EWS op de Huisartsenpost

Auteur Topic: EWS op de Huisartsenpost  (gelezen 9018 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Gepost op: 9 oktober 2015, 11:10:13
Het bericht is wat gedateerd (2012) maar ik heb het nog niet voorbij zien komen in dit forum onderdeel. Wat zijn de ontwikkelingen. Welke huisartsenpost heeft dit inmiddels verder geïmplementeerd? Wat zijn de ervaringen?

Citaat
App “vitaal bedreigde patiënt”

De app "vitaal bedreigde patiënt" biedt ondersteuning en stimulans voor gebruik van de Early Warning Score (EWS) in het kader van het protocol “vitaal bedreigde patiënt”. De app draagt bij tot een proactieve cultuur, die tot uiting komt in een groter aantal EWS scores en consulten voor het Spoed Interventie Team (SIT). Belangrijk is dat elke zorgverlener direct aan het bed, eerder (h)erkend dat een patiënt in de problemen raakt. Dit zal aan de hand van het protocol leiden tot alertheid en snellere behandeling. De app biedt dezelfde mogelijkheden als de EWS kaart die in het uniform wordt gedragen, maar eenvoudig wordt vergeten bij het wisselen van het uniform. De app past in de huidige cultuur waarbij vrijwel iedereen een smartphone gebruikt.

Vanuit het VMS thema “vroegtijdige herkenning en behandeling van vitaal bedreigde patiënten” werden de EWS-kaart en het protocol “vitaal bedreigde patiënt” geïntroduceerd. Mede vanwege allerlei praktische bezwaren werd er van de EWS-score en -kaart onvoldoende gebruik gemaakt. Om gebruik van het systeem te stimuleren, te promoten en te verbeteren zijn we tot de ontwikkeling van de web-based applicatie gekomen, met één primaire doelstelling; het vergroten van de patiëntveiligheid voor onze patiënten op elke klinische afdeling.

Wat houdt de innovatie in?

Vanuit het VMS thema “vroegtijdige herkenning en behandeling van de vitaal bedreigde patiënten" werd de EWS kaart en het protocol “vitaal bedreigde patiënt” geïntroduceerd. Het thema sloot op dat moment echter alleen aan op de zorg voor volwassenen. Onze kinderartsen ontwikkelden aan de hand van de internationale Pursham criteria een EWS score ter beoordeling van het (ernstige) zieke kind. Vooral bij kinderen is er een belangrijk verschil tussen leeftijdsgroepen met ieder de eigen normaalwaarden van vitale parameters voor het bepalen van de juiste EWS. De app helpt bij het vlot berekenen van deze score.

Op logische en chronologische wijze kunnen per patiënt, per leeftijdscategorie, de belangrijkste parameters worden ingevuld. Dit resulteert in een EWS score, en komt in het volgende scherm direct tot uiting in het SBARR communicatie instrument. Aan de hand van de score en deze gegevens kan direct een arts worden gewaarschuwd. De arts dient bij een EWS score ≥ 3 de patiënt direct te beoordelen, om daarna het beleid en behandeling te bepalen.

In samenwerking met de huisartsen heeft de vakgroep kindergeneeskunde de app geïntroduceerd op de huisartsenpost en Spoed Eisende Hulp van het Kennemer Gasthuis. Gebruik van de app moet bijdragen aan het makkelijker herkennen van potentieel vitaal bedreigde kinderen en aan een laagdrempelig en tijdige verwijzing naar de kinderarts. Automatisch zijn de belangrijkste vitale parameters, die noodzakelijk zijn voor het berekenen van de EWS score, bekend.

De app levert een bijdrage aan een proactieve cultuur, waarbij vroegtijdig problemen worden herkend, snelle behandeling volgt en schade, of erger overlijden, kan worden voorkomen. Aanwezigheid en gebruik van de app zal leiden tot meer alertheid en bewustzijn voor potentiële problemen. De app biedt houvast en controle bij de beoordeling van zieke kinderen en volwassenen. Het is bekend dat we niet altijd op onze “klinische blik" kunnen vertrouwen.

De app is innovatief en vernieuwd. Zeker uniek voor Nederland. De app moet in een tijd van smartphones, iPod’s, PDA’s en tablets aanspreken en stimuleren tot gebruik van het systeem. De tijd van de “carrousel aan zakkaartjes” lijkt definitief voorbij. De app biedt in de toekomst nog tal van andere mogelijkheden, zoals de laagdrempelige beschikbaarheid van medische protocollen en praktische links (denk resuscitatiebundels, algemeen sepsisprotocol, antibioticaprotocol, nuttige telefoonnummers etc.).

Wat heeft deze innovatie opgeleverd?

Er zijn vooralsnog geen gegevens bekend van indicatoren. Dit komt mede door onze deelname aan een groot landelijk onderzoek. Komende tijd zal duidelijk worden of het systeem, inclusief de app heeft bijgedragen aan het verlagen van de mortaliteit, verminderen van het aantal in-hospital reanimaties en minder onverwachte intensive care opnames.

De applicatie is relevant voor elke patiënt, in elke leeftijdscategorie. Uniek is het gebruik van scores voor kinderen. Aanvullend onderzoek moet in de toekomst de waarde van het systeem voor de kindergeneeskunde aantonen

Voor welke ziekenhuizen is deze innovatie geschikt?

De applicatie kan in elk ziekenhuis, op elke afdeling, worden gebruikt. Tevens zijn er mogelijkheden de app te gebruiken in huisartsenposten, verpleeghuizen, GGZ instellingen of ambulances.

Heb je nog tips voor andere ziekenhuizen die bezig zijn met innovatie?
•Toets het effect van de introductie en gebruik van de innovatie op specifieke eindpunten. Dit wordt vaak door enthousiasme vergeten.
•Richt je aandacht op de mensen direct aan bed en in de eerste linie, zoals verpleegkundigen en arts-assistenten, door ze bij het project te betrekken. Hiermee zal het gebruik en de betrouwbaarheid van het systeem toenemen.
•Blijf innovaties combineren met scholing en persoonlijk intercollegiaal contact.
•Gebruik feedback van gebruikers om de kwaliteit en betrouwbaarheid te verbeteren.

Handige informatie:
•In 2012 werd de applicatie bekroond met de interne “Kennemer Gasthuis Veiligheidsprijs”.
•De applicatie is voor iedereen te downloaden via de site www.spoedinterventie.nl [/quote

http://www.patientsafetyinpractice.com/innovatie.php?innovatieID=62




Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #1 Gepost op: 9 oktober 2015, 11:30:35
Citaat
De app "vitaal bedreigde patiënt" biedt ondersteuning en stimulans voor gebruik van de Early Warning Score (EWS) in het kader van het protocol “vitaal bedreigde patiënt”. De app draagt bij tot een proactieve cultuur, die tot uiting komt in een groter aantal EWS scores en consulten voor het Spoed Interventie Team (SIT). Belangrijk is dat elke zorgverlener direct aan het bed, eerder (h)erkend dat een patiënt in de problemen raakt. Dit zal aan de hand van het protocol leiden tot alertheid en snellere behandeling. De app biedt dezelfde mogelijkheden als de EWS kaart die in het uniform wordt gedragen, maar eenvoudig wordt vergeten bij het wisselen van het uniform. De app past in de huidige cultuur waarbij vrijwel iedereen een smartphone gebruikt.

Vanuit het VMS thema “vroegtijdige herkenning en behandeling van vitaal bedreigde patiënten” werden de EWS-kaart en het protocol “vitaal bedreigde patiënt” geïntroduceerd. Mede vanwege allerlei praktische bezwaren werd er van de EWS-score en -kaart onvoldoende gebruik gemaakt. Om gebruik van het systeem te stimuleren, te promoten en te verbeteren zijn we tot de ontwikkeling van de web-based applicatie gekomen, met één primaire doelstelling; het vergroten van de patiëntveiligheid voor onze patiënten op elke klinische afdeling.

Gaat het om een proactieve houding van de zorgverleners of om het invullen van de zoveelste score op een kaartje, in het EPD of nu zelfs op je smartphone? Ik heb wel gezien hoe hier soms in de praktijk mee wordt omgegaan, maar dat is niet bepaald effectief.

Het dikgedrukte is m.i. de kern van de boodschap en het EWS een lapmiddel om dit te bereiken. Je kan dan beter inhoudelijk iemand trainen in het herkennen van de vitaal bedreigde patiënt en deze zorgverlener bewust maken van zijn rol hierin, dan iemand simpel een score laten invullen. Typisch voorbeeld van 'treat the patient, not the monitor EWSscore'


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #2 Gepost op: 9 oktober 2015, 12:01:40
Als je het mij vraagt gaat het om het proactieve aspect van de zorg. Daarom ben ik erg benieuwd naar de ervaringen in de praktijk op de Huisartsenpost.
Ik ben benieuwd of de EWS het middel is voor een snellere reactie op de HAP bij binnenlopers etc. M.i. niet namelijk. Een doktersassistente zit veilig achter haar ruitje patiënten te ontvangen en kan op deze wijze nou niet bepaald vitale functies meten. Een klinische blik en pro-actieve houding zijn daarom wat mij betreft zinvoller.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #3 Gepost op: 9 oktober 2015, 12:38:40
Binnen het ziekenhuis heb ik er over het algemeen goede ervaringen mee... Zowel de ews als de mews


spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #4 Gepost op: 9 oktober 2015, 14:11:28
Dat is vrij abstract Cavia. In het ziekenhuis zijn nog al wat specialismen en afdelingen aanwezig evenals soms een hap, soms niet. Waarom ben je positief? Wat voor ervaringen heb je?