Vervoeren ja/ nee?

Auteur Topic: Vervoeren ja/ nee?  (gelezen 18916 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #60 Gepost op: 24 juli 2005, 11:05:39
Nou niet naar het ziekenhuis, maar wel mogelijk op een grotere afstand als de ambu nog moet afleggen, Als we bij de E-AE1 boei iemand hebben met een levensbedreigende situatie moeten we nog zo'n 20 km varen, dat is meer als de ambu naar de EH... Met de tweede boot komt de ambupleeg...

een kwartier later. 

Dan doet die eerste boot dus de levensreddende handelingen. Want als we een kwartier wachten hoeft het ws niet meer.

Henk
dat je een slachtoffer van het midden van een meer afhaald is niet meer dan logisch,een ambulance is nu eenmaal niet gebouwt om te kunnen varen  ;D

En wat Erny al zei,levensreddend handelen is heeel wat anders dan medisch handelen.
Wij moeten ook wel eens levendsreddend optreden,en dat doen we alleen maar om te voorkomen dat een slachtoffer er voorgoed tussenuit piept.De rest laten we aan de ambulancedienst over,en die heeft eventueel de beschikking over onze gewondeverzorger voor hand en spandiensten.

Hebben wij trouwens de grote mazzel dat een vrouwelijke brandwacht bij ons ook verpleegkundige is op de eerste hulp,  ;D

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #61 Gepost op: 24 juli 2005, 12:08:21
Henk, dan doe je dus precies wat je ergens hierboven zelf al een keer aanhaalde:

Dus de levensbedrijgende handelingen!...dat is nog altijd wat anders dan medische handelingen.

Dat houdt bij ons wel in ballon beademing, 100% O2 en AED! Planken doen we niet omdat we (nog) geen plank hebben, maar als een surfer aangeeft last van z'n nek/rug te hebben bij een val, vervoer ik 'm liever gefixeerd dan los in de boot. Bij 5 bf staan er al golven dat de boel bij mij al spontaan uit het gelid raakt, laat staan bij rug/nek letsel.

Henk

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #62 Gepost op: 24 juli 2005, 19:00:20
Het houdt ergens op wat je kan voorkomen, gefixeerd in een boot liggen en dan plank en al stuiteren door de boot brengt ook schade met zich mee.

9910001
9910001

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #63 Gepost op: 24 juli 2005, 20:51:56
Hebben wij trouwens de grote mazzel dat een vrouwelijke brandwacht bij ons ook verpleegkundige is op de eerste hulp,  ;D

Helemaal correct. We zijn allemaal vrijwilligers en hebben naast onze hobby, ook nog eens een baan. De een zit op kantoor, terwijl de ander in het ziekenhuis werkt of 's neerlands wegen onveilig maakt met een geel 112-busje.

Dat is juist het leuke aan vrijwilliger bij een reddingsbrigade of brandweer. Afwisselling. En daarom kan niet altijd dezelfde kwaliteit geleverd worden, maar wel een standaard waar elke EHV aan voldoet. Planken en spinnen behoort niet tot de standaard vaardigheden, maar men kan er wel instructie in krijgen hoe te assisteren. Assisteren. Onder de bezielende leiding van ambulance personeel.

Dit personeel is ook de verantwoordelijke tijdens het al dan niet vervoeren van een slachtoffer. Het simpele regeltje van "zelfstandig en vrijwillig op de brancard stappen" blijft gewoon van toepassing. Het probleem wordt pas groot als het ambulance personeel niet ter plaatse kan of wil komen, bijvoorbeeld op het water tijdens storm etc.

Handel dan naar eer en geweten, en probeer in overleg via porto, marifoon of GSM jezelf in te dekken. (soort RMD)
Elke hulpverlening start met communicatie.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #64 Gepost op: 24 juli 2005, 20:58:29

Handel dan naar eer en geweten, en probeer in overleg via porto, marifoon of GSM jezelf in te dekken. (soort RMD)

Ik krijg dus af en toe het idee dat dat overleg dus vaak achterwege blijft.En men dus zelf aan het dokteren gaan :-X

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #65 Gepost op: 24 juli 2005, 20:59:18
Ik denk dat dat een goeie is, als je bij een patient bent even contact met de AC. Doorspreken wat jouw mogelijkheden zijn en de verantwoordelijkheid bij de professionals leggen.

Kan ie zo mee volgens hen, ook goed...
Het houdt ergens op wat je kan voorkomen, gefixeerd in een boot liggen en dan plank en al stuiteren door de boot brengt ook schade met zich mee.

9910001

Wat dan, maar laten liggen?

Henk

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #66 Gepost op: 24 juli 2005, 21:01:55

Kan ie zo mee volgens hen, ook goed...
Wat dan, maar laten liggen?

Henk
Nee oppakken en meenemen zodanig dat het voor het slachtoffer het beste vol te houden is.En plat op de bodem van de boot leggen,en eventueel voorzichtig onderstoppen met dekens ofzo tegen teveel heen en weer gaan van het lichaam.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #67 Gepost op: 24 juli 2005, 21:56:36
Nee oppakken en meenemen zodanig dat het voor het slachtoffer het beste vol te houden is.En plat op de bodem van de boot leggen,en eventueel voorzichtig onderstoppen met dekens ofzo tegen teveel heen en weer gaan van het lichaam.

En dan denk jij dat je dan minder schade toebrengt dan dat je immobiliseert?

De geleerden (EAST) zijn het niet met je eens, volgens de nieuwe richtlijnen:

Citaat
Door Ronald de Caluwé, SEH-verpleegkundige, St. Deventer Ziekenhuis,
tevens TNCC-instructor.

Het is al enige tijd gebruikelijk ongevalspatiënten te voorzien van een stijve nekkraag. Sinds enkele jaren is de standaard zelfs dat iedere ongevalspatiënt die een hoog energetisch ongeval heeft meegemaakt geïmmobiliseerd wordt op een wervelplank, voorzien van een stijve nekkraag, bilaterale hoofdsteunen en banden over voorhoofd, kin, schouders, heupen en knieën.
Ook in de traumatologie veranderen de inzichten. In de VS heeft de Eastern Association for the Surgery of Trauma (EAST-group) onderzoek gedaan en aan de hand van de resultaten de standaard bijgesteld. (Journal of Trauma, sept. 1997).
Uit uitgebreid literatuuronderzoek is gebleken dat de incidentie van cervicaal wervelletsel na ongevallen 2 tot 6% is. Dit is volgens de onderzoekers niet vaak genoeg om te stellen dat ALLE ongevalspatienten voor wat betreft hun cervicale wervelkolom volledig geïmmobiliseerd moeten worden.[/size]

Dus wij blijven dat maar van plan in te voeren, event. in overleg met de CPA. Wij hebben daar na de vakantie overleg over met hen.

Henk

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #68 Gepost op: 24 juli 2005, 22:05:40
En dan denk jij dat je dan minder schade toebrengt dan dat je immobiliseert?

De geleerden (EAST) zijn het niet met je eens, volgens de nieuwe richtlijnen:

Dus wij blijven dat maar van plan in te voeren, event. in overleg met de CPA. Wij hebben daar na de vakantie overleg over met hen.

Henk
Heb ik gezegt dat ik dan geen schade toebreng  ???
Ik heb dat nergens geschreven,ik heb alleen maar geschreven wat werkbaar is.
Er wordt ons geleerd wat we kunnen doen om een slachtoffer  van een gevaarlijke plaats te krijgen,en dan hebben wij al die poespas niet nodig.

Komen wij bij een uitruk een slachtoffer tegen wat klaagt over rug en nek,en er is nog geen ambulance bij.Dan zetten wij daar onze gewondeverzorger bij,die houdt netjes het hoofd vast en zorgt ervoor dat het slachtoffer niet meer beweegt.En de gewondeverzorger blijft dat doen totdat de ambulance die zaak heeft overgenomen.

Waarom kunnen wij als brandweer wel zo,n klus klaren op een goede en verantwoorde manier,en waarom moet er door een reddingsbrigade perse geplankt worden

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #69 Gepost op: 24 juli 2005, 22:20:23
Heb ik gezegt dat ik dan geen schade toebreng  ???
Ik heb dat nergens geschreven,ik heb alleen maar geschreven wat werkbaar is.
Er wordt ons geleerd wat we kunnen doen om een slachtoffer  van een gevaarlijke plaats te krijgen,en dan hebben wij al die poespas niet nodig.

Komen wij bij een uitruk een slachtoffer tegen wat klaagt over rug en nek,en er is nog geen ambulance bij.Dan zetten wij daar onze gewondeverzorger bij,die houdt netjes het hoofd vast en zorgt ervoor dat het slachtoffer niet meer beweegt.En de gewondeverzorger blijft dat doen totdat de ambulance die zaak heeft overgenomen.

Waarom kunnen wij als brandweer wel zo,n klus klaren op een goede en verantwoorde manier,en waarom moet er door een reddingsbrigade perse geplankt worden

Peter, Scheer de reddingsbrigades (wat Henk niet is) niet over een kam!!!!
Ik denk dat alle brigades er zo over denken. En trouwens waarom niet z`n s.o. toedekken tegen onderkoeling en wachten op een tweede boot met ambu vpk en materiaal?