Vervoeren ja/ nee?

Auteur Topic: Vervoeren ja/ nee?  (gelezen 19118 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

KNRM-veere

• Gast
Reactie #20 Gepost op: 15 juli 2005, 08:49:48
.......... Uiteraard vaar je naar een jachthaven of ander afspreekbaar aanrijpunt.

Wij hebben een aantal rendez-vous punten met de RAVZ afgeproken, dit mede omdat we geen direct contact hadden(hoop dat dit anders wordt met c2000) met de Ambulance. We geven een rendez-vous punt door aan de AC en die sturen daar de Ambu heen. Tenzij we allebij tegelijk gealarmeerd worden en duidelijk is dat het Ambu-personeel a/b mee moet. Daarom hebben we op het station standaart 2 RAVZ reddingvesten hangen in ons boothuis.

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #21 Gepost op: 16 juli 2005, 07:55:34
Wij hebben een aantal rendez-vous punten met de RAVZ afgeproken, dit mede omdat we geen direct contact hadden(hoop dat dit anders wordt met c2000) met de Ambulance. We geven een rendez-vous punt door aan de AC en die sturen daar de Ambu heen. Tenzij we allebij tegelijk gealarmeerd worden en duidelijk is dat het Ambu-personeel a/b mee moet. Daarom hebben we op het station standaart 2 RAVZ reddingvesten hangen in ons boothuis.

Sander,

gisteren is er overleg geweest tussen de KNRM en de diverse GHOR regio's en BZK (?) over de samenwerking tussen de KNRM en de "proffessionele" hulpverleners. Hierbij was de vraagstelling: "Kan de KNRM instappen in de (strand-) hulpverlening?" Hierbij wil de KNRM hun werkgebied en taken duidelijk vergroten.
Ook een vraagstelling is: "Wanneer heeft een verpleegkundige als bemanningslid meerwaarde en wanneer moet er ambulance personeel mee?" Op termijn zullen zeker voor de KNRM richtlijnen worden opgesteld voor het vervoer. Wanneer wel en wanneer niet.

Alleen je laatst regel verbaast me. Een collega van me wist me te melden dat ambulance personeel uitsluitend aan boord mag als zij een overlevingspak dragen en is een zwemvest niet voldoende. En voor de duidelijkhied type "Valentijn". En dat de reddingboot van de KNRM daar NOOIT wacht op de ambulance, en zij regelmatig met een particuliere berger dan ter plaatse gaan. Dit in tegenstelling tot hun collegea hieronder.

foto KNRM Scheveningen

En wat C2000 betreft. Vaak ben je zo lang aan het zoeken in je banken voor het juiste koppel kanaal, dat je eerder ter plaatse bent. Men gaat over een tijdje kijken welke kanalen er in de verschillende banken moeten en daarna de porto's opnieuw programmeren voor een beter en vriendelijker gebruik.
Elke hulpverlening start met communicatie.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 16 juli 2005, 09:05:27
Sander,

gisteren is er overleg geweest tussen de KNRM en de diverse GHOR regio's en BZK (?) over de samenwerking tussen de KNRM en de "proffessionele" hulpverleners. Hierbij was de vraagstelling: "Kan de KNRM instappen in de (strand-) hulpverlening?" Hierbij wil de KNRM hun werkgebied en taken duidelijk vergroten.

opmerkelijk. Toen ik dat hier een jaar geleden aankondigde werd dat als zeer onwaarschijnlijk afgedaan... :P Jammer, maar het komt er toch van. En hier komt meteen mijn volgende stelling: de KNRM gaat voor deze service geld vragen aan de betreffende gemeentes...

Henk

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #23 Gepost op: 16 juli 2005, 11:33:43
En hier komt meteen mijn volgende stelling: de KNRM gaat voor deze service geld vragen aan de betreffende gemeentes...

Henk
Ik denk dat de KNRM er dan meteen vanuit kan gaan dat ze dan geen cent zullen krijgen,aangezien de gemeentes steeds meer gaan bezuinigen

Albert Dijkstra

• Gast
Reactie #24 Gepost op: 16 juli 2005, 17:26:13
Sinds wanneer is een gemeente verantwoordelijk voor het ambulancevervoer?

KNRM-veere

• Gast
Reactie #25 Gepost op: 16 juli 2005, 21:17:48
Alleen je laatst regel verbaast me. Een collega van me wist me te melden dat ambulance personeel uitsluitend aan boord mag als zij een overlevingspak dragen en is een zwemvest niet voldoende. En voor de duidelijkhied type "Valentijn". En dat de reddingboot van de KNRM daar NOOIT wacht op de ambulance, en zij regelmatig met een particuliere berger dan ter plaatse gaan. Dit in tegenstelling tot hun collegea hieronder.

beste RR,

Waar heeft die collega dat dan gehoord/gelezen? En kun je het bovenstaande nog even toelichten want ik begrijp het ff niet... ???

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 17 juli 2005, 00:53:51
Sinds wanneer is een gemeente verantwoordelijk voor het ambulancevervoer? 

De "service" van de KNRM beperkt zich niet tot ambulance diensten, maar zal vèèl breder uitpakken...

Henk

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #27 Gepost op: 17 juli 2005, 11:37:15
De "service" van de KNRM beperkt zich niet tot ambulance diensten, maar zal vèèl breder uitpakken...

Henk

Vandaar het overleg van afgelopen week tussen de KNRM en de verschillende hulporganisaties. Zeker op de Wadden eilanden kan de KNRM goed "scoren" in een brede multi-disciplinaire samenwerking. Voor bepaalde inzetten en gebieden beschikken zij over het goede materiaal.

Vraagstelling voor de KNRM-ers: "Willen zij in een dergelijk brede structuur plaats hebben?" Voor bijvoorbeeld mijn bekende regio, zou dat dan inhouden, dat de waterhulpverlening ondergeschikt gemaakt zou gaan worden aan de strandhulpverlening, omdat deze veel vaker voorkomt.
Elke hulpverlening start met communicatie.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 20 juli 2005, 03:11:29
Dinsdag (gisteren dus) hadden wij een melding van een omgeslagen lasertje met twee opvarenden, kinderen in het water, in zwemkleding op de dijk van het Eemmeer, vlak bij de Eemhof. In eerste instantie weigerden ze hun bootje in de steek te laten, ondanks het aandringen van twee passanten: een zeilboot en een salonkruiser. Pas later meldde de salonkruiser dat hij de kinderen over had weten te halen aan boord te komen. Omdat wij voor een loze melding van een vastgelopen zeilboot toch al op het water (het IJmeer) waren zetten wij snel koers naar de opgegeven positie.

Daar de Reddingsbrigade Blaricum in het verleden ons te kennen gegeven heeft het op prijs te stellen om gewaarschuwd te worden ook al zijn wij reeds ergens naar onderweg, verzochten wij het KWC RB Blaricum te Alarmeren. Matthijs en ik meldden ons met de Seeker 10 minuten later ter plaatse waarop Matthijs aan boord ging bij de salonkruiser om de kinderen te onderzoeken. 
Hij was daar nog mee bezig toen even later de Blaricum 1 aan kwam varen. Ik vroeg om overleg maar daar had de reddingsbrigade geen tijd voor, nog in zwemkleding, zonder reddingsvest werden de kinderen gesommeerd over te stappen aan boord van de Blaricum 1. Ik kreeg nog net gedaan dat ze ze in warmtedekens inpakte voor het gas open ging, maar ook daarvan is de werking maar beperkt aan boord van een open RIB die met 35 knopen over het water gaat. Zonder de kinderen goed bekeken te hebben werd hun toestand over 16 bestempeld als "licht onderkoeld" en meldden zij dat ze zich naar de gereedstaande ambulance spoedden.

Mijn plan was eerder ze aan boord van de warme salonboot te houden en daarin rustig onder toezicht van Matthijs, met zuurstof voorhanden, naar de overkant naar Bunschoten-Spakenburg te varen, dan konden ze altijd nog door de ambu onderzocht worden als ze nog niet voldoende op verhaal waren gekomen.

Hier koos ik dus voor niet zelf vervoeren, maar misschien zijn er nog meer mensen het daar niet mee eens, net zo als RB Blaricum.

Wel wilde ik dat ik een foto had van Mattijs z'n gezicht toen zijn "patiëntjes" uit z'n handen werden getrokken.

Henk

PS Wij hebben standaard twee extra reddingsvesten aan boord "voor het geval dat".

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 20 juli 2005, 05:41:05
ik heb voorgaande posting ook geplaatst op de site van RB Blaricum, (zie deze linkje kan daar reacties plaatsen bij hun inzetten.

Let op de verschillen van "observatie"...

Henk