Hoi,
Ik had de veronderstelling dat dit de forum was van 112, en dat 112 een overkoepelende organisatie was die in het hele land alles hetzelfde deed. Vandaar dat ik die lijst doortrok als iets wat elke wagen meeneemt.
Ik wist niet dat jullie al vergelijkbare hoofdspul hadden. Ik vroeg me af wat handig kon zijn.
Ik begrijp dat in brandende kamers inderdaad al sprake kan zijn van huidschade, maar dat hoeft niet in 100% van de gevallen te zijn. Men kan met een omgeslagen natte doek onder een bed liggen of zo? Men kan gevlucht zijn naar een deel van een gebouw/woning waar nog niks is, maar dat het toch nodig is om door een brandend stuk te moeten omdat de boel toch gaat uitbranden/instorten.
En dan is er nog het issue dat de gang wellicht al harder kan branden dan de kamer waarin het slachtoffer zit, en dan is het toch ook een handig stuk als men er toch doorheen moet.
Ik startte dit topic niet naar aanleiding van iets. Af en toe kom ik op een idee, en als ik er niet gelijk iets mee doe, dan duurt het weer 3 jaar voor ik er weer aan denk.
En in dit geval zouden dat 3 jaren zijn waar eventueel mee-geholpenen niet mee geholpen zouden zijn. Dus ik dacht: "Even checken of het al bestaat Over 3 jaar hoeft het voor sommige toekomstige ongelukkigen al niet meer.."
Misschien is het ook iets om standaard te hebben in overheidsgebouwen/hulpinstellingen? Als plan-B voor als de brandweer er nog niet is? Op elke gang 2 zakjes?Één voor degene die het slachtoffer onmiddellijk moet helpen, en één voor het slachtoffer? Tóch weer een optie erbij dan.
Ik begreep dat rook en hitte meer doden maakt dan het vuur zelf, maar met een klein zuurstof/luchtflesje eraan vast gekoppeld is ook dat probleem opgelost. Dat had ik er al bij gezet.
Om door vuur en rook weer naar buiten te gaan is een masker met luchtflesje beter dan hoestend en prutsend zonder energie en lucht.
Ik weet niet hoe dat vluchtmasker eruit ziet, maar ikzelf heb het dus over een constructie van hittewerend stof die over het hele hoofd gaat.
hmmm..... krijg nou wat...
http://www.naqubo.nl/fire-escape-mask Hoef ik in ieder geval niet meer aan de tekentafel
En handschoenen zie ik ook.
Zo te zien zijn er meer variaties in handschoenen dan in handige over-hoofd-trekkers.
Bij al-brandschade is een zak over de handen misschien wenselijker dan een stugge handschoen die onderdelen eraf schuurt?
Een redelijke budget aluminium zak... dichtsnoeren/klitten, en zalf aan de binnenkant.
Ik vroeg me evenveel af of het al bestond, en hoe vaak een brandweerman dan met zo'n setje naar binnen gaat.
Hij/zij loopt natuurlijk al met flinke kilo's, dus dat punt begrijp ik. Maar eenmaal toegepast is die kilo weer weg natuurlijk.