Ja oke als het in het kader van een bouwvergunning is is het op zich ook niet zo ingewikkeld allemaal maar in het kader van de gebruiksvergunning moet je panden die al jaaaaaren bestaan ineens gaan zeggen dat de ontvluchting via een dak niet goed zou zijn omdat er geen verbinding met het aansluitend terrein is waar zij niets aan kunnen veranderen omdat er geen mogelijkheid is te maken ook voor dat pand. Als het je dan wel p een veilige manier het dak kan bereiken en zodoende naar naast of achtergelegen panden kan vluchten dan zijn die bewoners van die etage ook in veiligheid.
Maar het is en blijft soms lastig te bepalen wanneer wel en wanneer niet. Leuk vak eigenlijk he hahaha
Vaak zijn het wel panden die niet dieper zijn dan 20 meter dus een voorgevel voor een groot deel open laten maken helpt ook al een hoop.
Maar ik geeft toe je komt soms wel eens in moeilijke dillema's terecht.
Maar om even bij guust z'n probleem te blijven....
een horeca bestemming wil nog niet zeggen dat ze er logies mogen houden... even door BWT in het bestemmingsplan laten kijken wat er precies aan omschrijving staat.
ik neem aan dat het de eerste verdieping is dus onder de 5 meter.
Dat betekent (de belangrijkste/ingrijpende leden van het bouwbesluit):
-Artikel 2.116 ligging
1. Een niet-gemeenschappelijke ruimte ligt in een subbrandcompartiment. Dit geldt niet voor een toiletruimte, een badruimte, een meterruimte, en een opstelplaats voor een verbrandingstoestel niet gelegen in een stookruimte als bedoeld in artikel 4.88, vierde en vijfde lid.
2. Een gemeenschappelijk verblijfsgebied ligt in een subbrandcompartiment.
de slaapkamers zijn dus ieder een subbrandcompartimentArtikel 2.118 wbdbo
1. De volgens NEN 6068 bepaalde weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag van een sub-brandcompartiment naar een ruimte in het brandcompartiment, een ander brandcompartiment, een besloten ruimte waardoor een brand- en rookvrije vluchtroute voert, en een niet besloten veiligheidstrappenhuis van een gebouw is niet lager dan de in tabel 2.115 aangegeven grenswaarde.
Artikel 2.119 zelfsluitende deur
In een inwendige scheidingsconstructie van een sub-brandcompartiment waarvoor een eis voor de weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag geldt, bevindt zich geen ander beweegbaar constructie-onderdeel dan een zelfsluitende deur.
Dit betekent dus 30 WBDBO + zelfsluitende deurenArtikel 2.136 omvang/loopafstand
1. Een subbrandcompartiment is een rookcompartiment.
dit is een HELE belangrijke.....!!!!Artikel 2.156 uit rookcompartiment
1. Ter plaatse van een toegang van een rookcompartiment beginnen ten minste twee rookvrije vluchtroutes die behalve bij de toegang nergens samenvallen. Dit geldt niet voor een rookcompartiment met een gebruiksoppervlakte van niet meer dan 250 m² waarin geen verblijfsruimte ligt.
2. In afwijking van het eerste lid, kan worden volstaan met één vluchtroute, indien het rookcompartiment meer dan een toegang heeft en ten minste twee van de ter plaatse van die toegangen beginnende vluchtroutes nergens samenvallen.
3. Delen van de twee vluchtroutes als bedoeld in het eerste en tweede lid, kunnen voorzover deze in een veiligheidstrappenhuis liggen, samenvallen.
In afwijking van het eerste lid, kunnen de eerste gedeelten van de twee vluchtroutes samenvallen, als de totale gebruiksoppervlakte aan rookcompartiment die is aangewezen op deze gedeelten, niet groter is dan de grenswaarde die is aangegeven in tabel 2.153.
6. In afwijking van het eerste lid, kunnen de eerste gedeelten van de twee vluchtroutes samenvallen, indien deze gedeelten een brand- en rookvrije vluchtroute zijn en de totale gebruiksoppervlakte aan rookcompartiment die is aangewezen op deze gedeelten, niet groter is dan de grenswaarde die is aangegeven in tabel 2.153.
7. Onverminderd het zesde lid, kunnen de eerste gedeelten van de twee vluchtroutes uitsluitend samenvallen over een lengte die niet groter is dan de grenswaarde die is aangegeven in tabel 2.153. Bij het bepalen van de lengte worden gedeelten die in een veiligheidstrappenhuis liggen buiten beschouwing gelaten.
met lid 5, 6 en 7 heeft de eigenaar wat ruimte om met 1 vluchtweg 'weg te komen' De maten zijn afhankelijk van de bezettingsgraad