Als je wilt meedenken zou je aan het Zuid-Limburgse model kunnen denken.
Centraal in ZL (Bij Mechelen in de buurt) staat een SIVpost, 2 m/v die daar hun eigen werk kunnen doen (Kantoorwerk e.d.) Rukt uit bij elke melding in de omgeving (Vaals, Epen, Mechelen, e.d.) Altijd een B aan boord. De plaatselijke TS KAN met 4 gaan rijden als er niet meer opkomen, MAG ook met 6 als ze die heel snel in de kazerne hebben. Beide eenheden overleggen onderweg over het incident en ter plaatse wordt bepaald wat de SIV kan bieden: Geen B op de TS: dan die van de SIV, manschap tekort: van de SIV 1 man erbij. Of gewoon even wat extra handjes, of gewoon niet nodig en weer inzetbaar. Als we dit op Flevoland projecteren worden er, verdeeld over het gebied enkele SIV's geplaatst met vrw. bezet die dat kunnen op grond van hun werk of vrije tijd. Ik denk aan Zeewolde, Dronten, Urk, Emmeloord. Ter plaatse heb je altijd een TS 6, de uitruktijden worden korter en de vrw. die meedoet rijdt ook eens in een ander gebied. Gezien de omliggende regio's kunnen die ook voor een 1e alarmering worden gebruikt, lijkt me toch logisch: De posten Lemmer, Kuinre, Vollenhove, Kampen, Harderwijk en Nijkerk kunnen de randen van het Flevogebied w.s. veel sneller bereiken.
Is dat al opgenomen in de alarmering? In de regio Utrecht en Gelderland Midden zijn er posten die door de buurregio direct kunnen worden gealarmeerd, dus zonder tussenkomst van de eigen AC wat veel tijd bespaart. Kortom, er zijn wel verbeteringen haalbaar.