Vervoeren ja/ nee?

Auteur Topic: Vervoeren ja/ nee?  (gelezen 19126 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #80 Gepost op: 25 juli 2005, 23:06:55
Jammer  :-[
Kortom
Ook hier krijg ik geen antwoord op mijn vraag wat de meerwaarde is.
Ook wij moeten wel eens 20 minuten op een ambu wachten, bij meerdere s.o. Sommige mensen willen gewoon geen geduld hebben en denken met een papiertje op zak half dokter te zijn.
RB Blaricum, ik wens jullie veel sterkte met dit soort  "redders"in jullie omgeving  :-\

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #81 Gepost op: 26 juli 2005, 09:42:43
Jawel, maar je wil/kan niet lezen. Meerdere malen heb ik aangegeven dat het beperken van schade aan een SO meerwaarde kan hebben, vooral voor het SO als het wachten op de ambuplegen langere tijd gaat duren.
Het kan natuurlijk zijn dat jij dat geen meerwaarde vindt. Als je naar meerwaarde voor de brigade zoekt, nou die is er niet. Voor de brigade zijn er alleen nadelen, je moet nog meer naar oefenavonden, nog meer spullen kopen, je zou je de woede van de collega's op je hals kunnen halen omdat ze jaloers zijn, (je bent gewaarschuwd) nee leuk is het niet. Als je daar naar kijkt heeft het geen meerwaarde vrees ik. Maar  kijk eens naar de meerwaarde voor de patiënt. De meerwaarde is dat je, als je moet vervoeren of lang stilligen (wat ook schade met zich meebrengt) op een plank gefixeert en dan stilligt/vervoert minder kans hebt dat je schade aan een patient veroorzaakt als dat je handmatig fixeert. Dat vinden wij ook meerwaarde en daar hebben we best wat voor over. Blaricum heeft daar niets mee te maken, want in het gebied waar deze reddingsbrigade opereert zal de ambu pleeg best binnen een kwartier ter plaatse zijn en zullen we dus handmatig fixeren als we als eerste aankomen en komt de Blaricum 1 met de ambuplegen. Helemaal zoals jij dat ook doet. We zullen alleen uitgebreid fixeren op het grote water, maar dat had ik al een keer uitgelegd geloof ik...

En wij zijn blij met de reddingsbrigade Blaricum, een prima brigade waar in de praktijk goed mee samen te werken is. Wij zouden dat graag wat verder willen uitbouwen maar dat kan nu eenmaal niet. Dat heeft tot gevolg dat we bij hen wel eens ergens tegen aanbotsen waarvan wij niet van weten hoe het afgesproken is, maar dat even off topic over je laatste zinnetje:

RB Blaricum, ik wens jullie veel sterkte met dit soort "redders"in jullie omgeving :-\

Met de groeten van Henk

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #82 Gepost op: 26 juli 2005, 10:27:52
Vraagje:
De KNRM vist mensen uit het water met een net naast de boot (ik heb er niet zoveel verstand van, weet de benaming niet). In wat voor situaties is dat dan geschikt? Kan dat ook in de plaats van planken bijvoorbeeld?

Maarten,

een dergelijk net gebruiken zij als er een drenkeling langere periode in zee ligt. Hierdoor is de druk op de benen en in het gehele lichaam gelijk en ontstaat er geen onderdruk in de benen vanwege de waterdruk aan de buiten zijde. Dit kan alleen als het slachtoffer aanspreekbaar is en zelf in het net kan gaan liggen.

Voor de brigade zijn er alleen nadelen, je moet nog meer naar oefenavonden, nog meer spullen kopen, je zou je de woede van de collega's op je hals kunnen halen omdat ze jaloers zijn, (je bent gewaarschuwd) nee leuk is het niet. Als je daar naar kijkt heeft het geen meerwaarde vrees ik.

Met de groeten van Henk

Henk,

soms hoef je niks te kopen, maar als je connecties met een ambulance dienst hebt die de meerwaarde van de materialen ter plaatse inziet, scheelt dat wel en kan je die materialen ook voor andere doeleinden gebruiken, nl. training en assistentie. Voor de assistentie is enige instructie ook gewenst en komt uiteindelijk elke hulpverlening ten goede.

Persoonlijk vind ik het jammer dat sommige forumgangers negatief zijn over de gedrevenheid van andere hulpverleners. Jammer. Er liggen een aantal basisregels. Indien die niet van toepassing zijn overleg je met de "proffessionele" hulpverleners. En dan kom je er met z'n alle er wel uit.
Elke hulpverlening start met communicatie.

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #83 Gepost op: 26 juli 2005, 11:10:40
Jawel, maar je wil/kan niet lezen. Meerdere malen heb ik aangegeven dat het beperken van schade aan een SO meerwaarde kan hebben, vooral voor het SO als het wachten op de ambuplegen langere tijd gaat duren.
Het kan natuurlijk zijn dat jij dat geen meerwaarde vindt. Als je naar meerwaarde voor de brigade zoekt, nou die is er niet. Voor de brigade zijn er alleen nadelen, je moet nog meer naar oefenavonden, nog meer spullen kopen, je zou je de woede van de collega's op je hals kunnen halen omdat ze jaloers zijn, (je bent gewaarschuwd) nee leuk is het niet. Als je daar naar kijkt heeft het geen meerwaarde vrees ik. Maar  kijk eens naar de meerwaarde voor de patiënt. De meerwaarde is dat je, als je moet vervoeren of lang stilligen (wat ook schade met zich meebrengt) op een plank gefixeert en dan stilligt/vervoert minder kans hebt dat je schade aan een patient veroorzaakt als dat je handmatig fixeert. Dat vinden wij ook meerwaarde en daar hebben we best wat voor over. Blaricum heeft daar niets mee te maken, want in het gebied waar deze reddingsbrigade opereert zal de ambu pleeg best binnen een kwartier ter plaatse zijn en zullen we dus handmatig fixeren als we als eerste aankomen en komt de Blaricum 1 met de ambuplegen. Helemaal zoals jij dat ook doet. We zullen alleen uitgebreid fixeren op het grote water, maar dat had ik al een keer uitgelegd geloof ik...

En wij zijn blij met de reddingsbrigade Blaricum, een prima brigade waar in de praktijk goed mee samen te werken is. Wij zouden dat graag wat verder willen uitbouwen maar dat kan nu eenmaal niet. Dat heeft tot gevolg dat we bij hen wel eens ergens tegen aanbotsen waarvan wij niet van weten hoe het afgesproken is, maar dat even off topic over je laatste zinnetje:

Met de groeten van Henk

Nu is het me duidelijk, echter de meerwaarde durf ik te betwijfelen. Niet om de reden die jij opsomt.
Maar buiten het feit dat je de handelingen niet routinematig doet, wellicht wel oefent maar niet of zeer weinig in de praktijk uitvoert. Is het handelen op een boot met de beknopte ruimte al minimaal. Dan praat jij over een pittige deining, dan moet je dondersgoed weten wat je moet doen, en daar twijfel ik aan om die routine door oefen te verkrijgen.
Jij noemt het beperken van schade aan het s.o. een meerwaarde, vindt ik ook alleen ik denk op jullie manier dat het s.o. meer schade ondervindt.

kantjeboord

• Forum gebruiker
Reactie #84 Gepost op: 27 juli 2005, 02:19:13
hebben jullie naast de isolatie dekens toevallig een "Thermo-loc" onderkoelingspakket of poncho op de boten? Zeker als de vaartijden langer worden zou dit van meerwaarde kunnen zijn. Zie bijvoorbeeld www.thermo-lok.com

Hahahahahaha! Heb je soms aandelen gekocht bij Ernst?  ;D

kantjeboord

• Forum gebruiker
Reactie #85 Gepost op: 27 juli 2005, 02:23:48
Vraagje:
De KNRM vist mensen uit het water met een net naast de boot (ik heb er niet zoveel verstand van, weet de benaming niet). In wat voor situaties is dat dan geschikt? Kan dat ook in de plaats van planken bijvoorbeeld?

We gebruiken het net zeker niet om mensen in te fixeren, maar wel om ze op een horizontale manier uit het water te halen.
Daarna kunnen ze op een brancard goed gefixeerd worden. Het is dan wel geen backboard, maar het fixeert net zo goed als dat. (Prettige bijkomstigheid is ook dat de brancard blijft drijven mocht hij ooit in het water belanden!)

Colin

• Senior gebruiker
Reactie #86 Gepost op: 27 juli 2005, 08:14:18
Vraagje:

De grote reddingboten type Johannes Frederik en Arie Visser hebben aan de achterkant ook nog een drenkelingenklep. ;)
Groeten, Colin

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
Reactie #87 Gepost op: 27 juli 2005, 11:05:29
Hahahahahaha! Heb je soms aandelen gekocht bij Ernst?  ;D

Jij hebt zeker niet op ravken gekeken, dan had je beter geweten.
 >:(  :o  ;D
http://www.ravken.net/showsinglefile.php?filename=42df52f3a056aAanvulling+GNK.ppt

Was de PPT duidelijk over de aanpassing??

Ernst Brokmeier

• Senior gebruiker
Reactie #88 Gepost op: 27 juli 2005, 13:11:02
Jij hebt zeker niet op ravken gekeken, dan had je beter geweten.
  >:(  :o  ;D
http://www.ravken.net/showsinglefile.php?filename=42df52f3a056aAanvulling+GNK.ppt

Was de PPT duidelijk over de aanpassing??
RR...1 vraag blijft..waarom de thermo loc en de poncho terwijl er tegenwoordig veel efficientere oplossingen zijn: http://www.hetweer.tv/honcho.asp  ;D
[img]/img]

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
Reactie #89 Gepost op: 27 juli 2005, 22:42:23
RR...1 vraag blijft..waarom de thermo loc en de poncho terwijl er tegenwoordig veel efficientere oplossingen zijn: http://www.hetweer.tv/honcho.asp ;D

Helaas is er bij dat product een beperkte houdbaarheid. En dat moet ik als Matetriaalbeheerder van de GNK dan telkens controleren. Dat schijnt niet goed te zijn voor de lever.

36 poncho's = 12 x 36 honcho's = 432 blikjes ==>>das een best feestje