GRIP 1 (passagiersschip Britannia geëvacueerd vanwege lek) IJsselkade - Zutphen 22-06-2014

Auteur Topic: GRIP 1 (passagiersschip Britannia geëvacueerd vanwege lek) IJsselkade - Zutphen 22-06-2014  (gelezen 12030 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Bron rtvoost:
Het is niet duidelijk hoe het lek is ontstaan. RWS heeft onderzoek gedaan in de vaargeul en heeft geen obstakels gevonden die de oorzaak kunnen zijn. De politie doet nog onderzoek of iets drijvends in het water de oorzaak is. Schip is provisorisch met hout gedicht en vanochtend weggesleept. Onderweg nu naar A'dam voor reparatie.

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=192593&cat=1


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Onderzoek oorzaak lek cruiseschip in volle gang
http://www.destentor.nl/regio/zutphen/onderzoek-oorzaak-lek-cruiseschip-in-volle-gang-1.4416983

Het schip liep onder de waterlijn een scheur open waardoor er in korte tijd veel water naar binnen kwam. Toen de passagiers werden opgeschrikt door een harde klap en daarop volgend ontruimingsbevel stond er al tien centimeter water in de gangen. Op dit moment staat er anderhalve meter water in het schip.

N.B. Gelet op de snelheid waarmee het water kennelijk is binnengestroomd moet er wel een behoorlijke schade zijn.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
https://www.youtube.com/watch?v=0HS_UR0tcz8
Zutphen: 194 mensen van schip gehaald na lek
TVGelderland
Citaat
Zutphen: 194 mensen van schip gehaald na lek

ZUTPHEN - Aan de IJsselkade in Zutphen is zondag aan het begin van de nacht het passagiersschip Britannia geëvacueerd vanwege een lek. 154 passagiers en zo'n 40 bemanningsleden zijn van boord gehaald. De opvarenden zijn voornamelijk Oostenrijkse en Duitse senioren en enkele Nederlanders. Voor zover bekend zijn er geen gewonden.

Het lek moet vanuit binnen worden gerepareerd, omdat herstellen vanaf de buitenkant te gevaarlijk is. Het is de bedoeling dat het schip vanavond door twee schepen wordt weggesleept.
Er is water aan boord van het schip gekomen via een lek aan de achterkant van het 110 meter lange schip. De passagiers zijn opgevangen in de Hanzehal in de stad. Ze hebben daar zaken als zeep, tandenborstels en scheermesjes gekregen. Het Rode Kruis stuurde een vrachtwagen met 200 veldbedden, dekens en kussens. In overleg met de rederij zijn de passagiers overgebracht naar hotels in de regio.

'Gat van 1 bij 1 meter'

'Het is een forse lekkage', stelt voorlichter Spijkerman van de brandweer. Het gaat naar verluidt om een gat van 1 bij 1 meter. De brandweer is volop aan het pompen. Er komt nu meer water uit het schip dan dat er binnenkomt. Het schip ligt recht, maar het gaat nog uren duren voor al het water eruit is.
Beroepsvaart uren gestremd

Het passagiersschip was op weg van Deventer naar Keulen toen het beschadigd raakte. Waarschijnlijk heeft het schip iets geraakt. Het was de laatste vakantiedag voor de opvarenden.

De beroepsvaart was urenlang gestremd, want als er schepen langs zouden varen dan zou er deining ontstaan. Het water moest stabiel blijven voor de operatie
Het schip ligt aan de kade. De brandweer rukte met groot materieel uit om te voorkomen dat het schip helemaal zonk. 'We hebben uit de hele regio pompen hierheen gehaald', aldus een woordvoerder van de veiligheidsregio.

https://www.youtube.com/watch?v=x_SXMUaukpI
Lek schip Zutphen gedeeltelijk gedicht
TVGelderland
Gepubliceerd op 22 jun. 2014

https://www.youtube.com/watch?v=mkboJoaHKrU
Lekgeslagen schip in Zutphen weggesleept
TVGelderland
Gepubliceerd op 23 jun. 2014

Citaat
ZUTPHEN - Het lekgeslagen schip in Zutphen is maandagochtend weggesleept. Het is nu onderweg naar Amsterdam waar het zal worden gerepareerd.

Zondagavond is het gat in de romp provisorisch gedicht met houten planken en is het binnengestroomde water weggepompt. Het is nog altijd niet duidelijk hoe het lek is onstaan. Rijkswaterstaat heeft onderzoek gedaan in de vaargeul. Daar waren geen obstakels te vinden die het gat veroorzaakt zouden kunnen hebben. De politie doet nog onderzoek of het gat is geslagen door iets dat in het water dreef.
Bijna 200 man geëvacueerd

154 passagiers en zo'n 40 bemanningsleden werden zondag in het begin van de nacht geëvacueerd, omdat er een gat van naar verluidt 1 bij 1 meter in de romp van het schip zat.

Alle proviand aan boord is aan de Voedselbank in Zutphen gegeven. De kapitein vond het zonde om het eten en drinken weg te gooien.
Scheepvaartverkeer weer vrijgegeven

Het scheepvaartverkeer was urenlang gestremd, want langs varende schepen zouden voor deining zorgen. Het water moest stabiel blijven voor de operatie. Zondagmiddag was er zoveel water uit het schip gepompt dat het vaartuig hoger lag. Daardoor was er minder aanzuigende werking en mochten de andere schepen er weer langs varen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Gilles

  • Veiligheidskundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Goede actie van die kapitein (de proviand aan de voedselbank schenken). Maar ik blijf het een vreemd verhaal vinden, vooral omdat RWS niets heeft gevonden dat de schade kan hebben veroorzaakt.
Het is niet de vraag of iets kan gebeuren, het is de vraag wanneer...


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Gilles link=msg=1279426 date=1403562342
Goede actie van die kapitein (de proviand aan de voedselbank schenken). Maar ik blijf het een vreemd verhaal vinden, vooral omdat RWS niets heeft gevonden dat de schade kan hebben veroorzaakt.

In de media wordt steeds gesproken over een scheur in het achterschip. Bij een scheur denk je eerder aan een interne oorzaak zoals trillingen, vermoeidheid etc. mogelijk in verband met de twee VSP propellers in het achterschip. N.B. Het schip een ex KD is ruim veertig jaar oud. Bij een externe oorzaak denk je meer aan een gat in de romp. Dus iets opgezogen door de propellers en door de huid heen geslagen oid
Overigens als RWS nog niets heeft gevonden dat de schade kan hebben veroorzaakt wil natuurlijk niet zeggen dat het er niet was en mogelijk nog ergens is.


Gilles

  • Veiligheidskundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Dat ben ik met je eens. Heb in een onderzoek naar een brand ook wel eens 800 A4'tjes / 25.000+ logmeldingen door gespit op zoek naar de oorzaak. Uiteindelijk was die ook te vinden maar dat was na heel goed zoeken en weten wat er staat (uiteindelijk konden 25 regels samen herleid worden tot de brand).

Kan in dit geval dus ook. Blijf het vreemd vinden maar er zal ongetwijfeld een keer een rapport komen van collega's van me die één en ander gaan ophelderen...
Het is niet de vraag of iets kan gebeuren, het is de vraag wanneer...


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Weet iemand hoe de registratie van de opvarenden op de wal is verlopen?
(Dit naar aanleiding van de registratie discussie bij de LIVEX 2014)

 ::)


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Citaat van: Doruz link=msg=1279553 date=1403619005
Weet iemand hoe de registratie van de opvarenden op de wal is verlopen?
(Dit naar aanleiding van de registratie discussie bij de LIVEX 2014)

 ::)
Opvang
De passagiers werden in eerste instantie ondergebracht in een sporthal in de stad. Daar werden zij opgevangen door het Rode Kruis. De organisatie zorgde voor zo'n tweehonderd veldbedden, dekens, kussens en hygienekits.
Woordvoerders van de gemeente en het Rode Kruis melden dat de nacht rustig is verlopen. De opvarenden van het schip zijn zondagochtend overgebracht naar hotels in de regio. De reder zoekt een alternatieve manier om de passagiers naar huis te vervoeren.

Bron: http://www.nu.nl/binnenland/3808813/hulpdiensten-evacueren-200-mensen-van-schip-zutphen.html

Je kan er dan vanuit gaan dat een en ander door de gemeente en/of Rode Kruis is geregistreerd.
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Ok Vider bedankt maar ik bedoelde de registratie van de passagiers naar aanleiding van onderstaande quote uit de Livex discussie:

Citaat van: joostvankempen link=msg=1271652 date=1401395500


Een van die plannen is dat CRIB wordt vervangen door SIS: Slachtoffer Informatie Systematiek. Belangrijkste verschil is dat voorheen de gemeente de taak had om ALLE betrokkenen te registreren en dat ze vanaf nu alleen nog slachtoffers gaan registreren die niet in staat zijn om zelf familie of vrienden in te lichten.

De werking van CRIB was altijd heel moeizaam, omdat het nooit duidelijk was wanneer de lijst nu compleet was en daarom werd er heel lang gewacht met vrijgeven. Dat leidde aan de ene kant tot onzekerheid bij familie, vrienden, maar ook tot kritische vragen van de pers. Aan de andere kant is door de opkomst van mobieltjes, social media etc. een betrokkene vaak zelf veel sneller in staat om zijn familie in te lichten dan de overheid dat ooit zou kunnen.

Met SIS is het uitgangspunt dat iedereen die zichzelf kan redden en zelf bv. familie kan Whatsappen, dat gewoon lekker moet doen en die gaat de gemeente dan ook niet registreren. Ze gaan juist wel alle doden, zwaargewonden etc. registreren en veel uitgebreider dan voorheen de juiste gegevens bij die persoon zoeken. Zodat familie sneller kan worden ingelicht. Voor SIS krijgen de VR's landelijk 1 werkwijze en ook een bijbehorend computerprogramma. De gemeenten zijn nog steeds verantwoordelijkheid voor bevolkingszorg, zij leveren waarschijnlijk ook de handjes, maar wel onder de vlag van de VR.

http://snellerinformatieslachtoffer.nl/

Dus ik ben benieuwd of SIS (geen registratie behalve doden en gewonden)hier ook is toegepast of dat er gewoon ouderwets ' koppen zijn geteld' ? ::)


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Kapitein cruiseschip negeerde laagwater bij Zutphen
 
Citaat
De Franse kapitein van het cruiseschip Brittania, dat in juni op de IJssel bij Zutphen bijna zonk, heeft niet gelet op de lage waterstand op de rivier. Hij had dat wel kunnen weten en daarom wordt hem slecht zeemanschap verweten, aldus de politie dinsdag. Het Openbaar Ministerie moet nog besluiten of het de schipper vervolgt.
bron RTVoost
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=196786&cat=1