Gebruikte mobs en porto's

Auteur Topic: Gebruikte mobs en porto's  (gelezen 5480 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

rob dierenambulanc

  • Gast
Gepost op: 11 juli 2005, 18:59:45
Ik vraag me af wat er in de meeste gevallen gebeurd met mobilofoons en portofoons die niet meer gebruikt worden (bv door invoer c2000)
Nu ben ik ook nog zendamateur en vroeg me dat af. Want die motorola's en condors zijn nog prima te gebruiken en om te zetten in de amateurbanden.




Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #1 Gepost op: 11 juli 2005, 19:26:04
Ja inderdaad, als ze ze wegdoen wil ik er ook wel een paar hebben. Is handig in frankrijk met skiën !!
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


Rolf Pieters

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
  • Rolf Pieters
Reactie #2 Gepost op: 11 juli 2005, 20:30:31
In het verleden ben ik betrokken geweest bij de ontmanteling van het 80 MHz-mobilofoonnet ALEX-70. Dat was een landelijk mobilofoonnet van de "Algemene Verkeersdienst" van de Rijkspolitie en van de Rijkspolitie te water. Deze diensten gingen later verder als "KLPD".
Dat net werd toen ontmanteld in verband met de komst van ALEX-90 en ILM.

Alle oude radio-apparatuur werd toen onklaargemaakt en VERNIETIGD. Mede omdat deze appartuur op nog steeds operationele politiebanden functioneerde, was het niet wenselijk dat deze ging 'zwerven'.

Als men slim is zal men ook nu al die apparatuur vernietigen. De (eventuele?) nieuwe gebruiker van de frequenties zal er niet blij mee zijn als alle oude apparatuur een ongecontroleerd tweede leven gaat leiden.
Daarnaast is de 80Mc-apparatuur veelal niet geschikt om om te bouwen naar amateurbanden.
Voor de 450/460Mc-apparatuur ligt dat wellicht anders, maar deze apparatuur is vaak toch al aan het einde van de levensduur.

Leuk voor de hobby, maar een nachtmerrie voor de instanties die moeten waken over het gebruik van de ether als al die spullen 'opgaan in de massa'.


rob dierenambulanc

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 11 juli 2005, 20:41:39
Citaat
Leuk voor de hobby, maar een nachtmerrie voor de instanties die moeten waken over het gebruik van de ether als al die spullen 'opgaan in de massa'.

Dat is natuurlijk het grote gevaar. Maar zelf vind dat oude spul wel lekker werken. Heb zelf een condor en 2 philips mobilofoons.

Overgens heb ik een amateur porto van Icom de IC W32E. Daar kan ik geheel komen op de portofoon frequentie van de politie en de TQ code kan men zo instellen. Ik doe daar uiteraard niets mee, maar het is een feit dat het kan.Dus het gevaar van misbruik zit niet alleen in oud gebruikte spul.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #4 Gepost op: 11 juli 2005, 22:41:47
Daarnaast is de 80Mc-apparatuur veelal niet geschikt om om te bouwen naar amateurbanden.

Jawel hoor dat gaat prima. Condors en andere apparatuur functioneren uitstekend op 74 MHz (PLD) en vanaf daar is het een klein stukje naar de 4-meter (70 MHz). Voor de Condors (TMC-84) bestaat zelfs een amateureprom met doorlopend VFO. Afregelen op 4-meter en gaan :)

Groeten, Peter.


rob dierenambulanc

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 11 juli 2005, 23:40:09
Kwa oud mobilofoon spul gebruik ik 2 philips-mobs fm1000 voor 2 mtr en 70 cm en een condor 16 voor 2 meter. Zie foto's




zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #6 Gepost op: 12 juli 2005, 00:19:04
er is geen enkel bezwaar tegen om de huidige analoge apperatuur op de markt te brengen, eventueel via de geeikte zendamateur kanalen, immers alle ptt mobilofoons zijn zo ook aan een tweede leven(mischien wel derde) begonnen en zijn zelfs naar volle tevredenheid gebruikt door de brandweer als vervanging van kapotte mobilofoons, of mobilofoons die niet meer aangeschaft mochten worden in verband met de komst van C2000 en hebben zo lange tijd de communicatie gaande gehouden.

overigens de condor door Rob dierenambulance getoond is een oude ptt mobilofoon (uit het verhuurnetwerk van de ptt), daar zijn er heel veel van geschonken aan ''het museum voor de zendamateur'',waar ze door zendamateurs na vertoon van hun vergunning voor een kleine prijs gekocht konden worden, voor experimenteel radio onderzoek zoals dit heet.

de TMC84 heete bij de ptt anders, maar een eprom met alle politie kanalen er in en hij kon communiceren met de politie portofoons.

het enige verschil is dat de amateur banden meestal met frequentiemodulatie werken en de hulpverlenings apperatuur met fase modulatie, je verstaat elkaar wel, maar lijkt net als of je hees bent, maar ombouw is mogelijk.

een ander probleem voor een aantal mobilofoons is dat de eindtrap het hoogst giftige berriliumoxide bevat en als de overheid dit willen vernietigen mag dit niet zomaar, terwijl als ze naar de amateurs gaan ze van dit probleem af zijn.
Nemo me impune lacessit


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #7 Gepost op: 12 juli 2005, 04:10:41


Zoeen hebben wij er ook nog ::) in onze nieuwe bus... :-[
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


rob dierenambulanc

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 12 juli 2005, 18:28:53

Zoeen hebben wij er ook nog ::) in onze nieuwe bus... :-[

Ja het is oud spul, maar wel oer degelijk.