Voor de uitvoering van mijn werk hebben wij ontheffing van de gordel, vele in en uitstappen om verkeersborden te plaatsen.
Alleen ik draag hem altijd, over de kleinste stukjes doe ik hem nog om.
Ik heb veel werk gedaan waar er een ontheffing voor de gordel was taxi, post, Ambulance, KMar, enz. En juist door de laatste twee ben ik in gaan zien hoeveel ellende de gordel kan voorkomen.
Nu terugkomend op het filmpje, in een vrachtauto juist vind ik het van belang dat er een gordel wordt gedragen. De kans dat je uit de auto wordt gelanceerd is vele malen groter dan bij een personenauto. Er zijn filmpjes genoeg op het i-net van vrachtautochauffeurs en bijrijders die door eigen voertuig nog eens worden overreden na een ongeval doordat ze door de voorruit de auto hebben verlaten.
Buiten dat wat Rhonus zegt is er nog een artikel dat gaat zo:
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
bron:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/HoofdstukII/paragraaf1/Artikel5/geldigheidsdatum_11-10-2014En ik kan je verzekeren dat wanneer jij een aanrijding krijgt en de stoel onbedoeld verlaat jij dat voertuig dan niet meer onder controle houdt en een gevaar veroorzaakt.
Persoonlijk heb ik met de botsabsorber 7 x in 18 jaar een ongeval gehad dat ik ben aangereden. 6 x zat ik in het voertuig en 2 x zonder gordel net na het instappen, beide keren zonder de gordel lag ik op de motortunnel. Dit waren nog maar aanrijdingen door respectievelijk een VW Golf en een Mercedes 190 met een uit onderzoek gemeten aanrijdsnelheid van 80 en 110. Zelf had ik nooit verwacht dat het zo'n vaart zou lopen.