Fire Defender aanhanger brandweer Gilze

Auteur Topic: Fire Defender aanhanger brandweer Gilze  (gelezen 26849 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

PBees

• Forum gebruiker
Reactie #70 Gepost op: 20 mei 2015, 12:59:16
Ik heb geen idee hoe het in Chaam ingezet is maar ik kan me voorstellen dat je de Firedefender graag tussen  bv een stuk bos wilt hebben en het AZC, meer objectbescherming door een soort van stoplijn.

Bernt

• Senior gebruiker
Reactie #71 Gepost op: 29 september 2015, 19:10:30
Citaat van: Danny722 link=msg=1288405 date=1407669620
Mooi spul, maar is het niet zo dat brandoverslag vaak door stralingswarmte plaatsvindt en een waterscherm daar niet zo heel effectief tegen is? Koelen van naastgelegen gevels is een stuk handiger. Overigens zou dit scherm bij een natuurbrand nog wel eens toegevoegde waarde kunnen hebben, bijvoorbeeld bij een stoplijn..........
http://www.firedefender.nl/nieuws/23/wild-fire-defender/

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #72 Gepost op: 29 september 2015, 19:36:32
Citaat van: Bernt link=msg=1375939 date=1443546630

Hoe snel verdampt, onder natuurbrand omstandigheden, het aangebrachte water onder invloed van hitte straling en convectie, wind en zonneschijn, zijn hierover cijfers bekend.
Moet de aldus gecreerde stoplijn ondertussen eventueel worden onderhouden, hoe en met welke frequentie.

Waarom de fire defender aan de onderkant en niet aan de bovenkant van de tank gelet op het bereik.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #73 Gepost op: 29 september 2015, 20:24:03
Citaat van: Bernt link=msg=1375939 date=1443546630

Dit ziet er effectiever uit dan de losse balken op een rij door het hele gebied heen te leggen. Ik vraag me nu echter wel af wat de toegevoegde waarde is hiervan tegenover dakblussing op de gewone TS'sen. Dan kan je er veel meer voertuigen inzetten en kun je de haakarmen inzetbaar houden voor waar hun primaire taken.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Thor

• Senior gebruiker
Reactie #74 Gepost op: 30 september 2015, 21:08:08
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1375951 date=1443551043
1.Dit ziet er effectiever uit dan de losse balken op een rij door het hele gebied heen te leggen. 2.Ik vraag me nu echter wel af wat de toegevoegde waarde is hiervan tegenover dakblussing op de gewone TS'sen.3. Dan kan je er veel meer voertuigen inzetten en kun je de haakarmen inzetbaar houden voor waar hun primaire taken.

1. Lijkt mij ook.
2.Tegenover de dakblussing heeft dit systeem nmm de volgende voordelen :

2.1.Bij een vast ingestelde opbrengst pomp (liters/minuut en mwk) is de druppelgrootte continu optimaal.
2.2.De verdeling van het schaarse bluswater is gelijkmatiger over het te besproeien oppervlak. Dat lijkt op een effectiever bluswatergebruik.
2.3.Een chauffeur kan het rijdende werk doen.
2.4.Het oppervlak dat nat wordt gehouden is vooraf bepaald.
2.5..Bij dakblussing lijkt mij dat de druppelgrootte niet optimaal kan worden gehouden gelet op de wijzigende horizontale en verticale standen van de monitor. ( Door de monitor zelf te bewegen en de bewegingen van de brandweerwagen in het terrein die op monitorhoogte worden versterkt.)
2.6.Verdeling bluswater over het oppervalk is mens afhankelijk.
2.7.Een chauffeur en twee man aan de monitor.
2.8..Het oppervlak dat nat wordt gemaakt en in welke mate is mens afhankelijk.

3.Een andere methode en techniek zullen, als het allemaal effectiever is of zou zijn, mogelijk aanpassingen o.a. qua inzet van voertuigen vereisen je moet tenslotte wel met je tijd meegaan.

PBees

• Forum gebruiker
Reactie #75 Gepost op: 2 oktober 2015, 11:42:58
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1375951 date=1443551043
Dan kan je er veel meer voertuigen inzetten en kun je de haakarmen inzetbaar houden voor waar hun primaire taken.
Citaat van: Thor link=msg=1376200 date=1443640088
3.Een andere methode en techniek zullen, als het allemaal effectiever is of zou zijn, mogelijk aanpassingen o.a. qua inzet van voertuigen vereisen je moet tenslotte wel met je tijd meegaan.

De primaire taak van een haakarmbakchassis is het transporteren en afzetten van een haakarmbak. de watertransportbakken zijn de primaire taak van de haakarmbakchassis die die bak hebben. Met een paar losse bakken op voorraad kun je ook chassis inzetten die bv de VZ of ademluchtcontainer  hebben afgezet. Veel waterhaakarmbakken hebben ook en blusbordes dus dat zou ook gebruikt kunnen worden.

Ogenschijnlijke nadelen zijn denk ik minder flexibel voertuigen met monitor kun je wat universeler inzetten, ook bv op spotfires. Deze firedefender kan wel een contanter resultaat bieden, zeker bij het  voorbeeld van stoplijnen zou het wel eens veel beter kunnen uitpakken, met handbediende dakmonitoren kun je wel eens onbewust een gat laten vallen. Kan natuurlijk ook met deze firedefender als die door een kuil rijdt en de handbediedende dakmonitor zou dat bij goede bediening op kunnen vangen maar evengoed kunnen er bij handbediening gaten vallen, misschien wel groter omdat die ene gemiste plek  opvullen een gat verderop kan veroorzaken.

Mijn grote teengevoel zegt me op dit moment dat het waarschijnlijker is dat de grotere TS-BT met dakmonitor aangevuldf worden met een dergelijk systeem op  hun tank dan dat dit uiteindelijk niks blijkt te zijn. Branden blussen is mensenwerk en het grootste "bezwaar" tegen  dit  systeem is denk ik toch "menselijk", het is een minder "sexy"systeem dan uit het dak hangen... (Al denk ik dat dakblussing traditioneel de langste tijd wel gehad heeft, dat we voor blussing van natuurbranden  voertuigen krijgen met alleen een chauffeur en een bevelvoerder monitorbediener of eventueel een derde man als monitorbediener, alles "onder dak" en richten met joystick gewone en warmstebeeldcamera. Voor "uitgestegen" actie PM 4x4 met gereedschappen, voor  slangblussing vanuit de TS-BT alleen kleinere haspels.)

Thor

• Senior gebruiker
Reactie #76 Gepost op: 4 oktober 2015, 09:49:15
@ Dierentuinen.

Bij de recente grote brand in Naaldwijk zijn volgens de berichten fire defenders ingezet in de aanliggende gebouwen, kennelijk met het nodige succes want de brand is beperkt gebleven tot het gebouw zelf.

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #77 Gepost op: 5 oktober 2015, 11:50:56
Citaat van: Thor link=msg=1376985 date=1443944955
@ Dierentuinen.

Bij de recente grote brand in Naaldwijk zijn volgens de berichten fire defenders ingezet in de aanliggende gebouwen, kennelijk met het nodige succes want de brand is beperkt gebleven tot het gebouw zelf.
En dan is de vraag - komt dat door de Fire Defender?

PBees

• Forum gebruiker
Reactie #78 Gepost op: 22 oktober 2015, 18:10:33
Citaat van: Haageneesch link=msg=1377146 date=1444038656
En dan is de vraag - komt dat door de Fire Defender?

Ik ben er van overtuigd dat het principe wel deugt, alleen lijkt me de toepassing met een maxiamale hoogte van  6 meter wel beperkt tot afschermen van lage bebouwing of heidebranden, waarbij nog wle rekening met hoduen met bv vliegvuur, maar dat verplaatst zich natuurlijk ook horizontaal en niet alleen verticaal.  Misschien meer druk mogelijk maken (speciale zwaardere pomp in plaats van een TS) misschien twee fire defenders achter elkaar. Wie weet.

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #79 Gepost op: 23 oktober 2015, 13:18:13
Ik geloof ook zeker in de toepassing van de Fire Defender, mits op de juiste wijze ingezet. Voor afscherming tussen loodsen is het echt een toevoeging; geen gevaar meer voor brandweerlieden om in de valschaduw te staan.

We spreken nu overigens over de Fire Defender, als merknaam voor een slang met gaatjes, maar er zijn nog (veel) meer soorten waterschermen die in die situatie ook effectief kunnen zijn. Het gaat om het idee :)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding