GRIP 1 Zeer grote brand (tankstation Tamoil) Eerste Lieven de Keylaan - Eindhoven 24-08-2014

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (tankstation Tamoil) Eerste Lieven de Keylaan - Eindhoven 24-08-2014  (gelezen 34234 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Iets wat wellicht niet overal bekend is, is dat de mensen in dat gebouw gewoon gered zijn door de brandweer. Zelfstandig konden ze (13 vd 22) er never nooit niet uitkomen, de brand was daarvoor te hevig. Hoogwerker ging niet/was zeer moeizaam ivm bebouwing en vuur. De mensen zijn gewoon met een "traditionele" ladder gered. (info van een brandweerman en ook kort beschreven op omroep brabant)

Dus dan vraag ik me af: wat heb je dan aan bijvoorbeeld een rookmelder in je woning (zelfredzaamheid etc...). Voor de brandweer ligt er nog altijd een zeer belangrijke taak denk ik zo.


Gilles

  • Veiligheidskundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Een rookmelder in je woning is goed om vroegtijdig ontstaan van brand in je eigen woning te ontdekken en een grotere kans op heelhuids buiten komen te hebben. Een rookmelder in de woning is uiteraard niet bedoeld om datzelfde te kunnen als de brand buiten de woning woedt. Daarvoor zou je een brandmeldsysteem moeten hebben waarbij alle woningen en de onderliggende panden zijn aangesloten.

Zo'n systeem heb ik hier in huis wel. Ik woon in een appartementencomplex met meerdere woonlagen, iedere woonruimte en gemeenschappelijke ruimte hier is voorzien van rook/CO/hittemelders, handmelders en blusmiddelen in de gemeenschappelijke ruimtes. Tevens is in alle ruimtes een slow-whoop installatie geplaatst. Dus als hier brand uitbreekt waar dan ook in het pand wordt iedereen gealarmeerd (heeft enige tijd geleden zijn nut bewezen).
Het is niet de vraag of iets kan gebeuren, het is de vraag wanneer...


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Hiervoor moet je de gedachten achter het Bouwbesluit 2012 kennen. Een vluchtroute mag een bepaald aantal minuten niet bedreigd worden door brand en rook. Even uit mijn hoofd is dit voor bestaande bouw 20 en voor nieuwbouw 30 of meer minuten. Brand- of rookdoorslag mag dus binnen die tijd niet plaatsvinden. Men gaat er vanuit dat een brand 15 minuten na ontstaan is ontdekt, dan heeft men nog minimaal 5 tot 15 minuten om te vluchten. Mijn vraag is, waarom heeft niet zo niet gefunctioneerd?

Kan je aangeven waarom men niet kon vluchten? Wat was er aan de hand met/in de vluchtroute?

Citaat van: Brambd link=msg=1292077 date=1409262452
Dus dan vraag ik me af: wat heb je dan aan bijvoorbeeld een rookmelder in je woning (zelfredzaamheid etc...). Voor de brandweer ligt er nog altijd een zeer belangrijke taak denk ik zo.


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1292149 date=1409317789
Mijn vraag is, waarom heeft niet zo niet gefunctioneerd?

Kan je aangeven waarom men niet kon vluchten? Wat was er aan de hand met/in de vluchtroute?
Duidelijk! :) Maar hoe kan je garanderen dat die vluchtroute 20-30 minuten te gebruiken blijft? Bijvoorbeeld bij een explosie kan ik me voorstellen dat ineens alle mogelijke vluchtroutes geblokkeerd zijn. Of een brand ontwikkeld zich sneller dan vooraf gedacht. (ben een nieuwsgierige leek wat dit betreft..  998765)

Nee, dat kan ik niet aangeven. Heb de betreffende brandweerman slechts kort gesproken en op omroep brabant staat ook maar een kort stukje tekst erover. Helaas... Het is denk ik wel een zeer interessante discussie.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Brambd link=msg=1292424 date=1409455513
Duidelijk! :) Maar hoe kan je garanderen dat die vluchtroute 20-30 minuten te gebruiken blijft? Bijvoorbeeld bij een explosie kan ik me voorstellen dat ineens alle mogelijke vluchtroutes geblokkeerd zijn. Of een brand ontwikkeld zich sneller dan vooraf gedacht. (ben een nieuwsgierige leek wat dit betreft..  998765)
Tijdstip uitbreken brand is ook zeer belangrijk. In dit geval in het holst van de nacht, dus de kans dat een brand langer onopgemerkt kan ontwikkelen is erg groot. Dan, je kunt wel elk pand ophangen aan een bouwbesluit van 2012, maar je kan en mag er niet vanuit gaan dat elk pand daar aan kan voldoen. Zeker oudere panden niet. En dat weet uiteindelijk elke brandpreventist.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Garanderen? Door een weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag (WBDBO) of te wel een brandwerende scheiding.

Tja een explosie is iets waar het bouwbesluit geen rekening mee houdt. Het is dan ook verboden om explosieven te bewaren als burger. En als bedrijf heb je dan aanvullende (brand)veiligheidsvoorzieningen te nemen die niet in het bouwbesluit staan maar in je milieuvergunning o.i.d.

Citaat van: Brambd link=msg=1292424 date=1409455513
Duidelijk! :) Maar hoe kan je garanderen dat die vluchtroute 20-30 minuten te gebruiken blijft? Bijvoorbeeld bij een explosie kan ik me voorstellen dat ineens alle mogelijke vluchtroutes geblokkeerd zijn. Of een brand ontwikkeld zich sneller dan vooraf gedacht. (ben een nieuwsgierige leek wat dit betreft..  998765)

Nee, dat kan ik niet aangeven. Heb de betreffende brandweerman slechts kort gesproken en op omroep brabant staat ook maar een kort stukje tekst erover. Helaas... Het is denk ik wel een zeer interessante discussie.

Brandveiligheidsconcepten houden geen rekening mee met het feit hoe laat een brand uit breekt, deze zal meestal binnen 15 minuten opgemerkt worden. Misschien is hierbij wel van het worst case scenario uitgegaan en dus van 's nachts.....

Het tijdstip van ontstaan van brand en of een pand voldoet aan de voorschriften staat ook weer los van elkaar. Raar dat je deze aan elkaar koppelt. Natuurlijk houdt ik, als bevelvoerder, er rekening mee dat panden niet voldoen. Maar ze behoren wel te voldoen. Maar gezien de uitspraken in Leeuwarden is dit strafbaar........

Citaat van: Peter71 link=msg=1292429 date=1409465995
Tijdstip uitbreken brand is ook zeer belangrijk. In dit geval in het holst van de nacht, dus de kans dat een brand langer onopgemerkt kan ontwikkelen is erg groot. Dan, je kunt wel elk pand ophangen aan een bouwbesluit van 2012, maar je kan en mag er niet vanuit gaan dat elk pand daar aan kan voldoen. Zeker oudere panden niet. En dat weet uiteindelijk elke brandpreventist.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1292487 date=1409491649

Brandveiligheidsconcepten houden geen rekening mee met het feit hoe laat een brand uit breekt, deze zal meestal binnen 15 minuten opgemerkt worden. Misschien is hierbij wel van het worst case scenario uitgegaan en dus van 's nachts.....

Het tijdstip van ontstaan van brand en of een pand voldoet aan de voorschriften staat ook weer los van elkaar. Raar dat je deze aan elkaar koppelt. Natuurlijk houdt ik, als bevelvoerder, er rekening mee dat panden niet voldoen. Maar ze behoren wel te voldoen. Maar gezien de uitspraken in Leeuwarden is dit strafbaar........
Het is inmiddels een feit dat het tijdstip van ontdekking van een brand midden in de nacht langer duurt dan overdag. Zeker rond het tijdstip waar deze brand is ontdekt. De eerst meldingen zijn van rond de klok van 3:30-4:00uur. Zie de videobeelden van de eerste minuten van de brand eerder in dit topic, en dan zie je direct wat ik bedoel. Een volledig uitslaande brand, en dus zullen de mogelijkheden tot vluchten voor bewoners snel kleiner worden. Klopt ook weer met de beweringen in dit topic dat erg veel bewoners gered zijn door de brandweer. Daar sta je dan met de voorschriften en regels. In dit soort gevallen helpt dan enkel nog rap opschalen.


Tante Til

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
ehm.............. https://mobile.twitter.com/BvanderJagt/media/grid?idx=0  Hier was het nog niet uitslaand zou ik zeggen.  Is het zo heel snel gegaan dan?
Elk nadeel heeft een voordeel


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Brand is een raar iets.

Wat je denkt te zien in die foto is een kleine vuurhaard. Wat je waarschijnlijk niet ziet op de foto is de lekker doorwarmende rooklaag in de ruimte, die uiteindelijk binnen een paar minuten ineens tot ontbranding komt en de gehele ruimte van voor tot achter in de gloria zet.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Tante Til link=msg=1292510 date=1409502163
ehm.............. https://mobile.twitter.com/BvanderJagt/media/grid?idx=0  Hier was het nog niet uitslaand zou ik zeggen.  Is het zo heel snel gegaan dan?
In feite is dit een nietszeggende foto. Als brandweerman kijk ik naar meer zaken en dan kom je direct in het verhaal terecht wat in de vorige posting door Diamondback al is verteld. Het kan maar zo zijn dat er binnen al een flinke brand gaande is met de nodige temperatuuropbouw, de foto verteld ook niet hoe lang die brand al woedt. Die foto verteld bv ook niet of de vluchtgangen voor de bewoners al vol rook staan waardoor ze er niet meer uit kunnen. Kunnen we wel leuk brandscheidingen van 30 en 60 min willen hebben, en die hebben we ook zeker hard nodig. Maar midden in de nacht wanneer je niet weet wanneer de brand is begonnen kan het zomaar zijn dat je al over de tijd van brandwerendheid heen bent. En je dus al met 3-0 achter staat.

Brandpreventje geeft zelf toe dat Brandveiligheidsconcepten geen rekening houden met tijdstip van ontstaan brand houden. Dan is de verdere vraag of een pand wel of niet aan bouwbesluit 2012 zinloos. gelet op mijn eerdere berichten. Ik heb het al eerder verteld. Vanuit de regelgeving kan een hoop geeist worden, en het is ook goed dat er regelgeving is. Maar regelgeving en preventie gaat falen als brand te laat wordt ontdekt door bv nachtelijke uren, en de brand dus later wordt aangepakt doormiddel van brandweerinzet.