Het landelijk eindgesprek komt op het moment dat de politie weet dat jij over de juiste kwalificaties beschikt om agent te worden. In mijn geval moest ik hiervoor naar Amsterdam. Het doel van het gesprek is om te kijken of jij ook als persoon binnen de eenheid waar jij solliciteert past. Vergis je niet, er zijn een hoop mensen die hier nog op afvallen. Zorg dat je je goed voorbereid, je krijgt een brief waarin staat wat er van jou wordt verwacht. Ik moest een korte presentatie over mijzelf en mijn motivatie geven. Wie ben je en wat breng jij mee voor de politie? Het is handig om wat kennis te hebben over je toekomstige werkgebied. Wat zijn de specifieke uitdagingen voor de politie daar? Wie is de burgemeester? Daarnaast zullen de mensen van W&S, in mijn geval een heer en een dame, jou een hoop vragen stellen over de uitkomsten van een computertest die je eerder op de dag hebt gemaakt. Deze gaat over de manier waarop jij als persoon afwegingen en keuzes maakt.
Het antecedentenonderzoek ging in mijn geval verder dan "even" mijn door het systeem halen. Dat hebben ze sowieso al bij de eerste schriftelijke ronde gedaan. Er wordt bij het onderzoek verder gekeken dan jouw eigen persoon. Hoe zit het bij jouw (schoon)familie? Heb jij vrienden met antecedenten? Ben je chantabel? Vandaar ook de BKR check, je dient een uittreksel van het BKR op te vragen en in te sturen. Een agent mag geen problematische schulden hebben. Het huisbezoek waar jij het over hebt is onderdeel van het antecedentenonderzoek. Bij mij kwam een dame anderhalf uur lang praten over mijn vrienden, familie, omgeving, hobby's en alles wat zij van belang vinden.
Van mijn referenten is weet ik dat mijn toenmalige directeur is gebeld en dat die 20 minuten met W&S heeft gesproken over mijn persoon en functioneren. Als er meer mensen zijn gebeld is dat mij niet ter ore gekomen.
Onderschat het eindgesprek en de verdere procedure dus in ieder geval niet, je bent pas binnen bij je aanstellingsgesprek!