Vervoeren ja/ nee?

Auteur Topic: Vervoeren ja/ nee?  (gelezen 19116 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Rescue-Boy

• Forum gebruiker
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #10 Gepost op: 12 juli 2005, 11:44:35
Ik neem aan dat het met een vaartuig weer anders ligt...

Henk

Ja dan beslist de RMD arts of er vervoert wordt en door wie er vervoert wordt. 8)
NoordBorgh go's North again in 2009

Albert Dijkstra

• Gast
Reactie #11 Gepost op: 12 juli 2005, 17:01:17
Ook hier zijn in het Zeeuwse afspraken met de KNRM over gemaakt. Indien een medevac dient plaats te vinden wordt een ambuteam mee a/b genomen.

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #12 Gepost op: 12 juli 2005, 19:59:50
Ik neem aan dat het met een vaartuig weer anders ligt...

Henk

Henk,

ik neem aan dat er een diversiteit aan scenario's te bedenken is, wanneer jullie wel en wanneer jullie niet gaan vervoeren.

Iemand van boord halen en overbrengen voor het hechten van een wondje aan z'n arm bij een huisarts die vlak bij de jachthaven woont, zie ik geen bezwaar.

Maar iemand die tijdens het gijpen een giek voor zijn hoofd heeft gehad en vervolgens bewusteloos met vrije ademweg en ademhaling en rustige, krachtige pols in het gangpad ligt, dat je daar eerst ff wacht op ambulancepersoneel om een dergelijk persoon te gaan vervoeren.
Elke hulpverlening start met communicatie.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 13 juli 2005, 13:22:07
Henk,

ik neem aan dat er een diversiteit aan scenario's te bedenken is, wanneer jullie wel en wanneer jullie niet gaan vervoeren.

Iemand van boord halen en overbrengen voor het hechten van een wondje aan z'n arm bij een huisarts die vlak bij de jachthaven woont, zie ik geen bezwaar.

Maar iemand die tijdens het gijpen een giek voor zijn hoofd heeft gehad en vervolgens bewusteloos met vrije ademweg en ademhaling en rustige, krachtige pols in het gangpad ligt, dat je daar eerst ff wacht op ambulancepersoneel om een dergelijk persoon te gaan vervoeren.

Ik bedoel meer vervoeren met een vaartuig. Als iemand in het water ligt en je haalt 'm in de boot kun je net zo goed met aangepaste snelheid doorvaren lijkt me. Ernstig gewonden aan boord mooi laten liggen, zelf bij blijven voor bewaking ABC en andere boot ambupleeg laten halen.  Wel een boot bij houden voor zekerheid.

Henk

KNRM-veere

• Gast
Reactie #14 Gepost op: 13 juli 2005, 17:01:21
Ook hier zijn in het Zeeuwse afspraken met de KNRM over gemaakt. Indien een medevac dient plaats te vinden wordt een ambuteam mee a/b genomen.  

Maar nadat er contact is geweest met de RMD....

Lars Carree

• Forum gebruiker
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #15 Gepost op: 13 juli 2005, 19:07:37
Er hoeft niet perse contact te zijn met de RMD. De KNRM doet dit wel om de organisatie in te dekken

KNRM-veere

• Gast
Reactie #16 Gepost op: 13 juli 2005, 19:45:30
Er hoeft niet perse contact te zijn met de RMD. De KNRM doet dit wel om de organisatie in te dekken

I.v.m. extra medische krachten als er geen ambu. personeel aanwezig is misschien? De  knrm heeft het zelf binnen de organisatie verplicht gesteld zodat er zo min mogelijk dingen fout kunnen gaan.

Jeff

• Forum gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 13 juli 2005, 22:28:02
Dus als je kiest om iemand te vervoeren, en dat blijkt achteraf een verkeerde keus te zijn, dan kan je hier tot op zekere hoogte niet op worden afgerekent?

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #18 Gepost op: 14 juli 2005, 08:59:27
Dus als je kiest om iemand te vervoeren, en dat blijkt achteraf een verkeerde keus te zijn, dan kan je hier tot op zekere hoogte niet op worden afgerekent?

Jeff,

dat is bijna juist. Alleen als er een duidelijke dreiging is van gevaar mag je iemand verplaatsten. Maar stel: je vervoert en door jouw handelen ontstaat er blijvend lichamelijk letsel. Hoe denk je dat dat staat in je verenigings jaarverslag, krantenartikelen en je persoonlijke gemoedsrust?

En Henk,

je kent je werkgebied. Je weet hoe de procedures lopen. Dus als jij als "First-Responder" een drenkeling redt middels aan boord te halen, ben je niet goed bezig om ter plekke te wachten op een ambu. Uiteraard vaar je naar een jachthaven of ander afspreekbaar aanrijpunt.

Er zijn genoeg scenario's die wel voorschrijven te wachten op het "gele" busje. En dan hebben we het hoofdzakelijk om allemaal traumatische casusistieken.

Basisregel, blijf logisch nadenken!!!
Elke hulpverlening start met communicatie.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 14 juli 2005, 22:14:10
En Henk,

je kent je werkgebied. Je weet hoe de procedures lopen. Dus als jij als "First-Responder" een drenkeling redt middels aan boord te halen, ben je niet goed bezig om ter plekke te wachten op een ambu. Uiteraard vaar je naar een jachthaven of ander afspreekbaar aanrijpunt.

Er zijn genoeg scenario's die wel voorschrijven te wachten op het "gele" busje. En dan hebben we het hoofdzakelijk om allemaal traumatische casusistieken.

Basisregel, blijf logisch nadenken!!!

Eens, dat wou ik horen  ;D!

Met "aan boord" bedoelde ik niet aan boord van de reddingsboot, dit voor alle duidelijkheid.

Henk