer dat het ingezet is.

http://www.hobrand-algebra.nl/nl/iconos-straalslangen/
http://www.hobrand-algebra.nl/media/blfa_files/Straalslangen_Iconos_sheet_3.pdf

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #56 Gepost op: 16 februari 2015, 12:58:10
Ik heb enige tijd geleden ergens een rapport of (nieuws)bericht gelezen waarin stond beschreven waarom je met een dergelijk systeem veel beter oppervlakten kan koelen dan het waterscherm 'los' tussen twee panden in te zetten. Had te maken met druppelgrootte, waardoor straling er doorheen kwam en dergelijke. Heeft iemand wellicht nog zo'n bericht of rapport? :)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #57 Gepost op: 26 maart 2015, 19:04:31
Ook dit systeem heb ik vandaag mogen bewonderen. En is er beter uitgelegd wat de achterliggende gedachtes er van zijn. En voor bv defensieve binnenbrandbestrijding kan dit een uitkomst zijn. Doordat je het systeem tot wel 200mtr kunt opbouwen kun je dus zelfs in grote hallen makkelijk een brandscheiding koelen. Heb je 200mtr nodig moet je die wel vanaf 2 zijdes gaan voeden. En door de beperkte ruimte wat dit systeem nodig heeft is het bv ook goed inzetbaar in krappe steegjes of magazijncomplexen.

Thor

• Senior gebruiker
Reactie #58 Gepost op: 26 maart 2015, 20:12:14
Citaat van: Peter71 link=msg=1339750 date=1427393071
Ook dit systeem heb ik vandaag mogen bewonderen. En is er beter uitgelegd wat de achterliggende gedachtes er van zijn. En voor bv defensieve binnenbrandbestrijding kan dit een uitkomst zijn. Doordat je het systeem tot wel 200mtr kunt opbouwen kun je dus zelfs in grote hallen makkelijk een brandscheiding koelen. Heb je 200mtr nodig moet je die wel vanaf 2 zijdes gaan voeden. En door de beperkte ruimte wat dit systeem nodig heeft is het bv ook goed inzetbaar in krappe steegjes of magazijncomplexen.

Een prachtig systeem maar om bijvoorbeeld over 200 meter lengte met een redelijke nevel hoogte dus zeg 8 bar heb je volgens het diagram wel 6200 liter/minuut nodig dus 2x3100 liter/minuut en dan ook voeding op verschillende tussenliggende aansluitpunten.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #59 Gepost op: 26 maart 2015, 20:18:33
Citaat van: Thor link=msg=1339773 date=1427397134
Een prachtig systeem maar om bijvoorbeeld over 200 meter lengte met een redelijke nevel hoogte dus zeg 8 bar heb je volgens het diagram wel 6200 liter/minuut nodig dus 2x3100 liter/minuut en dan ook voeding op verschillende tussenliggende aansluitpunten.
Ik zei ook al dat je dan aan beide zijdes van de leiding moet gaan voeden, anders ga je inderdaad teveel drukverlies krijgen. ;)