Als we ervan uit gaan dat het betreffende ademluchtsysteem aan de NEN-EN 137:2006 voldoet, en toch al 3x is afgebroken (afgebroken of losgeschoten?), wil dit dan zeggen dat de Europese Norm aangepast moet worden?
Heeft Brandweer Nederland een groep die test of het materieel ook werkelijk aan de vereiste Europese Normen en de verwachtingen van de brandweer voldoet? (niet alleen voor ademluchtsystemen, maar voor al het materieel)
Het enige wat ik duidelijk probeer te maken is dat, als het product voldeed aan NEN-EN 137:2006, het aan de Europese Norm ligt dat het hier fout is gegaan.
Zijn er voor specifiek materieel pakketten van eisen binnen Brandweer Nederland? Of is de enige eis dat het product voldoet aan de betreffende Europese Normen?
Nogmaals een vraag van mij herhaald: Is er ergens een team binnen Brandweer Nederland (of binnen het ministerie) die dit pakket van eisen naloopt en test? Of is het puur en alleen de zekerheid die de leverancier geeft?
Zoals hierboven door mij al vaker aangegeven, leuk zo'n keurmerk, daar kan de leverancier zich lekker achter schuil houden... Maar als daarin, zoals Peter een aantal posts hierboven zegt, het vallen en stoten van ondergeschikt belang is, dan is er toch iets goed mis met die Europese Norm(en) en met het toezicht of de controle hierop. Heeft Dräger nog eisen van zichzelf uit betreffend een aanvulling op NEN-EN 137:2006 zoals het niet-losschieten van een koppeling van de ademluchtcilinder? Of gaat het hun, zoals ik de 'verklaring' begrijp er alleen om dat hun ingedekt zijn door aan de Europese Norm te voldoen?
Heb het al vaker gevraagd, maar nogmaals want ik maak me er zorgen om de veiligheid: Is er iemand of een groep binnen de brandweer die deze normen test, controles uitvoert of überhaupt weet wat er wel of niet in staat? Toezicht op de kwaliteit van de leveranciers en toezicht op het nakomen van afspraken zoals ze in het pakket van eisen staan. En is zo'n pakket van eisen uitgebreider dan het hoofdstuk 'garantievoorwaarde' en 'voldoen aan Europese Norm'? Wie heeft hier het overzicht op? Wie stelt die eisen op? Is dit landelijk of per veiligheidsregio? Of is het gewoon: Leuk, Europees vastgesteld dan zal het wel goed zijn.. Met zoals nu blijkt alle gevolgen van dien.