Circa 600 agenten met problematische schulden

Auteur Topic: Circa 600 agenten met problematische schulden  (gelezen 8099 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Dion

• Senior gebruiker
Gepost op: 27 augustus 2014, 16:10:03
Enkele honderden agenten kampen met problematische schulden. Uit een recente analyse blijkt dat op het loon van circa 600 agenten beslag is gelegd, schrijft minister Ivo Opstelten vandaag aan de Tweede Kamer op vragen van de SP.

Opstelten vindt het 'onwenselijk' als agenten problematische schulden hebben. Agenten met structurele schulden kunnen chantabel zijn en een veiligheidsrisico vormen. In het uiterste geval kan een agent met dergelijke schulden worden ontslagen.

Volgens de bewindsman wordt bij de politie ingezet op preventie en het bespreekbaar maken van schuldproblemen. Hij meent dat agenten passend worden beloond en 'dat politiemedewerkers in het algemeen een dusdanig inkomen hebben dat zij niet in de schulden hoeven te komen'.
98uiye

Cabo

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 27 augustus 2014, 16:18:47
Passend beloond??

Grapjas

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 27 augustus 2014, 16:27:15
Circa 600 agenten met problematische schulden
Enkele honderden agenten kampen met problematische schulden. Uit een recente analyse blijkt dat op het loon van circa 600 agenten beslag is gelegd, schrijft minister Ivo Opstelten woensdag aan de Tweede Kamer op vragen van de SP.
Opstelten vindt het „onwenselijk” als agenten problematische schulden hebben.lees verder

Tony-cc

• Forum gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 27 augustus 2014, 16:41:56
Ook het "dat zij niet in de schulden hoeven te komen" raakt kant nog wal, er zijn legio manieren te bedenken waardoor je buiten je schuld om in de problemen kunt komen...
Het weer uit de schulden zien te geraken dat is een groot probleem, zeker met de huidige salariëring bij de politie (en zat andere beroepen)...
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...

grizz

• Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Reactie #4 Gepost op: 27 augustus 2014, 16:56:22
tja... scheiden en je huis verkopen... dan zit je al gauw in de schulden. Nu ben ik daar gelukkig al uit door het bijspringen van mijn familie. Maar erg veel sparen als je normale vaste laten hebt dat is niet heel ruim. Je hoort mij ook echt niet klagen over mijn salaris. Met schaal 8 tree 11 heb ik het echt niet slecht. Echter zijn de ORT en piketvergoedingen gewoon niet meer van deze tijd...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....

kens62

• Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 27 augustus 2014, 17:41:07
Ook het politiekorps is een afspiegeling van de maatschappij. Dus ook daar vind je mensen met problematische schulden.

Probleem is alleen dat bij een agent vaak gelijk gekeken wordt naar het feit of hij dan nog wel integer zijn/haar werk kan doen. In sommige gevallen krijgt deze agent een "ongevaarlijke" bureaubaan zonder ORT- en piketvegoeding waardoor de schulden vaak alleen maar groter worden.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #6 Gepost op: 27 augustus 2014, 19:34:31
Tweede Kamer der Staten-Generaal 2
Vergaderjaar 2013–2014 Aanhangsel van de Handelingen

Vragen gesteld door de leden der Kamer, met de daarop door de regering gegeven antwoorden

2781

Vragen van het lid Kooiman (SP) aan de Minister van Veiligheid en Justitie over het bericht dat steeds meer agenten kampen met schulden (ingezonden 9 juli 2014).

Antwoord van Minister Opstelten (Veiligheid en Justitie) (ontvangen 27 augustus 2014). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2013–2014, nr. 2658.

Vraag 1
Wat is uw reactie op het bericht dat steeds meer agenten met schulden kampen?1

Antwoord 1
Ik vind het, vanuit de mogelijke risico’s die dat met zich mee kan brengen voor de uitvoering van de politietaak, onwenselijk als politieagenten problematische schulden hebben. De politie helpt medewerkers daarom bij het voorkomen en oplossen van problematische schulden. In mijn antwoor-den op onderstaande vragen ga ik hier verder op in.

Vraag 2
Kunt u een overzicht vanaf 2005 verstrekken van het aantal agenten dat jaarlijks in de schulden terecht komt? Hoe vaak is daarbij sprake van loonbeslag?

Antwoord 2
Een dergelijk overzicht kan ik niet verstrekken aangezien deze cijfers niet beschikbaar zijn. Uit een recente analyse van loonbeslagen blijkt dat het aantal loonbeslagen op circa 600 medewerkers ligt.

Vraag 3
Kunt u aangeven hoe de procedures geregeld zijn rondom het melden van schulden door agenten? Is deze hetzelfde voor de gehele nationale politie?

1«Agenten met schulden», Reporter Radio, 6 juli 2014 (http://www.radio1.nl/item/205324-Reporter%20Radio%20-%20Agenten%20met%20schulden.html)

Tweede Kamer, vergaderjaar 2013–2014, Aanhangsel 1

Antwoord 3
In het nieuwe beleidskader schuldhulpverlening voor de nationale politie, dat begin dit jaar in werking is getreden, is het melden van en de hulpverlening rondom problematische schulden geüniformeerd. Belangrijk hierin is de toegenomen inzet op preventie door goede voorlichting en het stimuleren van openheid en bespreekbaarheid van schuldproblemen. Voorts is de medewerker met problemen primair zelf verantwoordelijk, zowel voor het melden als voor de oplossing. De hulpstructuur start bij de leidinggevende van de medewerker. De Nationale Politie ondersteunt de medewerker en wijst de weg naar gekwalificeerde hulpverlening. Daarbij wordt uitsluitend gewerkt met organisaties die zijn aangesloten bij de Nederlandse vereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren.

Vraag 4, 5
Herkent u het beeld dat politieagenten zeer terughoudend zijn met het melden van schulden omdat dit consequenties kan hebben voor hun loopbaan en zelfs kan leiden tot ontslag? Is het waar dat het in sommige politieregio’s praktijk is dat agenten ontslagen worden bij een tweede loonbeslag? Kunt u aangeven waar en hoe vaak dit is gebeurd?
Antwoord 4, 5
Nee, dit beeld herken ik niet. De organisatie spant zich in om vroegtijdig signalen van financiële problemen op te pikken. Te denken valt aan signalen als een verzoek tot het eerder uitbetalen van vakantiegeld of het willen maken van meer overuren. Bij financiële problemen wordt samen met de medewer-ker gezocht naar oplossingen onder andere om loonbeslag te voorkomen. In geval van loonbeslag worden er afspraken gemaakt met de medewerker over het oplossen van deze problematiek. Ontslag is slechts een uiterste maatre-gel.

Vraag 6
Deelt u de mening dat agenten zich te allen tijden vrij moeten voelen schulden te melden? Deelt u voorts de mening dat zij daarnaast op alle noodzakelijke ondersteuning moeten kunnen rekenen vanuit de politieorgani-satie?

Antwoord 6
Ja, die mening deel ik. Het beleid en de communicatie daarover is erop gericht om medewerkers voldoende mogelijkheden en ruimte te bieden om vrijuit te kunnen spreken in het geval van financiële problemen. Voorts zijn leidinggevenden toegerust om signalen bij van financiële problemen te herkennen, hierover in gesprek te gaan of te verwijzen naar de juiste instanties. Daarnaast zullen op korte termijn de huidige 16 regionale sociale fondsen samengaan in een landelijke stichting Sociaal Fonds Politie. Dit fonds wordt toegankelijk voor alle medewerkers die in financiële problemen zijn gekomen.

Vraag 7
Kunt u een overzicht verstrekken van het aantal agenten dat naast het werk bij de politie een bijbaan heeft? Kan het hebben van een bijbaan volgens u een risico vormen voor de kwaliteit van het politiewerk, bijvoorbeeld door oververmoeidheid?

Antwoord 7
Ik kan u een dergelijk overzicht niet verstrekken omdat het hebben van een bijbaan niet standaard wordt vastgelegd. Het besluit algemene rechtspositie politie verplicht politiemedewerkers melding te maken van die nevenwerk-zaamheden die de belangen van de dienst voor zover deze in verband staan met de functievervulling, kunnen raken. Het is politiemedewerkers niet toegestaan nevenwerkzaamheden te verrichten waardoor de goede vervulling van hun functie in gevaar komt.

Tweede Kamer, vergaderjaar 2013–2014, Aanhangsel 2

Vraag 8
Deelt u de mening dat politieagenten dusdanig voor hun belangrijke werk moeten worden betaald dat zij niet in de schulden terecht komen? Vindt u in dat perspectief dat de jarenlange nullijn moet worden losgelaten?

Antwoord 8
De politie heeft een belangrijke taak in de bescherming van de maatschappe-lijke veiligheid en in de handhaving van de rechtsorde in Nederland. Ik heb grote waardering voor het politievak. Politiemedewerkers verdienen dan ook een passende beloning voor hun belangrijke werk te krijgen. Ik ben van mening dat er sprake is van een dergelijke passende beloning en dat politiemedewerkers in het algemeen een dusdanig inkomen hebben zij niet in de schulden hoeven te komen.

Tweede Kamer, vergaderjaar 2013–2014, Aanhangsel 3

Tekst vanuit PDF document gehaald via BRON: http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/kamervragen/detail.jsp?id=2014Z13187&did=2014D28969
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

sylvester1986

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 27 augustus 2014, 20:24:54
600 van het totaal (55000?) valt nog mee.

Cabo

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 27 augustus 2014, 20:56:15
Citaat van: Sylvester link=msg=1291875 date=1409163894
600 van het totaal (55000?) valt nog mee.

Tja, maar wat zijn problematische schulden? Vanaf welke omstandigheden?

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 27 augustus 2014, 21:03:00
Citaat van: Cabo link=msg=1291884 date=1409165775
Vanaf welke omstandigheden?

Zodra er een  deurwaarder druk bellende op de stoep staat te ijsberen, denk ik zo.