Ik begrijp het standpunt van Liander wel. Zij kunnen immers van achter een bureau kilometers verderop niet bepalen of er inzet van hulpverlening nodig is.
Waarom kan Liander dit niet terwijl de brandweer, politie en ambulancedienst niet anders doen? Alle 3 de disciplines werken met uitvragen om te beslissen wat er nodig is en hoe ernstig het is. Volgens mij kan er met een aantal simpele vragen worden bepaald of de inzet van brandweer etc. nodig is. Er zou best een standaard lijst gemaakt kunnen worden waarmee de aannemer of andere melder uitgevraagd worden.
Voorzetje:
1. Is het lek open op straat of in de buurt van bebouwing? Het zit onder een groot bewoond flatgebouw
2. Kunt u gas ruiken? Ja, de gaslucht is aanwezig.
Met die 2 vragen zou er al genoeg reden zijn om hulpdiensten in te schakelen. Mocht men toch vinden van niet zou men door kunnen vragen totdat het wel duidelijk is.
Ik zeg niet dat Liander fout is, want ik weet nog niet wat hun gehoord hebben. Mocht de situatie voor Liander echter duidelijk geweest zijn denk ik dat de rechter moet gaan beslissen of Liander wel of niet aansprakelijk is hiervoor. Persoonlijk heb ik wel een mening, maarja. :|