GRIP 1 Middel waterongeval Vinkeveense plassen - Vinkeveen 02-08-2014

Auteur Topic: GRIP 1 Middel waterongeval Vinkeveense plassen - Vinkeveen 02-08-2014  (gelezen 12186 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #20 Gepost op: 10 augustus 2014, 07:48:58
Citaat van: Whalertje link=msg=1288355 date=1407624570
Triest ongeval en ongeacht de schuldvraag; de slachtoffers komen niet meer tot leven.

Echter...
Er wordt zowel in de media als hier geschreven over het al dan niet voeren van verlichting door het vaartuig van de verdachte.
Volgens mij is dit amper relevant.

Wel relevant is of het aangevaren vaartuig wel of geen verlichting had.
Navigatieverlichting op schepen is er OM GEZIEN TE WORDEN en niet om TE ZIEN.
Het is rondstralen, niet gebundeld licht.

Het voeren van bepaalde vormen van navigatieverlichting is natuurlijk uit het oogpunt van veiligheid wel verplicht en duidelijk omschreven en als je dat niet doet kun je een gevaar vormen en ben je in overtreding.
Dat geldt dus zowel voor het aangevaren vaartuig als voor het vaartuig van de verdachte.
Als je je niet houdt aan de betreffende voorschriften kan dat een mogelijke indicatie zijn voor o.a. hoe serieus je omgaat met de veiligheid op het water met alle gevolgen van dien.

Als je een vaartuig met deugdelijke navigatieverlichting met kruisende koers (ramkoers) en hoge snelheid in het donker op je af ziet komen kun je daar rekening mee houden, op anticiperen, en kun je zo vroegtijdig mogelijk proberen a. het aanstormende vaartuig te ontwijken middels het verleggen van de eigen koers en b. de aandacht te trekken door het geven van aandachtseinen door middel van lawaai (toeteren, schreeuwen oid) en/of een schijnwerper etc.

Is dat alles niet tijdig mogelijk door o.a. het ontbreken van een deugdelijke navigatieverlichting dan kun je daarmee te laat zijn met het voorkomen van een aanvaring.

Na uitvoerig onderzoek en aan de hand van de door het OM opgebrachte feiten en beschuldigingen zal de rechter oordelen,dus ook inzake de relevantie van het al dan niet voeren van de deugdelijke verlichting(en) van de (beide) vaartuigen.


Whalertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
Reactie #21 Gepost op: 10 augustus 2014, 10:42:47
Citaat van: Thor link=msg=1288362 date=1407649738
Het voeren van bepaalde vormen van navigatieverlichting is natuurlijk uit het oogpunt van veiligheid wel verplicht en duidelijk omschreven en als je dat niet doet kun je een gevaar vormen en ben je in overtreding.
Dat geldt dus zowel voor het aangevaren vaartuig als voor het vaartuig van de verdachte.
Als je je niet houdt aan de betreffende voorschriften kan dat een mogelijke indicatie zijn voor o.a. hoe serieus je omgaat met de veiligheid op het water met alle gevolgen van dien.

Als je een vaartuig met deugdelijke navigatieverlichting met kruisende koers (ramkoers) en hoge snelheid in het donker op je af ziet komen kun je daar rekening mee houden, op anticiperen, en kun je zo vroegtijdig mogelijk proberen a. het aanstormende vaartuig te ontwijken middels het verleggen van de eigen koers en b. de aandacht te trekken door het geven van aandachtseinen door middel van lawaai (toeteren, schreeuwen oid) en/of een schijnwerper etc.
Is dat alles niet tijdig mogelijk door o.a. het ontbreken van een deugdelijke navigatieverlichting dan kun je daarmee te laat zijn met het voorkomen van een aanvaring.

Na uitvoerig onderzoek en aan de hand van de door het OM opgebrachte feiten en beschuldigingen zal de rechter oordelen,dus ook inzake de relevantie van het al dan niet voeren van de deugdelijke verlichting(en) van de (beide) vaartuigen.

Belangrijker is als je als snelvarend schip in donker (wat overigens in donker niet is toegestaan) ergens verlichting ziet, dan kun je met je snelle wendbare scheepje het object nog zien te ontwijken. Als je niets ziet (bijvoorbeeld doordat een varend of stilliggend schip geen verlichting voert) en het object pas op enkels meters afstand voor je waarneemt, dan krijg wordt als bestuurder niet getriggerd om iets te ontwijken.

De vraag of het aangevaren schip wel/geen verlichting voerde is derhalve van groter belang.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #22 Gepost op: 10 augustus 2014, 13:11:39
Citaat van: Whalertje link=msg=1288372 date=1407660167
Belangrijker is als je als snelvarend schip in donker (wat overigens in donker niet is toegestaan) ergens verlichting ziet, dan kun je met je snelle wendbare scheepje het object nog zien te ontwijken. Als je niets ziet (bijvoorbeeld doordat een varend of stilliggend schip geen verlichting voert) en het object pas op enkels meters afstand voor je waarneemt, dan krijg wordt als bestuurder niet getriggerd om iets te ontwijken.

De vraag of het aangevaren schip wel/geen verlichting voerde is derhalve van groter belang.

als je als snelvarend schip in donker (wat overigens in donker niet is toegestaan)
Je schrijft het alsof het in Nederland algemeen niet is toegestaan. Hoe en waar kom je daarbij. Er is geen enkele algemene regel/wet etc. die snel varen varen in het donker verbiedt.


Whalertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
Reactie #23 Gepost op: 10 augustus 2014, 14:18:33
Citaat van: Thor link=msg=1288404 date=1407669099
als je als snelvarend schip in donker (wat overigens in donker niet is toegestaan)
Je schrijft het alsof het in Nederland algemeen niet is toegestaan. Hoe en waar kom je daarbij. Er is geen enkele algemene regel/wet etc. die snel varen varen in het donker verbiedt.

Destijds geleerd tijdens VB1 en 2.

En waar het staat:
http://www.politie.nl/onderwerpen/vaarregels.html


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.


Whalertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
Reactie #25 Gepost op: 23 augustus 2014, 19:55:29
@Thor: hoe zit dat nu volgens jou met dat in donker varen?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #26 Gepost op: 23 augustus 2014, 23:55:07
Citaat van: Whalertje link=msg=1291165 date=1408816529
@Thor: hoe zit dat nu volgens jou met dat in donker varen?

Het is mij nog steeds niet duidelijk waar de politie dit vandaan haalt.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #27 Gepost op: 24 augustus 2014, 00:36:16
Ik gok hieruit:

Artikel 1 Regeling snelle motorboten Rijkswateren 1995:
Citaat
1. Als vaarwegen of gedeelten daarvan, waar overdag met een snelle motorboot mag worden gevaren met een grotere snelheid dan 20 km/u worden aangewezen:

Alleen worden vervolgens in artikel 3 vier gebieden aangewezen waar 's nachts met een snelle motorboot mag worden gevaren met een grotere snelheid dan 20 km/u.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #28 Gepost op: 24 augustus 2014, 01:11:51
Artikel 8.06. Snel varen en waterskiën (BPR)

1.Een snelle motorboot mag niet sneller varen dan 20 km per uur ten opzichte van het water. De bevoegde autoriteit kan vaarwegen of gedeelten daarvan aanwijzen waarop dit verbod niet van toepassing is dan wel waarop een andere maximum snelheid van toepassing is. Daarbij kan onderscheid worden gemaakt tussen snel varen overdag of ’s nachts.

Echter door de bevoegde autoriteit is een heel lange waslijst aan vaarwegen of gedeelten daarvan geproduceerd waar dit verbod niet van toepassing is. In feite zijn er meer gebieden waar het wel mag dan niet. Dus kun je dat echt niet meer zo algemeen stellen.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #29 Gepost op: 24 augustus 2014, 01:40:01
Maar daar mag het alleen maar overdag.