Zeer grote brand (palletopslag) Wiegelraderstraat - Bingelrade 16-08-2014

Auteur Topic: Zeer grote brand (palletopslag) Wiegelraderstraat - Bingelrade 16-08-2014  (gelezen 9608 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #20 Gepost op: 16 augustus 2014, 09:49:37
Is er nog nieuws over de brand?  :)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #21 Gepost op: 16 augustus 2014, 09:57:17
Citaat van: Rob van Munster link=msg=1289777 date=1408175377
Is er nog nieuws over de brand?  :)

Gewoon even intikken "Zeer grote brand Bigelrade" en je kunt alles lezen wat er in de pers is vermeld en als er iets interessants, in aanvulling op eerdere berichten, wordt vermeld hier even konding van maken.


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #22 Gepost op: 16 augustus 2014, 10:05:30
Daarmee concludeer ik dat het welles-nietes van pagina 1 voorbij is......


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #23 Gepost op: 16 augustus 2014, 10:46:37
Jos v L is waarschijnlijk zelf bij de brand aanwezig geweest of heeft zijn informatie uit betrouwbare bron van bijvoorbeeld collega brandweerlieden.
Mogelijk wil Jos met deze opmerking aangeven dat sommige, duurbetaalde, brandweervoorlichters er soms een potje van maken en dat de onjuiste informatie dan vervolgens door de pers klakkeloos wordt overgenomen door de pers.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #24 Gepost op: 16 augustus 2014, 15:58:36
Citaat van: Thor link=msg=1289782 date=1408178797
Jos v L is waarschijnlijk zelf bij de brand aanwezig geweest of heeft zijn informatie uit betrouwbare bron van bijvoorbeeld collega brandweerlieden.
Mogelijk wil Jos met deze opmerking aangeven dat sommige, duurbetaalde, brandweervoorlichters er soms een potje van maken en dat de onjuiste informatie dan vervolgens door de pers klakkeloos wordt overgenomen door de pers.


Thor en de rest..

Ik doelde niet op het ontruimen maar dat er kans was op uitbreiding naar de woning.

Die kans is er natuurlijk altijd als je maar diep genoeg in een doomcenario gaat, maar dat het woonhuis direct gevaar liep klopt niet. Tussen het woonhuis en de brandhaard lag een loods.  Er is ingezet op het behouden van die loods, wat ook gelukt is door een top eerste inzet van de mannen van Onderbanken. Het woonhuis is dan ook niet direct bedrijgd geweest. Vandaar mijn opmerking.

Ben zelf van 04:30 tot 07:30 tp geweest en het was een allerbeste brand. De stralingswarmte van de pallets was enorm. Het was trouwens niet de bedoeling er een welles nietes sprelletje van te maken maar heb pas een uurtje mijn ogen weer open.. Vandaar ik nu pas reageerde : -)
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,334
Reactie #25 Gepost op: 16 augustus 2014, 16:18:00
Het valt mij op dat áls het mis gaat bij die pallet(opslag)bedrijven het ook meteen goed raak is; voorbeelden te over in het recente verleden...


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #26 Gepost op: 16 augustus 2014, 16:33:03
Citaat van: André Welten link=msg=1289822 date=1408198680
Het valt mij op dat áls het mis gaat bij die pallet(opslag)bedrijven het ook meteen goed raak is; voorbeelden te over in het recente verleden...
Eigenlijk logisch dat het meteen goed raak is. Pallets staan vaak hoog opgestapeld, zijn gemaakt van vurenhout en er kan aan alle kanten zuurstof bij waardoor de pallets een ideale voedingsbodem zijn. De resultaten zijn dan vaak allemaal hetzelfde grote branden met hoge vuurlast en hoge stralingshitte, hitte die vaak over grote afstand nog waarneembaar is.


Raoul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
Reactie #27 Gepost op: 17 augustus 2014, 11:50:49
 In de nacht van vrijdag op zaterdag heeft een grote brand gewoed in een pallet bedrijf aan de Wiegelraderstraat in Bingelrade gemeente Onderbanken. Omstreeks 03.45 uur ontdekten passanten de brand die buiten in de opslag van pallets woedde en zij waarschuwden de bewoners en alarmeerden de hulpdiensten. De brandweer rukte met groot materieel uit en wist te voorkomen dat het vuur oversloeg naar een grote loods en het woonhuis. Een grote hoeveelheid pallets ging in vlammen op. De bewoner en een van de passanten liepen lichte brandwonden op en zij werden terplaatse door de ambulancedienst behandeld. De brand zorgde voor enige overlast doordat er kleine asdeeltjes afkomstig van het hout verspreid werden en er sprake was van lichte stankoverlast. Het was voor de omgeving echter niet noodzakelijk om maatregelen te nemen. Omstreeks 06.00 uur werd het sein brandmeester gegeven. Om zoveel mogelijk overlast te voorkomen laat de brandweer het vuur gecontroleerd uitbranden. Dit kan wellicht nog de hele dag duren. De schade voor het bedrijf is aanzienlijk, over de oorzaak van de brand is nog niets bekend.

 
Melding - Buitenbrand

Nader bericht - Zeer grote brand

Voertuigen - TS-4441, TS-3241, TS-3131, TS-3941, TS-4531, HW-2651, SB-2861, HA-3481 + WTH-3962, HA-3581+DPH-2962, HA-3381 + WTH-3762,  HA-3681 + VBC-0899, WVD-3121 OVD-3491, OvD-3891, HOVD-3291, RAGS-1993, ME-1998

Gealarmeerd
- Kazerne Onderbanken, Kazerne Brunssum, Kazerne Sittard-Middenweg,  Kazerne Schinnen, Kazerne Stein, Kazerne Geleen, Kazerne Meerssen, Officier van Dienst, Hoofd Officier van Dienst, Regionaal Officier van Dienst, Regionaal Commandant van Dienst, Centraal bureau, Voorlichting,











Bron: Foto en Videoteam Brandweer Zuid-Limburg


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #28 Gepost op: 17 augustus 2014, 12:37:09
Volgens eerdere berichten in de pers was in het begin de bluswaterwinning wat problematisch.
Om 3.38 eerste alarmeringen, om 4.21 alarmering WTS 2500.
Dus mogelijk het WTS 2500 ruim een uur na de eerste alarmering in stelling. Is het WTS ook daadwerkelijk ingezet of heeft men het kunnen redden zonder ?

De ervaring leert o.a. Kampen, dat dit soort branden zich snel kunnen ontwikkelen met daarbij een grote hittestraling.
Zijn er in de buurt van deze opslag mogelijkheden om een geboorde put aan te leggen ?
Overigens in Kampen was de branduitbreiding dermate snel en de hittestraling van dien aard dat de brandweer alras moest loskoppelen van de geboorde put omdat deze te dicht in de buurt van de opslag zat. Dus als je besluit tot een geboorde put wel op de nodige afstand aanleggen.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #29 Gepost op: 17 augustus 2014, 14:57:13
Citaat van: Thor link=msg=1289927 date=1408271829
Dus mogelijk het WTS 2500 ruim een uur na de eerste alarmering in stelling. Is het WTS ook daadwerkelijk ingezet of heeft men het kunnen redden zonder ?

De ervaring leert o.a. Kampen, dat dit soort branden zich snel kunnen ontwikkelen met daarbij een grote hittestraling.
Zijn er in de buurt van deze opslag mogelijkheden om een geboorde put aan te leggen ?

Men heeft kunnen werken zonder.

Oa. met de waterwagens van Brunssum, Schinnen, en de SB van geleen gependeld.   Daarnaast stond de waterwagen van Limburg Noord (Susteren) en  een waterwagen van de Natobasis standby.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.