Dinsdag (gisteren dus) hadden wij een melding van een omgeslagen lasertje met twee opvarenden, kinderen in het water, in zwemkleding op de dijk van het Eemmeer, vlak bij de Eemhof. In eerste instantie weigerden ze hun bootje in de steek te laten, ondanks het aandringen van twee passanten: een zeilboot en een salonkruiser. Pas later meldde de salonkruiser dat hij de kinderen over had weten te halen aan boord te komen. Omdat wij voor een loze melding van een vastgelopen zeilboot toch al op het water (het IJmeer) waren zetten wij snel koers naar de opgegeven positie.
Daar de Reddingsbrigade Blaricum in het verleden ons te kennen gegeven heeft het op prijs te stellen om gewaarschuwd te worden ook al zijn wij reeds ergens naar onderweg, verzochten wij het KWC RB Blaricum te Alarmeren. Matthijs en ik meldden ons met de Seeker 10 minuten later ter plaatse waarop Matthijs aan boord ging bij de salonkruiser om de kinderen te onderzoeken.
Hij was daar nog mee bezig toen even later de Blaricum 1 aan kwam varen. Ik vroeg om overleg maar daar had de reddingsbrigade geen tijd voor, nog in zwemkleding, zonder reddingsvest werden de kinderen gesommeerd over te stappen aan boord van de Blaricum 1. Ik kreeg nog net gedaan dat ze ze in warmtedekens inpakte voor het gas open ging, maar ook daarvan is de werking maar beperkt aan boord van een open RIB die met 35 knopen over het water gaat. Zonder de kinderen goed bekeken te hebben werd hun toestand over 16 bestempeld als "licht onderkoeld" en meldden zij dat ze zich naar de gereedstaande ambulance spoedden.
Mijn plan was eerder ze aan boord van de warme salonboot te houden en daarin rustig onder toezicht van Matthijs, met zuurstof voorhanden, naar de overkant naar Bunschoten-Spakenburg te varen, dan konden ze altijd nog door de ambu onderzocht worden als ze nog niet voldoende op verhaal waren gekomen.
Hier koos ik dus voor niet zelf vervoeren, maar misschien zijn er nog meer mensen het daar niet mee eens, net zo als RB Blaricum.
Wel wilde ik dat ik een foto had van Mattijs z'n gezicht toen zijn "patiëntjes" uit z'n handen werden getrokken.
Henk
PS Wij hebben standaard twee extra reddingsvesten aan boord "voor het geval dat".