Vervoeren ja/ nee?

Auteur Topic: Vervoeren ja/ nee?  (gelezen 19115 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

HB-Gast

• Gast
Reactie #40 Gepost op: 20 juli 2005, 23:21:41
Wat een ellende hier zeg........

Het lijkt hier wel kermis. Wat ik vanuit mijn werk weet, zijn er erkende brigades die in overleg met de officiele instanties operaties op de diverse wateren uitvoeren. (dus weet ik dat dat ook op de randmeren zo is) Voor zover mij bekend is HOGE een particuliere dienst die zichzelf "reddingsdienst" noemt. Iets wat zij niet (!!) zijn. Het is en blijft zo dat HOGE een particulier is die graag met zijn bootje over de meren gaat. Niks verkeerd mee als het gaat om een vastgelopen bootje, maar hou het wel fatsoenlijk.

De manier waarop hier wordt gereageerd door mensen van HOGE (zoals ene Henk geloof ik) is buiten alle proporties.

Ik geef RB-Blaricum dan ook groot gelijk dat zij de keuze hebben gemaakt om eerst de mensen in veiligheid te brengen, dit alles in overleg met de officiele instanties. Iets wat HOGE voor zover ik dat lees, niet kan waarmaken.

RB Blaricum ga zo door.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #41 Gepost op: 21 juli 2005, 00:09:21
Wat een ellende hier zeg........

Het lijkt hier wel kermis. Wat ik vanuit mijn werk weet, zijn er erkende brigades die in overleg met de officiele instanties operaties op de diverse wateren uitvoeren. (dus weet ik dat dat ook op de randmeren zo is) Voor zover mij bekend is HOGE een particuliere dienst die zichzelf "reddingsdienst" noemt. Iets wat zij niet (!!) zijn. Het is en blijft zo dat HOGE een particulier is die graag met zijn bootje over de meren gaat. Niks verkeerd mee als het gaat om een vastgelopen bootje, maar hou het wel fatsoenlijk.

De manier waarop hier wordt gereageerd door mensen van HOGE (zoals ene Henk geloof ik) is buiten alle proporties.

Ik geef RB-Blaricum dan ook groot gelijk dat zij de keuze hebben gemaakt om eerst de mensen in veiligheid te brengen, dit alles in overleg met de officiele instanties. Iets wat HOGE voor zover ik dat lees, niet kan waarmaken.

RB Blaricum ga zo door.

Welk belang heb je erbij, als je het hier zo'n kermis vindt het vuurtje nog eens lekker anoniem op te stoken?  Je hebt je bijdrage tot het kermisgehalte met je opruiende stukje behoorlijk geleverd,

dank je wel HB-Gast.

Vind je het erg als ik hier verder niet op reageer, ik trap niet in het valletje...

Het gaat over hoe en wanneer te vervoeren.

Ik blijf stellen dat je geen enkele opleiding recht doet door alleen maar "in de boot te laden en naar de kant te brengen", maar sta open voor suggesties. Natuurlijk zijn er scope & run indicaties, maar wij zijn getrained first responder, juist om een eerste beoordeling te kunnen doen. Alleen maar "Inladen en naar de kant brengen" daar heb je helemaal geen opleiding voor nodig. Enige nuance daarin lijkt me op z'n plaats.

Henk

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #42 Gepost op: 21 juli 2005, 13:45:34
Het lijkt hier wel kermis. Wat ik vanuit mijn werk weet, zijn er erkende brigades die in overleg met de officiele instanties operaties op de diverse wateren uitvoeren.

Helaas Henk,

ik verlaag me wel tot het nivo van deze niet-geregistreerde beter-weter. En is hij of zij een beter-weter?
Ik betwijfel dat, want wat zijn erkende reddingsbrigades? Aangesloten bij RN KNBRD of KNRM of Brandweer of aangestuurd door de Kustwacht. De aanvraag om assistentie naar de twee slachtoffers hebben jullie, HOGÉ, via een melder gekregen. HOGÉ verzoekt zelfs RB Blaricum ter assistentie. Zou de RB Blaricum hetzelfde hebben gedaan? Maar dat even langs de zijlijn.

De vraagstelling in deze topic is: "Wanneer vervoer je een slachtoffer en wanneer wacht je op "proffesionele" hulp?" Enige meerwaarde kan ik in het stuk van meneer of mevrouw HB-GAST niet terug vinden.

RB Blaricum en HOGÉ, hebben jullie naast de isolatie dekens toevallig een "Thermo-loc" onderkoelingspakket of poncho op de boten? Zeker als de vaartijden langer worden zou dit van meerwaarde kunnen zijn. Zie bijvoorbeeld www.thermo-lok.com
Elke hulpverlening start met communicatie.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #43 Gepost op: 21 juli 2005, 14:49:19
Helaas Henk,

ik verlaag me wel tot het nivo van deze niet-geregistreerde beter-weter. En is hij of zij een beter-weter?
Ik betwijfel dat, want wat zijn erkende reddingsbrigades? Aangesloten bij RN KNBRD of KNRM of Brandweer of aangestuurd door de Kustwacht. De aanvraag om assistentie naar de twee slachtoffers hebben jullie, HOGÉ, via een melder gekregen. HOGÉ verzoekt zelfs RB Blaricum ter assistentie. Zou de RB Blaricum hetzelfde hebben gedaan? Maar dat even langs de zijlijn.

De vraagstelling in deze topic is: "Wanneer vervoer je een slachtoffer en wanneer wacht je op "proffesionele" hulp?" Enige meerwaarde kan ik in het stuk van meneer of mevrouw HB-GAST niet terug vinden.

RB Blaricum en HOGÉ, hebben jullie naast de isolatie dekens toevallig een "Thermo-loc" onderkoelingspakket of poncho op de boten? Zeker als de vaartijden langer worden zou dit van meerwaarde kunnen zijn. Zie bijvoorbeeld www.thermo-lok.com

Erger nog, wij voeren op dat moment op verzoek van de kustwacht. De instlling van de kustwacht is het "doelmatig inzetten van middelen.". Als de Seeker vaart, weet men bij de kustwacht na 25 jaar inmiddels dat wij nooit schromen iemand (= wie dan ook!) ter assistentie te roepen als er maar de geringste twijfel is of wij het wel alleen kunnen klaren en zo hoort dat ook. De kustwacht laat het dus aan ons over om aan te geven welke assistentie er gealarmeerd moet worden. Gisterochtend nog was er een verlaten boot op de dijk bij het Block van Kuffeler aangetroffen, op het Markermeer/Kuil van Marken. Bij kontakt met de kustwacht werd door ons voorgesteld ook Marken te alarmeren, welk advies door de kustwacht werd opgevolgd. Bij het horen van de kreet thermo loc ga ik kijken wat er in de clubkas zit. Misschien is dat een zinnige uitgave?

Even gesproken met Ernst J. Lok van Thermo Loc, uitverkocht! Grote leveringen aan het GHOR = door de voorraad heen ???

Ik hoorde dat ene Rolf alles weggesnaaid had, zo'n 800 stuks, weet iemand daar toevallig meer van??

Henk   

Ernst Brokmeier

• Senior gebruiker
Reactie #44 Gepost op: 21 juli 2005, 17:02:34
RR wat is buiten de kapuchon het voordeel van de thermo-loc? ziet er toch redelijk als een normale iso deken uit?
[img]/img]

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
Reactie #45 Gepost op: 21 juli 2005, 17:41:48
RR wat is buiten de kapuchon het voordeel van de thermo-loc? ziet er toch redelijk als een normale iso deken uit?

Erny,

deze hypothermie sets zijn gebruikers vriendelijker dan de zilver goude isolatie dekens die met elk zuchtje wind alle kanten op waaien. Vervolgens het je voor een goede isoplatie eigenlijk ook nog eens een "normale" deken nodig. Dit zit in dit pakket geïntergreerd. Ook kan je als ambulancedienst je scope gewoon op het slachtoffer aangesloten houden zonder storingen etc.

Ik kan er één voor je meenemen als je dat zou willen. Dan kan je dat zelf beoordelen. Maar dan wel na mijn vakantie die morgen ingaat.

Even gesproken met Ernst J. Lok van Thermo Loc, uitverkocht! Grote leveringen aan het GHOR = door de voorraad heen ???

Henk  

;D  8)  ;D

Heb ze gisteren in de GNK geplaatst, dus vandaar dat hij ze niet meer heeft. Deze Thermo-loc zit dus nu standaard in alle GNK's van Nederland.

Fly

• Forum gebruiker
  • piepen is een vak
    • Stichting de Waecker
Reactie #46 Gepost op: 21 juli 2005, 21:24:44
RR

Dance Valley voor de deur ?

:-\
aan het strand is iedereen directeur

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
Reactie #47 Gepost op: 21 juli 2005, 21:30:13
RR

Dance Valley voor de deur ?

:-\

Dance Valley, Beach bop, Sail, DTM, en ga zo maar door. Wordt een drukke periode. Zeker als ze met aanslagen gaan dreigen.

Je was weer vroeg weg vandaag Fly, veel te vroeg!!!!

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #48 Gepost op: 21 juli 2005, 22:12:45
Nogmaals het ligt niet in mijn bedoeling om een brigade die ik hoog heb zwart te maken. Waarom hebben vooral hulpverleners zo'n overspannen reactie op het aankaarten van inzicht verschillen? Dat wordt nog wat met de kwaliteitscontrole van huisartsten!
Ik ben konstant bezig met een leer/verbeteringsproces. Graag feedback, kom maar op. Als het beter beter kan, graag! Ik doe niets perfekt!

Er zijn natuurlijk altijd mensen die geen fouten maken...

Henk
Henk jouw manier van schrijven aangaande dit verhaal doet anders geloven,en komt het bij mij en ook bij de RB-Blaricum over als zijnde kritiek omdat Blaricum de zaak heeft overgenomen  ;)

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
Reactie #49 Gepost op: 22 juli 2005, 20:17:10
Na een kleine inventarisatie hier op de kazerne, zal minder dan de helft van de ambulance bemensing instappen op een reddingboot als het stormt. De ambulance bemensing moet dan wel de mogelijkheid krijgen voor adequate kleding en veiligheidsmiddelen.

Met een gladde zee of binnen water is dat aantal terug gelopen tot 1 structureele weigeraar. In zijn optiek behandelt de ambulance dienst uitsluitend op de veilige wal.
(Ik denk dat we hem maar met Sail 2005 op de pier zetten)

Het is dus zaak om dus direct bij de melding eventuele medische hulp snel in te schakelen, zodat deze met een tweede boot of een boot vanaf een andere lokatie naar het incident gebracht kan worden. Daarbij lettend op de inzetbaarheid van de ambulance bemensing.

Hier vraagt de CPA of men genegen is om deze "ritten" uit te voeren en er zijn  altijd medewerkers die dat graag doen, maar je hebt een keuze.