Vervoeren ja/ nee?

Auteur Topic: Vervoeren ja/ nee?  (gelezen 18911 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #30 Gepost op: 20 juli 2005, 09:06:58
Henk,

of je nu een "stay & play" of "scope & run" doet, voor elk scenario is wat voor te zeggen. Laat ik wel bekennen dat ik de parameters niet ken en over de lokaties ook geen zicht heb. Onderstaande komt van je link en dan denk ik idd aan een vlotte overtocht naar een controle centrum/ ambulance, maar wel ingepakt in een "Thermo-loc".

Citaat
Ter plaatse bleken de twee drenkelingen geruime tijd, meer dan een half uur, in het water te hebben gelegen. Omdat dit de nodige risico’s op second drowning en onderkoeling met zich meebrengt werd een ambulance verzocht in de haven van Spakenburg. Daar werden de drenkelingen afgezet voor onderzoek.

Maar laat ik wel noemen, de nette samenwerking. Niet bang of laf om een ander om assistentie of hulp te vragen. Dat toont karakter.
Elke hulpverlening start met communicatie.

rbblaricum

• Gast
Reactie #31 Gepost op: 20 juli 2005, 12:33:15
Even een reactie want HOGE trek weer verkeerde en overhaaste conclussies.

De betreffende zeilboot lag ongeveer 1km van de haven van Bunschoten. Snelle navraag bij de SO'S leerde dat 1 opvarende het koud had en de andere nauwelijks. Ze gaven aan meer dan een half uur in het water gelegen te hebben. Aangezien de alarmcentrale een ambulance gereed had in de haven van Bunschoten was nader onderzoek door de verpleegkundige voorhanden met het oog op eventueel second drowning vanwege het langdurige verblijf in het water en eventueel binnen gekregen water.

De SO's stonden op eigen benen en waren ABC stabiel en zeer goed aanspreekbaar. In foliedekens op de bodem van de boot afgevoerd.

Lijkt me klaar als een klontje, niks zuurstof, niks ter plaatse oplossen. De medi pro's stonden op de wal en daar moesten ze dus naartoe.

Beetje vreemd dat dit, om gelijk te krijgen, op een forum uitgemeten moet worden. Wij leggen geen verantwoording af maar weren ons tegen deze leugenachtige verkeerde voorstelling van zaken.

Als er meer info nodig is kan je mailen.  De reacties zullen weer overweldigend zijn. Dhr Adema en consorten zullen vast een een briljante andere visie hebben maar wij hebben een uitstekende EH achtergrond/opleiding en kunnen dus prima beslissingen nemen op dit gebied. De groeten.

Ernst Brokmeier

• Senior gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 20 juli 2005, 12:52:51

De betreffende zeilboot lag ongeveer 1km van de haven van Bunschoten. Snelle navraag bij de SO'S leerde dat 1 opvarende het koud had en de andere nauwelijks. Ze gaven aan meer dan een half uur in het water gelegen te hebben. Aangezien de alarmcentrale een ambulance gereed had in de haven van Bunschoten was nader onderzoek door de verpleegkundige voorhanden met het oog op eventueel second drowning vanwege het langdurige verblijf in het water en eventueel binnen gekregen water.

De SO's stonden op eigen benen en waren ABC stabiel en zeer goed aanspreekbaar. In foliedekens op de bodem van de boot afgevoerd.

Lijkt me klaar als een klontje, niks zuurstof, niks ter plaatse oplossen. De medi pro's stonden op de wal en daar moesten ze dus naartoe.

Beetje vreemd dat dit, om gelijk te krijgen, op een forum uitgemeten moet worden. Wij leggen geen verantwoording af maar weren ons tegen deze leugenachtige verkeerde voorstelling van zaken.

Als er meer info nodig is kan je mailen.  De reacties zullen weer overweldigend zijn. Dhr Adema en consorten zullen vast een een briljante andere visie hebben maar wij hebben een uitstekende EH achtergrond/opleiding en kunnen dus prima beslissingen nemen op dit gebied. De groeten.

volgens mij erg duidelijk...geen verdere discussie nodig lijkt mij! ;-)
[img]/img]

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
Reactie #33 Gepost op: 20 juli 2005, 13:05:26
Terug komend op het vervoersdebakel. Hier absoluut vervoeren naar de wal geen verkeerde keuze.

Nu fictief: ik ken de aanrijtijden niet, maar als de RB Blaricum gealarmeerd wordt via de Kustwacht, hoe lang is dan in theorie het delay om te wachten op een ambulance? Zou de CPA hier een ambulance voor inzetten zodat de bemanning ter plaatse zou kunnen gaan? Is dit wel eens gecommuniceerd met de deelnemende partyen?
Elke hulpverlening start met communicatie.

rbblaricum

• Gast
Reactie #34 Gepost op: 20 juli 2005, 13:13:07
Ja hierover zijn afspraken tussen de officiele diensten. Eerste uitruk vaart altijd zonder ambupersoneel tenzij direct voorhanden. De tweede boot neemt indien gewenst ambupersoneel mee. Denk hierbij aan reanimatie, boot is overigens uitgerust met aed, nek en rugletsel dat soort zaken. De tweede boot was gisteren brw bunschoten maar toen hadden wij de so's al in de haven.

Post Blaricum zit in buitengebied. Aanrijtijden zijn +15 minuten dus daar wachten we niet op.

Ambulance stelt zich op in de haven het dichtst bij het plaats incident of de makkelijkst bereikbare haven.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 20 juli 2005, 13:44:21

Als er meer info nodig is kan je mailen.  De reacties zullen weer overweldigend zijn. Dhr Adema en consorten zullen vast een een briljante andere visie hebben maar wij hebben een uitstekende EH achtergrond/opleiding en kunnen dus prima beslissingen nemen op dit gebied. De groeten.

Waar zijn de leugens?

Mij gaat het niet om "de buit" maar om wat was in dit geval het beste. De so's aan boord nemen was iets wat wij ook wel hadden kunnen doen, we waren ruim voor de Blaricum 1 ter plaatse, maar ik wilde eerst onderzoeken of ze niet beter aan boord konden blijven van het warme schip. Waarom bij een verschil van inzicht/aanpak meteen zo in de aanval? Als wij eerste hulp aan het verlenen zijn,  verdient het dan geen aanbeveling zich even met elkaar te verstaan? Is het ook niet een klein beetje onze beslissing, om ze nog even aan boord te houden? Scope and run, is dat niet meer voor als ze snel ALS nodig hebben? En moet je dan zelfs niet even de moeite nemen om ze eerst in een thermo deken te wikkelen, en ze dan pas aan boord te nemen (en niet te laten stappen). Op dit forum omdat het belangrijk is dat iedereen van elkaar leert. Ik vind het niet erg om te leren dat mijn inschatting op dat moment niet juist is geweest, door met elkaar van mening te wisselen word je beslist niet slechter in wat je doet. Als het beter is om kinderen in zo'n geval aan boord te nemen en naar de wal te brengen heb ik dat bij deze weer geleerd, dat kunstje kan je een aap nog leren....

Henk

rbblaricum

• Gast
Reactie #36 Gepost op: 20 juli 2005, 13:51:54
Omdat je permanent bezig bent je gelijk te halen op dit forum. Hoogst irritant. Je was zo ruim eerder ter plaatse dat de opstapper nog bezig was met voorstellen.

Als er iets mis gaat op het water tijdens de HV kloppen ze ook niet bij jou aan maar bij de gemeentelijke dienst die er plaatse was.

Jammer maar helaas maar bij so's gaan wij geen discussie voeren en volgen we onze interne afspraken.

En bij hoge uitzondering reageren wij ook eens. HEt affikken moet maar een afgelopen zijn. Kijk eens hoe zij het doen, slecht he, wetende dat wij niet kunnen/mogen reageren.

Je kunt niet lachen en mooi weer spelen ter plaatse en dan vervolgens op internet je gang gaan. Tot zover.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 20 juli 2005, 15:04:15
rbbblaricum,

Het is waar dat een evaluatie beter aan tafel kan gebeuren, bij een kop koffie op jullie post ofzo. Maar daar hebben we helaas nog nooit de kans voor gekregen. Ik heb het grootste respect voor de manier waarop jullie redden en beveiligen, maar de 100% "kwaliteitsgarantie" is niet haalbaar in dit werk, zeker niet als je nooit van elkaar leert door van gedachten te wisselen. Volgende keer zoek ik jullie wel even op, want misschien is internet idd niet het juiste medium om te evalueren...

Henk

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #38 Gepost op: 20 juli 2005, 21:06:02
Ik vindt het hoogste onproffesioneel dat reddingsbrigades elkaar hier op een openbaar forum zwart proberen te maken over een verschil van inzicht in een hulpverlening.
Als jullie zo doorgaan met elkaar de loef afsteken zal het nooit wat worden met de onderlinge samenwerking op de randmeren

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 20 juli 2005, 22:21:43
Nogmaals het ligt niet in mijn bedoeling om een brigade die ik hoog heb zwart te maken. Waarom hebben vooral hulpverleners zo'n overspannen reactie op het aankaarten van inzicht verschillen? Dat wordt nog wat met de kwaliteitscontrole van huisartsten!
Ik ben konstant bezig met een leer/verbeteringsproces. Graag feedback, kom maar op. Als het beter beter kan, graag! Ik doe niets perfekt!

Er zijn natuurlijk altijd mensen die geen fouten maken...

Henk