Kan iemand mij dan misschien vertellen hoe het gaat als de brandweer bepaald materieel wil aanschaffen? Is er een bepaalde kwaliteitscontrole of is het puur het vertrouwen op de leverancier met een NEN met een leuk cijfertje erachter?
En is er inmiddels meer bekend over hoe nou verder? Invoer in andere regio's? Waarom het precies Haaglanden betrof? Kwaliteitscontrole op ander materieel?
Het zal hier gaan om een investering van (geschat) globaal 4-5 miljoen euro in ademluchtapparatuur en alles wat daarmee te maken heeft. Bij een dergelijke investering moet een krediet worden aangevraagd en goedgekeurd. Die aanvraag zou deugdelijk door de brandweer moeten worden onderbouwd.
Aan de hand van een programma van eisen technisch/operationeel wordt een aanvraagbestek geformuleerd en worden de contractvoorwaarden (garantiebepalingen, leveringsvoorwaarden, prijs en levertijd etc.) opgesteld aan de hand waarvan de verschillende aanbieders (zeg bijv. 10) worden uitgenodigd om een offerte te maken.
Aan de hand van de offerten van de diverse aanbieders wordt een shortlist opgesteld van meestal drie, vier aanbieders waarmee verder uitvoerig wordt onderhandeld. Uiteindelijk wordt op basis van kwaliteit
operationele/technische kwaliteiten, prijs, levertijd, garantie en leveringsvoorwaarden etc. servicemogelijkheden reputatie en ervaring een leverancier genomineerd.