http://www.omroepwest.nl/nieuws/19-08-2014/verplicht-rookmelders-haagse-parkeergarages#comment-329313DEN HAAG - 'Ondergrondse parkeergarages in Den Haag moeten verplicht rookmelders krijgen', zegt Rajesh Rannewash, PvdA-raadslid in Den Haag. Het raadslid reageert op de brand in de parkeergarage in de Haagse Brueghelstraat.
Het is nog onduidelijk waardoor zaterdagavond de brand is ontstaan. Dat meldde de politie maandagavond bij een bewonersbijeenkomst. Het onderzoek naar de oorzaak loopt nog.
'Nu is de schade beperkt gebleven tot materieel maar het had veel ernstiger kunnen aflopen', stelt Rajesh Rannewash. 'Ook de huizen boven en naast de parkeergarage hebben geen rookmelders en dat terwijl er zo'n gevaarlijke situatie is ontstaan'.
Rookmelders en camera's
De bewoners van 40 appartementen in de Brueghelstraat in Den Haag moesten zaterdagavond hun huis uit, nadat brand was uitgebroken in de parkeergarage onder hun portiekflat. Alle bewoners zijn inmiddels weer terug naar huis, behalve één gezin. Zij verblijven nog in een hotel, omdat de stroom in hun woning nog niet werkt.
'Ik weet nog steeds niet hoe mijn auto er aan toe is,' vertelt een eigenaar van een Volkswagen. 'Het is natuurlijk te gek voor woorden dat er geen rookmelders en camera's in de parkeergarage zijn geïnstalleerd. Bij mij zijn in diezelfde garage een keer de kentekenplaten van mijn auto gehaald. Toen is er drie maanden lang illegaal met mijn kentekenplaten getankt.'
Bewonersbijeenkomst
'Ik ben trouwens wel erg te spreken hoe snel de gemeente Den Haag en burgemeester Van Aartsen hebben gehandeld . Die bewonersbijeenkomst die we hebben gehad was erg goed geregeld. Maar ja, daarmee heb ik mijn auto nog niet terug' , zucht hij.