Ik denk dat 2 x TS4 nog niet zo heel gek idee is voor zulke kleine dorpen. Volgens mij doen ze dit nu toch ook al...? Zeker in deze kleine gemeentes moet je keuzes maken.
Er zijn diverse kleine dorpen met een paar 100 inwoners die (nu nog..?!) een eigen brandweerkazerne hebben. In veel dorpen is het overdag steeds lastiger om 6 man op het voertuig te krijgen, want het is niet meer zoals vroeger dat iedereen dichtbij zijn huis werkt.
In het najaar 2008 is een dekkingsplan ingevoerd waarbij men sprak over TS-6, TS-4 en een zogenaamde blusreserve. Dit tijdens kantooruren. (zie
http://www.vrzeeland.nl/uploads/publicaties/Dekkingsplan-Brandweer-Zeeland.pdf) In dit (verouderde?) plan zijn allerlei kaartjes weergegeven welke posten een TS6, welke een TS4 en welke een blusreserve zijn.
TS6: volwaardige bezetting
TS4: wanneer met niet binnen 6 minuten kan uitrukken met volwaardige bezetting, maar wel met 4
Blusreserve: wanneer met niet binnen 6 nminuten kan uitrukken met minimaal 4 man, men wordt wel meegealarmeerd, en kan evt. uitrukken als TS4 (of 6)
Als ik heel eerlijk ben zie ik met name rond Middelburg erg veel posten zitten. Ik tel daar voor Middelburg al 3 stuks, waarvan 1 met beroepsbezetting overdag op de Stromenweg. Als je al posten gaat sluiten is het zinniger om eerst eens daar te gaan kijken.
Lijkt me ook ergens wel logisch dat je rondom Middelburg meerdere kazernes hebt zitten, aangezien Middelburg de meeste inwoners heeft van alle plaatsen in Zeeland, daarnaast een behoorlijk bedrijventerrein met (BrzO) industrie.
Wellicht is de huidige 3 te veel en worden het er straks 2, maar ik denk dat er 3 kazernes blijven, waarvan misschien 1 met een TS-4.