GRIP 2 Zeer grote brand na explosie (flat) Beukenhorst - Diemen 04-09-2014

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand na explosie (flat) Beukenhorst - Diemen 04-09-2014  (gelezen 62622 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Reactie #140 Gepost op: 6 september 2014, 14:35:09
Citaat van: Red link=msg=1293757 date=1410006796
Wie zegt dat de brandweer USAR heeft ingeschakeld? (Ja, ik weet dat ze er geweest zijn)
Dat is een aanname, omdat ik verwacht dat men nog steeds in de grip-structuur zit totdat het gebouw gestut is en de lichamen gevonden zijn.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #141 Gepost op: 6 september 2014, 15:32:32
Citaat
Laatste update: 6 september 2014 14:21

Aantal bewoners flat Diemen mogelijk zaterdag al terug

De bewoners van 35 woningen in flatgebouw de Beukenhorst in Diemen horen zaterdag of zij hun huis weer in kunnen na de explosie van donderdag.

Dat liet woningcorporatie De Key weten.
"Wij proberen de bewoners vandaag terug te laten gaan, maar eerst moeten de gemeente en de brandweer goedkeuring geven", zei een woordvoerster.
Door: ANP

Bron: http://www.nu.nl/algemeen/3871040/aantal-bewoners-flat-diemen-mogelijk-zaterdag-al-terug.html
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #142 Gepost op: 6 september 2014, 16:15:43
Citaat van: Gilles link=msg=1293754 date=1410005640
Ik begrijp het standpunt van Liander wel. Zij kunnen immers van achter een bureau kilometers verderop niet bepalen of er inzet van hulpverlening nodig is.

Waarom kan Liander dit niet terwijl de brandweer, politie en ambulancedienst niet anders doen? Alle 3 de disciplines werken met uitvragen om te beslissen wat er nodig is en hoe ernstig het is. Volgens mij kan er met een aantal simpele vragen worden bepaald of de inzet van brandweer etc. nodig is. Er zou best een standaard lijst gemaakt kunnen worden waarmee de aannemer of andere melder uitgevraagd worden.

Voorzetje:
1. Is het lek open op straat of in de buurt van bebouwing? Het zit onder een groot bewoond flatgebouw
2. Kunt u gas ruiken? Ja, de gaslucht is aanwezig.
Met die 2 vragen zou er al genoeg reden zijn om hulpdiensten in te schakelen. Mocht men toch vinden van niet zou men door kunnen vragen totdat het wel duidelijk is.


Ik zeg niet dat Liander fout is, want ik weet nog niet wat hun gehoord hebben. Mocht de situatie voor Liander echter duidelijk geweest zijn denk ik dat de rechter moet gaan beslissen of Liander wel of niet aansprakelijk is hiervoor. Persoonlijk heb ik wel een mening, maarja.  :|
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #143 Gepost op: 6 september 2014, 16:26:28
Toch hebben zowel Gilles als GLZ een punt. Je moet niet willen dat bij elke gaslucht direct een inzet van de brandweer gaat volgen. In dit soort situaties is dit weldegelijk de eerste verantwoordelijkheid voor de aannemer die daar aan het werk is. Hij door vernield een gasleiding, daar zal hij zeker van af weten het gaat immers direct naar gas ruiken en zal dus daar zijn maatregelen voor moeten treffen. Als hij dit maar meteen doet kan er geen gevaarlijke situatie ontstaan, gebeurd er niks gaat er vanzelf wel een explosieve situatie ontstaan zoals blijkt. ::)


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #144 Gepost op: 6 september 2014, 16:39:38
Het zijn waarschijnlijk gewoon bouwvakkers zijn die er voor opgeleid om te weten hoe te handelen bij een gaslek. Denk niet meer als de gemiddelde Nederlander dus gewoon specialisten inschakelen was het meest verstandig geweest.  Denk dat gas gewoon onderschat wordt waardoor de woningbouw een medewerker stuurt ipv van de brandweer.  


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #145 Gepost op: 6 september 2014, 19:31:26
Citaat
“Ik sprak een bewoner die op de eerste verdieping woont en die met zijn hele gezin voor de tv zat te eten toen de explosie plaatsvond. De hele muur van zijn slaapkamer is naar binnen geblazen. Er waren inderdaad werkzaamheden op de begane grond. Kort daarvoor had deze bewoner gas geroken. Hij vroeg aan de werknemers van dat onderhoudsbedrijf die beneden bezig waren of ze dat niet ook roken. Volgens deze bewoner antwoordden de onderhoudsmannen dat ze hadden gebeld met het gasbedrijf of het gas afgesloten kon worden, maar dat dit altijd heel lang duurde. Vervolgens zijn ze weer verder gegaan met hun werkzaamheden. Een andere buurman vertelde bovendien dat het bedrijf alles tegelijk aan het doen was; behalve werkzaamheden aan de gasleiding waren ze ook bezig de lift te vervangen.”

http://www.nrc.nl/nieuws/2014/09/04/grote-brand-in-flat-diemen/

Uitgaande van bovenstaande zou je kunnen concluderen dat het gas zich heeft opgehoopt in de liftschacht.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


rsking

  • Beveiliger/BHV'er
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
life is to short to get angry to a Security officer


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #147 Gepost op: 8 september 2014, 00:44:34
Citaat van: Peter71 link=msg=1293816 date=1410013588
Toch hebben zowel Gilles als GLZ een punt. Je moet niet willen dat bij elke gaslucht direct een inzet van de brandweer gaat volgen. In dit soort situaties is dit weldegelijk de eerste verantwoordelijkheid voor de aannemer die daar aan het werk is. Hij door vernield een gasleiding, daar zal hij zeker van af weten het gaat immers direct naar gas ruiken en zal dus daar zijn maatregelen voor moeten treffen. Als hij dit maar meteen doet kan er geen gevaarlijke situatie ontstaan, gebeurd er niks gaat er vanzelf wel een explosieve situatie ontstaan zoals blijkt. ::)

Gaslucht = brandweer bellen. In dit geval heeft de aannemer zijn verantwoordelijkheid gepakt en heeft gebeld. Alleen heeft de gebelde provider kennelijk verzuimd om door te melden danwel de melder te instrueren om de brandweer te waarschuwen. Indien men zo naοef is om Liander (of om het even welke provider) te bellen dient die (de provider) te controleren of de brandweer reeds in kennis is gesteld en indien dat niet het geval is meteen door te melden. Het heeft in dit geval overduidelijk te lang geduurd voordat er kundige diensten terplaatse waren die wellicht erger hadden kunnen voorkomen.

En kan je mij uitleggen waarom de brandweer niet ingezet zou moeten worden bij een melding van een gaslucht ?


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Reactie #148 Gepost op: 8 september 2014, 13:12:45
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1293807 date=1410012943
Waarom kan Liander dit niet terwijl de brandweer, politie en ambulancedienst niet anders doen? Alle 3 de disciplines werken met uitvragen om te beslissen wat er nodig is en hoe ernstig het is. Volgens mij kan er met een aantal simpele vragen worden bepaald of de inzet van brandweer etc. nodig is. Er zou best een standaard lijst gemaakt kunnen worden waarmee de aannemer of andere melder uitgevraagd worden.

Voorzetje:
.....
Er is sinds 2004 al een landelijke instantie die stroom en gas-storingen "opneemt" ( doorverbind?)
Citaat
Voor gas- en stroomstoringen bij u in de buurt

Bel het Nationaal Storingsnummer gas en stroom 0800 - 9009 (gratis) bij storing in de gas- en/of stroomlevering of als u een gaslucht ruikt. Het nummer is 24 uur per dag bereikbaar.

De melding komt direct bij uw lokale netbeheerder voor gas en/of stroom binnen. Deze neemt gelijk maatregelen.

Het Nationale Storingsnummer is alleen voor melding van storingen in de levering van gas en/of stroom tot en met de meter van uw woning. Als u twijfelt waar de storing precies vandaan komt, kunt u altijd bellen.

Zie ook: www.gasenstroomstoringen.nl
Het lukt me vandaag niet de bovengenoemde pagina te openen.

bron: http://www.energieleveranciers.nl/service/nationaal-storingsnummer
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Reactie #149 Gepost op: 8 september 2014, 13:17:05
Citaat
Ruikt u gaslucht?
Gebruik geen vuur. Steek geen sigaret op. Ook het vonkje van een lichtschakelaar, een mobieltje of deurbel kan gas al doen ontploffen.
En neem direct de volgende maatregelen:
•   Open alle ramen en deuren;
•   Sluit de hoofdkraan bij de gasmeter in de meterkast;
•   Bel het Nationaal storingsnummer 0800-9009 (gratis en 24 uur per dag bereikbaar).
Ruikt u gas bij apparatuur zoals uw gasfornuis, geiser, cv-ketel of gaskachel? Ventileer de ruimte, sluit de hoofdkraan en bel een erkende installateur.
Bron:  http://www.liander.nl/liander/veiligheid_preventie/veilig_met/gaslucht.htm

Citaat
Wel doen:
•   Buiten het bereik van de gaslucht bellen met het Nationaal storingsnummer 0800-9009 (gratis en 24 uur per dag bereikbaar) en het mogelijke gaslek melden.
•   Meld de locatie waar u de gaslucht ruikt.
•   Open ramen en deuren. Ventileer om de gasconcentratie zo snel mogelijk te verlagen.
•   Doof open vuur om explosies te voorkomen. Zelfs het vonkje van een lichtschakelaar kan gas al laten ontploffen. Maar ook een mobieltje of deurbel kunnen gevaar opleveren.
•   Sluit de hoofdkraan bij de gasmeter in de meterkast.
•   Blijf uit de buurt van de gaslucht.
•   Buiten bereik van de gaslucht direct het alarmnummer 112 bellen.
Ruikt u gas bij apparatuur zoals uw gasfornuis, geiser, cv-ketel of gaskachel? Bel dan een erkend installateur.
Bron: http://www.liander.nl/liander/veiligheid_preventie/checklists/checklist_als_u_gas_ruikt.htm

Citaat
vrijdag 6 augustus 2004  
Nationaal storingsnummer 0800-9009 functioneert goed
Zoals gemeld is per 1 juli is het gratis Nationaal Storingsnummer Gas en Stroom operationeel: 0800 – 9009. De netbeheerders zijn tot dusver tevreden over de werking van dit nummer. Dit meldt EnergieNed.
Gedurende de maand juli is het nummer 44.000 keer gebeld, dat is gemiddeld 1420 keer per dag. De verwachting is dat het nummer uiteindelijk gemiddeld 2.500 keer per dag wordt gebeld.
Bron:  www.energiewereld.nl/nieuws/nationaal-storingsnummer-0800-9009-functioneert-goed

Als burger al een gepuzzel: Is het gaslek bij mij of elders ? bel ik politie, storingsnummer, provider of monteur !
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet