Onopvallende video auto met spoed naar aanrijdingen

Auteur Topic: Onopvallende video auto met spoed naar aanrijdingen  (gelezen 11960 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

duikertje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Gepost op: 31 augustus 2014, 23:11:38
Hallo allemaal. Ik weet niet of er over mijn vraag al een topic is, zo ja,......Je ziet wel eens bij wegmisbruikers e.d. dat de videoauto een bericht meekrijgt van b.v. een aanrijding met, en vervolgens met o.g.s. ter plaatse gaat. Het valt mij dan op dat wanneer deze mensen ter plaatse komen er al meerdere eenheden van de politie zijn en zelfs al wel een ambu. is .Ik vraag mij dan af wat de meerwaarde is van zo'n spoedrit, temeer omdat zo'n auto buiten zijn blauwe lampen en sirene toch minder opvalt, en er al wel hulp ter plaatse is.Ik neem aan dat men ook met het berichtenverkeer kan meeluisteren en zo weet dat er al hulp ter plaatse is... :-\




-Volvo-34-

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,199
Reactie #1 Gepost op: 1 september 2014, 12:15:43
Ik weet wel een mooi voorbeeld. Bij Blik op de weg was dit ook in een uitzending te zien, toen was er een gedeelte van een stadion ingestort.
Toen mocht het team ook er heen, maar dit was om te assisteren met het verkeer regelen.
En soms heb je gewoon meerdere eenheden nodig bij een incident, i.v.m meerdere taken.
Als er bijvoorbeeld een slachtoffer in de auto zit, en er is nog geen ambu tp zal een politieagent ehbo moeten verlenen, het verkeer moet geregeld worden, iedereen moet gehoord worden. Zo heb je dus al snel een hoop man nodig.
Hulpdiensten fotograaf - First AED Responder - Vrijwilliger stichting '6 minuten Waterland'.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #2 Gepost op: 1 september 2014, 12:26:07
Klopt, maar volgens mij bedoelt Duikertje niet die situatie, daar zijn inderdaad alle handjes nodig voor verkeerstaken e.d.. Maar bij meerdere situaties was inderdaad zichtbaar dat er al meerdere politie wagens, de ambu('s en brandweer) al ter plaatse waren en zelfs volgens mij al berger. Vaak betrof het gewoon de doorgaande (rijks)weg dan. Ook bij Wegmisbruikers zag je dit vaker. Ook ik heb mij daar vaker afgevraagd wat dan nog de meerwaarde is om met toeters en bellen er heen te rijden als je erna ziet dat ze met handen in de zakken staan erbij te kijken en slachtoffer of op dat moment bevrijd wordt of al bevrijd is en op de brancard ligt. Waarom rijdt evengoed nog een onopvallende wagen (of zo een politie wagen) nog met toeters en bellen aan als alle hulpdiensten al in overvloed ter plaatse zijn?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Meneer

  • Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
    • Politieserie
Reactie #3 Gepost op: 1 september 2014, 12:51:05
Als er een duidelijke sitrap is gegeven en het is duidelijk dat er geen extra personeel meer nodig is zal er niet met OGS doorgereden worden. Zoals hierbiven aangegeven heb je wel al snel wat mensen nodig voor eerste hulp, beveiligen, horen van getuigen, etc.
Het kan dus zijn dat er al personeel aanwezig is, maar dat men doorrijdt wanneer collegas niets staan te doen zal, als het goed is, niet voorkomen.

Vergeet ook niet dat wegmisbruikers achteraf gemonteerd wordt, het verhaal hoeft dus niet chronologisch te lopen. Wellicht rijden ze 1 minuut prio 1, vervolgens met prio 2 door m te kijken of men kan helpen en voor de camera. Vervolgens zie je in de uitzending 30 seconde van een spoedrit en vervolens het incident zelf.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #4 Gepost op: 1 september 2014, 14:29:34
Daarnaast zijn er regio's waarbij de heren en dames die in de onopvallende auto zitten (en dus van de afdeling verkeer zijn) vaak ook nodig voor een goede afwikkeling van een incident. De BPZ is inderdaad wel handig voor de handjes in de hulpverlening, voor de echte verkeerszaken (bij een aanrijding volgen vaak onderzoeken art 5 of 6) zijn ze wat minder kundig. En als de onopvallende auto dan het dichts in de buurt is, of zelfs maar de enige beschikbare auto dan gaan die natuurlijk die kant op.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #5 Gepost op: 1 september 2014, 17:01:55
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1292586 date=1409567167
Waarom rijdt evengoed nog een onopvallende wagen (of zo een politie wagen) nog met toeters en bellen aan als alle hulpdiensten al in overvloed ter plaatse zijn?

Och... zolang een kadiwagen van de brandweer 6 uur na een incident nog met prio1 ter plaatse gaat, maak ik mij hier niet zo druk om... :-X
En hier heeft het inderdaad vaak te maken met montage...


Jos v L

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #6 Gepost op: 1 september 2014, 17:15:53
Citaat van: CopVR3 link=msg=1292612 date=1409583715
Och... zolang een kadiwagen van de brandweer 6 uur na een incident nog met prio1 ter plaatse gaat, maak ik mij hier niet zo druk om... :-X
En hier heeft het inderdaad vaak te maken met montage...

Vertel, je maakt me nieuwsgierig!
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #7 Gepost op: 1 september 2014, 17:18:19
Inderdaad. Dat heb ik dus nog nooit in 't echt gezien. Sowieso niet na 6 uur. En in z'n algeheel eigenlijk ook niet. Veel personeel van verzorging is niet eens opgeleid om OGS te rijden.  ???
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #8 Gepost op: 1 september 2014, 17:20:11
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1292619 date=1409584699
Inderdaad. Dat heb ik dus nog nooit in 't echt gezien. Sowieso niet na 6 uur. En in z'n algeheel eigenlijk ook niet. Veel personeel van verzorging is niet eens opgeleid om OGS te rijden.  ???
niet?  Hoe gaat die haakarmbak dan op de plaats van bestemming komen  :D
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #9 Gepost op: 1 september 2014, 17:44:42
Citaat van: pompbediende link=msg=1292622 date=1409584811
niet?  Hoe gaat die haakarmbak dan op de plaats van bestemming komen  :D

Daar waar een haakarm wordt gebruikt zal het meestal wel een brandweerchauffeur zijn inderdaad. Echter werken vele korpsen ook gewoon met busjes of dienstauto's voor verzorging. Deze mensen hebben vaak geen OGS opleiding omdat ze vaak bijna alleen maar verzorging doen.

Of bedoelde je dat niet?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens