Nou, zo simpel ligt het volgens mij niet, er komt ook een stuk productgarantie bij kijken natuurlijk.. Dus verplicht zijn ze het zeker wel.. Moreel gezien zijn ze het al helemaal verplicht, als je je marktpositie in Nederland niet om zeep wil helpen..
Samen met de afnemer (brandweer) komt de leverancier tot een akkoord van het pakket van eisen*.
Er zijn na onderzoek van het ademluchtsysteem twee mogelijkheden.
Dit onderzoek moet naar mijn mening ter controle, door de afnemer gebeuren, voordat het product in grote lijnen wordt aanbesteed & uitgerold.- Het ademluchtsysteem voldoet aan het pakket van eisen.
- Het ademluchtsysteem voldoet niet aan het pakket van eisen.
Bij optie 1 is het bedrijf de afnemer niets verplicht. Alles wat het bedrijf onderneemt is dus de morele 'verplichting' om het eigen bedrijf niet om zeep te helpen. Optie 2 daarentegen, is de leverancier wel degelijk verschillende dingen verplicht. Aangezien de leverancier een verklaring heeft afgelegd met daarin de melding dat het heeft voldaan aan NEN-EN 137:2006, ga ik ervan uit dat aan het pakket van eisen van de brandweer is voldaan en optie 1 dus van toepassing is.
*pakket van eisen - Zijn er voor specifiek materieel pakketten van eisen binnen Brandweer Nederland? Of is de enige eis dat het product voldoet aan de betreffende Europese Normen?
Nogmaals een vraag van mij herhaald: Is er ergens een team binnen Brandweer Nederland (of binnen het ministerie) die dit pakket van eisen naloopt en test? Of is het puur en alleen de zekerheid die de leverancier geeft?